עם פרוץ אירועי ה-7 באוקטובר, התקבלה ההחלטה לפנות חלק מיישובי קו העימות אשר צמודים וסמוכים לגדר הגבול עם לבנון. לאחר כמעט חצי שנה מאז תחילת המלחמה והפינוי, במועצה האזורית גליל עליון, ש-14 מיישוביה פונו על ידי המדינה - גובשה תוכנית שתאפשר החזרה הדרגתית של תושבי היישובים שפונו. 

תושבי הצפון יסכימו לשוב לביתם? "הצבא חייב להראות פעולה משמעותית"
תושבי הצפון יחזרו הביתה עד מאי? ההערכה האופטימית של ראש המועצה

״יש היערכות ותוכנית עבודה שתאפשר, בתיאום עם צה״ל - חזרה הביתה של התושבים״, אומר ל-״מעריב״ גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון.

״אנחנו מעריכים 3 אופציות אפשריות לעתיד הקרוב: מלחמה גדולה, המשכו של המצב הביטחוני הנוכחי עוד חודשים רבים - או סיום הלחימה בצפון תוך חודשיים-שלושה. אנחנו נערכים לכל האפשרויות בדגש על החלופה השלישית - שתאפשר את החזרת התושבים הביתה. הצבנו מטרה לעצמנו להתחיל את שנת הלימודים הקרובה אצלנו בצפון - ואנו מדברים על כך עם תושבים וגם עם המדינה ומכינים את הקרקע. בשביל שמטרה זו אכן תתממש, התושבים צריכים לחזור הביתה בחודשי הקיץ. חזרתם תתאפשר רק אם עד סוף מאי נהיה כבר אחרי האירוע המלחמתי בצפון - במציאות ביטחונית ברמה מספקת שתאפשר לתושבים לחזור לבתיהם. בינתיים יש התארגנויות של תושבים שמתכוונים לחזור הביתה, ואנו עושים כל מה שאפשר כדי לספק את רמת השירותים הנדרשת לאלו שבחרו לחזור״. 

כאמור, התוכנית תתקדם בשלבים - כאשר הגורמים שיכתיבו את קצב החזרת התושבים יהיו הביטחון, התשתיות ושיקומן - ומערכת החינוך. בכל יישוב, תהיה קבוצת תושבים קטנה בשם ״החלוץ״ - שתכליתה להכין את הקרקע ואת היישובים לקליטת שאר התושבים. המהלך כבר החל, בין היתר בנושא מרכיבי הביטחון - עם מחסני נשק, מצלמות אבטחה וגידור היישובים - תוך עיבוי כיתות הכוננות.  בין היתר, קבוצת ״החלוץ״ תדאג למיפוי מצב תשתיות, פערים מרכזיים, בניית מנגנונים לשהייה משותפת - ולקשר עם גורמים נוספים שעשויים להימצא ביישוב. 

תיעוד הנזק שנגרם בצפון ממטח הטילים (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
תיעוד הנזק שנגרם בצפון ממטח הטילים (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)

בשלב הראשון, יחזור ליישוב גוף עיקרי שיפעיל את המוסדות החיוניים לתפקוד היישוב כגון מזכירות, מרפאה, מרכולית, שירותי רווחה - ודאגה לפערים שמופו על ידי ״החלוץ״.  גוף זה, יתבסס בעיקר על אוכלוסייה מבוגרת והורים לילדים בוגרים. בהמשך, לאחר בחינת התגובות הביטחוניות לחזרת הגוף העיקרי, שאר תושבי היישובים יוכלו לחזור. 

״משרד הביטחון והצבא מנסים לכוון לכך שהתלמידים יוכלו לחזור ללמוד בצפון ב-1 בספטמבר - הדרגים הצבאיים והמדיניים הבינו שאם תושבים לא יחזרו לבתיהם בחודשים הקרובים - יווצר בצפון משבר התיישבותי חמור״, אומר זלץ ראש המועצה. ״כרגע אין לחיזבאללה ולישראל אינטרסים לפתוח במלחמה גדולה, והנחת העבודה היא שהאירוע המלחמתי יסתיים עד סוף מאי, בתנאים שיאפשרו בין היתר להכין את היישובים לקליטת התושבים באוגוסט. לפי הבנתי ושיח עם הגורמים הביטחוניים, צה״ל חושב ופועל בשביל שתהיה מציאות מספיק טובה באזור - אשר תאפשר לתושבים לחזור לבתיהם בקיץ הקרוב ולילדים להתחיל את שנת הלימודים - בבתי הספר בצפון״. 

על פי המועצה, בנקודת הזמן הנוכחית, אין בידי גורם צבאי או מדיני מידע על פיו אפשר להתבסס בהיבט עיתוי חזרה - מעבר  ללחימה בעצימות גבוהה או הסדר מדיני.  על כן, כדי להתקדם בתוכנית באופן שלא יפגע  בביטחון התושבים, תתקיים הערכת מצב מתמשכת על בסיס קבוע ותיאום מלא עם הצבא. בנוסף, יקבעו פרמטרים שונים כמו פריסת כוחות צבאיים ביישובים, בתי ספר והמוסדות, תשתיות מיגון, פתרונות מקלוט והסדר מדיני - שיאפשרו ביטחון לתושבים ועל פיהם - יוכתב קצב התקדמות תוכנית חזרת התושבים.