מקורות במיליציות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק שלחו מסר מאיים לישראל והצהירו כי על נכונותם "לחמש 12 אלף לוחמים בירדן, בסמגרת פתיחת חזית חדשה, בתמיכה בארגונים הפועלים ברצועת עזה מול התוקפנות הישראלית", כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון אל-אח'באר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה. כתבנו מתן וסרמן שוחח חוקר עיראק ד"ר רונן זיידל, שיעשה קצת סדר.

עיבוי כיתות הכוננות והפעלת המוסדות החיוניים: התוכנית להחזרת תושבי הצפון לביתם

מאז שיחתנו האחרונה, נראה שהמיליציות הפרו עיראקיות הגבירו את פעילותן?
"נכון. התחדשו לאחרונה בהקשר של השלוחים המיליציות העיראקיות שני דברים: הם הפסיקו לירות על האמריקאים החל מפברואר האחרון, האמריקאים פגעו בבכיר שלהם בעיראק ואיראן חששה שהתגובה האמריקאית לא תוגבל רק לעירק ולכן היא גם נתנה להם קווים אדומים שאומרים לא מתעסקים עם האמריקאים. כך שמבחינתם, ההסחה, הפיצוי על זה הוא ניסיונות לתקוף את ישראל אנחנו לא שומעים על זה. למעשה, לא שמענו על זה כל עוד היו הודעות פייק או שהכטבמים שלהם לא הגיעו למטרה ולא סיכנו אף אחד ולמעשה כעת זה היה משהו יותר מוחשי".

האם יש בכך סכנה ממשית?
"צריך להבין שזה טיסן משוכלל עם חמישה קילו חומר נפץ לא משהו מדויק, ולא משהו שצריך להפחיד אותנו אלא אם כן זה כמו שהיה עם האמריקאים בזמנו, משהו מתמשך ואז הסיפור יהיה קצת אחר ייצור בעיה וקשה יותר ליירט את הדברים האלה".

מה המטרה של האיראנים בהפעלה של העיראקים מה השוני למשל מחיזבאללה או חמאס?
"בניגוד אולי לארגונים האחרים עם הסדר יום שלהם, הם מיליציות שיעיות שנשמעות לחלוטין להוראות איראן, חמינאי וכוח קודס. הם לא הרבה, אבל יודעים לייצר השפעה".

נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

זה שאין גבול משותף בינינו לבינם מאפשר להם יותר חופש פעולה?
"זה שאין גבול משותף למעשה זה לא מפריע גם בתוך עיראק".

אך יש לך טענה למעשה להתנהלות של ארצות הברית?
"כן, זו השאלה המרכזית שאף אחד לא שואל. האם באמת זה נורה מעיראק, אולי בכלל זה נורה מירדן? המרחק הוא גדול, בכלל לא בטוח שזה יצא מעיראק ובטח מה שקרה באילת ויכול להיות שזה נורה ממקום יותר קרוב וזו שאלה לאנשי המקצוע. העניין הנוסף הוא, שכאשר זה נורה לעבר האמריקאים - הם יירטו, מדוע זה לא קרה כעת? משום מה, הם לא פועלים וזו שאלה טובה - למה הם לא עושים את זה?".

לאן פנינו?
"סביר מאוד שהעניין הזה יימשך ואף יתגבר. יש לזכור שזה גם חלק מהתגובה האיראנית הצפויה. חלק מהמודוס אופרנדי שלהם, יהיו שיגורים מכל מיני מקומות. והמגמה הזאת צפיתי אותה לאחר שהאש הפסיקה מול האמריקאים ולמעשה מפונת אלינו".

ד"ר רונן זיידל הוא חוקר עיראק במרכז דיין שבאוניברסיטת תל אביב וחבר צוות חשיבה במיתווים – המכון הישראלי למדיניות חוץ-אזורית