האם איראן, שברשותה תשעה טילים שיכולים להגיע עד ישראל, תשגר אותם לישראל בתגובה לחיסול בכירי כוח קודס של "משמרות המהפכה" האיראניים? ואם כן, האם היא תעשה זאת בתקיפה ישירה או באמצעות בעלות בריתה באזור, או שמא תעדיף לפגוע ביעדים ישראלים בחו"ל? ב"אל-ערביה" דווח היום (שני) כי בטהרן שוקלים כיצד להגיב באמצעות הטילים, ולוודא שהם מצליחים לעקוף את מערכות ההגנה האווירית בישראל.

בן גביר הכריע: ניצב אבשלום פלד יהיה המפכ"ל הבא של המשטרה
משרטטים את היום שאחרי נתניהו? "צריך לתת צ'אנס למנסור עבאס"

האדי בורהאני, פרופ' ללימודים פלסטיניים וישראליים באוניברסיטת טהרן, סבור כי התקיפה הישראלית על בניין הקונסוליה האיראנית בדמשק "הציבה את מקבלי ההחלטות האיראנים בפני מצב חסר תקדים", וציין כי "קיים קונצנזוס רחב בתוך איראן להגיב על התקיפה בתקיפות, שכן הדבר נחוץ כדי לשים קץ לישראל וליצור מצב של הרתעה" מול תקיפותיה.

בורהאני הוסיף בראיון לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", כי התקיפה הישראלית מעידה על כך שתגובותיה הקודמות של איראן לתקיפות הישראליות "לא הותירו השפעה רבה, מה שהניע אותה להיות נועזת יותר".

"יש אמונה שהמשך הדרך הזו כבר לא הגיוני, ושישראל חייבת להיענות בצורה כואבת ויקרה מאוד", אמר בורהאני, והוסיף כי הנתונים מצביעים על כך שהפעם איראן אינה מעוניינת ב"תגובה נורמלית ומהירה".

זירת הפיצוץ ליד שגרירות איראן בדמשק (צילום :רשתות ערביות)

לדבריו, איראן בוחנת "את כל הדרכים והשיטות כדי להשיג את התגובה הנדרשת על ידי בחירת מטרה מדויקת ופגיעה כואבת בה".

בעוד פרשנים סבורים כי ככל שהיעדר התגובה יימשך זמן רב יותר, כך יקטן הסיכוי לתגובה כואבת ו"זמן הזהב" לתגובה יסתיים, בורהאני אמר כי הדבר "יגדיל את המחיר הפסיכולוגי, הביטחוני והכלכלי של ישראל לאור מצב הכוננות הגבוהה שהיא חווה".

תגובה ישירה, אם תתרחש, תהיה ניסוי בנשק הטילים של איראן ובהצלחתו לעקוף את מערכות ההגנה האווירית הישראליות. יש המייחסים את אחת הסיבות לחוסר התגובה האיראנית, לפחות לעת עתה, לחשש שטיליה יופלו מבלי להגיע ליעדים, ובכך לחשוף חולשות פוטנציאליות בנשק האיראני, שיפגעו באמינותם ויגרמו לישראל לבצע תקיפות נוספות.

שיגור טילים איראנים (צילום: Saeed Sajjadi/Fars News/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
שיגור טילים איראנים (צילום: Saeed Sajjadi/Fars News/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

עם זאת, בורהאני מכחיש כי קיימת סיבה כזו לעיכוב, וסוקר את מתקפות הטילים האיראניות שכוונו בשנים האחרונות לאתרים בתוך עיראק וסוריה. לדבריו, טילים אלה פגעו במטרותיהם "בצורה מדויקת". לפיכך הוסיף המומחה האיראני כי אירועים אלה מאשרים את תקפות ההצהרות האיראניות לפיהן הטילים שלה מגיעים לישראל וכי יש לה יכולת הנחיה ופגיעה דו-מדויקת.

עם זאת, בורהאני אינו מסתיר כי לישראל יש גם "יכולת הגנה אווירית רצינית וניסיון בהתמודדות עם התקפות טילים", וציין כי טילים איראניים שעוקפים מערכות הגנה אווירית ישראליות "זקוקים לתכנון מבצעי מדויק ומורכב תוך שימוש בחולשות של מערכות אלה".

המומחה הצבאי האיראני מרתזא מוסוי סבור, כי התגובה האיראנית היא "בלתי נמנעת", ומוסיף כי על פי המידע שברשותו, התגובה תתרחש ככל הנראה באמצעות שיגור תקיפות מורכבות שבהן נעשה שימוש אינטנסיבי בטילים בכמה שלבים, משלושה ועד חמישה, ושיגור מספר מל"טים. הוא ציין, כי התקיפות האיראניות מלוות בפעולות סייבר במסגרת לוחמת סייבר ואמר, כי הוא מצפה שכוחות הצבא האיראנים ישתמשו בציוד ובטקטיקות שלא השתמשו בהם בעבר.

הוא הדגיש כי "על פי המתוכנן, כל חזיתות ציר ההתנגדות בעיראק, סוריה, לבנון ותימן ייכנסו לקו אם ישראל תחליט להגיב על התקיפות האיראניות", וציין כי ארה"ב הזהירה את אצו מפני עימות כולל באזור אם תתערב.

באשר לטילים האיראניים שיכולים להגיע לישראל ולפגוע בה, מוסוי מציין כי מספר טילים יכולים לנוע למרחק הנע בין 1,400 ליותר מ-2,000 ק"מ, בעוד המרחק בין תל אביב לבסיס הטילים האיראני הקרוב ביותר הוא כ-1,100 ק"מ.

המומחה האיראני הוסיף כי תעשיית הטילים האיראנית היא "עמוד התווך החשוב ביותר בתפיסת ההגנה האיראנית", וציין כי מפעלים צבאיים איראניים ייצרו בשנים האחרונות "דור טוב של טילים מתקדמים יותר, שחלקם יוצרו במיוחד כדי לפגוע במטרות ישראליות בשטחים הכבושים".

נשיא איראן ראיסי ב''יום התעשייה הביטחונית'' (צילום: Handout via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי ב''יום התעשייה הביטחונית'' (צילום: Handout via REUTERS)

מוסוי מציין כי ישנם לפחות תשעה טילים בליסטיים וטילי שיוט שיכולים להגיע לישראל ולפגוע במטרות בשטחה:

הטיל הראשון, לדברי המומחה האיראני, הוא "סג'יל", טיל בליסטי קרקע-קרקע ארוך טווח, בעל טווח של 2,000 עד 2,500 קילומטרים. אורכה של הרקטה הוא 57.17 מטרים, קוטרה 1.25 מטרים ומשקלה 23 טון.

סג'יל נושא ראש קרב במשקל של יותר מ-500 ק"ג ומהירות של 12 עד 14 מאך (כל מאך שווה ערך ל-1,225 קמ"ש). סג'יל, המיוצר על ידי תעשיות התעופה והחלל של "משמרות המהפכה" של איראן, נחשף בשנת 2009. מוסאווי אמר כי הטיל חותך את המרחק בין המתקן הגרעיני בנתנז במרכז איספהאן לתל אביב בתוך שבע דקות.

הטיל השני, ח'ורמשהר 4, או מה שמכונה גם "ח'ייבר", הוא טיל קרקע-קרקע בעל טווח של 2,000 קילומטרים, אורך של 13 מטרים, קוטר של 1.5 מטרים ומשקל של 30 טון.

לדברי מוסאווי, הטיל נושא ראש נפץ במשקל 1,500 ק"ג ומהירות אווירית של יותר מ-16 מאצ'ה ו-8 מח'ת באוויר. ח'רמשהר 4 מיוצר על ידי משרד ההגנה האיראני ונחשף על ידי שר ההגנה מחמד-רזא אשיטאני ב-25 במאי 2023.

ראיסי סוקר טילים ביום התעשייה הביטחונית באיראן (צילום: Handout via REUTERS)
ראיסי סוקר טילים ביום התעשייה הביטחונית באיראן (צילום: Handout via REUTERS)

הטיל השלישי הוא חאג' קאסם, בעל טווח של 1,400 קילומטרים, אורך של 11 מטרים וקוטר של 85 עד 95 סנטימטרים. מוסוי אמר לעיתון אל-ערבי אלג'דיד, כי ראש הקרב של הטיל נושא חומר נפץ במשקל 500 ק"ג.

מוסוי מוסיף כי טיל זה, שנכנס לשירות החל מספטמבר 2023, הוא הטיל הבליסטי הטקטי הראשון של איראן המונע בדלק מוצק, והוא אחד הטילים הבליסטיים המתקדמים ביותר של איראן "המיוצרים במיוחד כדי לפגוע במטרות ישראליות בתוך השטחים הכבושים".

הוא מציין כי הטיל הגיע במקום טיל ה"דזפול", בעל טווח של אלף ק"מ ו"ניתן היה לשגר אותו מגבול איראן כדי לפגוע במטרות ישראליות בגבולות השטחים הכבושים, אך טיל ה"חאג' קאסם" משוגר ממרכז הארץ וזה מצמצם את גילויו ומקנה לו יתרון של תקיפת מטרות במרכז הארץ".

הטיל האיראני הרביעי הוא "שבר ח'ייבר", והוא בעל טווח של 1450 ק"מ, אורך של 5.10 מטר, קוטר של 800 מ"מ ומשקל של 4,500 ק"ג. "הטיל נושא ראש נפץ במשקל 500 ק"ג ומהירותו עולה על 5,000 קמ"ש", אמר מוסאווי. תעשיות התעופה והחלל של "משמרות המהפכה" ייצרו את הטיל וחשפו אותו ב-11 בפברואר 2022.

הטיל האיראני החמישי שהגיע לישראל הוא כנף השיוט "בווה", והוא טיל השיוט האיראני האחרון, עם טווח של אלף ו-650 קילומטרים, לדברי מוסאווי. הוא הוסיף כי הטיל מסוגל לתמרן מחוץ לאטמוספירה ולנוע בכיוונים שונים, וציין כי המנוע הרקטי מתחיל לעבוד כאשר הוא מתקרב למטרה במרחק של 300, 400 או 500 ק"מ ומתחיל לתמרן.

חיל האוויר של "משמרות המהפכה" חשף את הטיל ב-1 במרץ 2023. המומחה האיראני אישר, כי "משמרות המהפכה" הגדילו את טווחי טילי השיוט האיראניים ב-22% באמצעות ייצור טיל הבווה.

הטיל השישי הוא ההיפרסוני "פתאח -2", בעל טווח של יותר מ -1,400 ק"מ, אורכו 12 מטר, קוטרו של החלק הראשון 80 ס"מ ושל החלק השני 50 סנטימטרים. יש לו ראש נפץ במשקל 500 ק"ג ומהירותו מגיעה ליותר מ-5,000 קמ"ש.

מוסוי אמר כי טיל היפרסוני זה מסוגל לעקוף מערכות הגנה אווירית שונות, כמו גם את יכולתו לפגוע במערכות אלה. "משמרות המהפכה" של איראן חשפו את הטיל ב-6 ביוני 2023.

טילים איראנים (צילום: רויטרס)
טילים איראנים (צילום: רויטרס)

הטיל האיראני השביעי ארוך הטווח שיכול לפגוע בישראל, לדברי מוסאווי, הוא טיל קרקע-קרקע בליסטי קדר, בעל טווח של 2,000 ק"מ. מוסוי סבור, כי מדובר בגרסה מתקדמת של טיל השיהאב-3 האיראני, שאורכו 15.86 מטרים, קוטרו 1.25 מטרים וראש הקרב שלו שוקל 700 עד אלף קילוגרם. מהירות הטיל היא כ-9 מחאת.

קדר פועל על דלק נוזלי בשלב הראשון ודלק מוצק בשלב השני, מסוגל לחמוק ממכ"מים וניתן לשגר אותו מפלטפורמות ניידות.

הטיל השמיני הוא עימאד, והוא בעל טווח של 1,700 ק"מ, אורכו 5.15 מטר וקוטרו 2.18 מטר. מוסוי ציין כי משקל הטיל מגיע ל-1750 ק"ג והוסיף כי מדובר בטיל בליסטי קרקע-קרקע ובדגם המתקדם של טיל הקדר.

הוא הדגיש, כי לטיל יכולות הנחיה ושליטה גבוהות מאז שיגורו והוא יכול לפגוע במטרה באופן מדויק, וציין, כי "אמאד" יוצר על ידי משרד ההגנה האיראני, שחשף אותו ב-5 באוקטובר 2015.

הטיל התשיעי והאחרון הוא שיהאב-3, טיל קרקע-קרקע, בעל טווח של יותר מ-2,000 ק"מ והוא הגרסה המתקדמת של שיהאב 1 ו-2. אורכה של הרקטה 16 מטרים, קוטרה 1.2 מטרים ומשקלה 1,780 ק"ג. מוסוי ציין, כי טיל זה יכול לשאת ראש נפץ במשקל של כאלף ק"ג וציין, כי הוא בעל מהירות גבוהה ודיוק גבוה. ביולי 2003 חשף משרד ההגנה האיראני את הטיל.