הנהגת חמאס ערכה דיונים פנימיים אינטנסיביים ב-36 השעות האחרונות והגיעה להחלטה לנסח מחדש את המסמך שהגישה ב-14 במארס ללא כל שינויים, כך פורסם הבוקר (רביעי) בעיתון "אל־אחבאר".

המבצע החשאי של איראן נחשף: כך היא מבריחה נשק לאיו"ש
מנסח הקוד האתי בצה"ל כינה את המתנחלים "טבעת עכורה" - ואז הגיעה הנקמה של ח"כ צבי סוכות

מקורות המעורים במשא ומתן בעזה, שצוטטו על ידי עורך העיתון איברהים אל-אמין, טוענים כי הנהגת חמאס הגיעה למסקנה שישראל לא מעוניינת להקל על הסכם שיבטיח הפסקת אש מעשית ואת סוף המלחמה בעזה. על פי הפרסום, הלחץ שמופעל על חמאס מצד כל המתווכים הערביים והבינלאומיים לא יצליח לשנות את העמדה הזאת.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המקורות מסרו כי למתווכים, לרבות לאמריקאים, הועברה עמדה שלפיה חמאס לא מוכן לוותר על הדרישה למנגנון ברור עם לוחות זמנים לסיום המלחמה באופן כולל. עוד נטען כי חמאס כבר לא מודאג מהאיומים של ישראל בעניין הרחבת המלחמה והכניסה לרפיח.

בין היתר, נכתב כי הזרוע הצבאית של חמאס כבר נערכה עם "תוכניות לעימות מול כל מבצע ברפיח", ואפילו לפשיטה מיותר מכיוון אחד. כמו כן, המקורות אמרו כי ייתכן שהמשלחת של חמאס שעזבה את קהיר לא תחזור במהירות לבירה המצרית - ותסתפק בהעברת מסמך חדש למתווכים ממצרים ומקטאר (נוסח ה־14 במארס ללא שינוי).

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

עוד מסרו המקורות כי חמאס הודיעה למתווכים שהם כבר לא מעוניינים באף דיון אלא בהכרעה בסוגיות מרכזיות - 1. הכרזה מפורשת על הפסקת אש סופית בכל רצועת עזה. 2. השלמת תהליך היציאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה. 3. סיוע נרחב עם חזרה כוללת ו"בטוחה" של עזתים לבתיהם (בצפון הרצועה למשל). זאת בנוסף על התחלה של פינוי ההריסות, שיקום הרצועה ומתן מקלט זמני לעקורים. 4. השגת עסקת חטופים שכוללת שחרור פרופורציונלי של מחבלים לפי קריטריונים ברורים.

בעיתון "אל־אחבאר" גם פרסמו את הטיוטה של חמאס מה־14 במארס שכוללת שלושה שלבים. בין היתר צוין בו כי כל הפוגה תימשך שישה שבועות וכי השלב הראשון יכלול "הפסקה זמנית" של הפעולות הצבאיות והפסקת הטיסה של כלי טיס והתפרסות מחדש של הכוחות הישראליים.