עימותים אלימים פרצו אמש (שבת), לאחר שנמצאה גופתו של רועה הצאן הצעיר בנימין אחימאיר בן ה־14, שנרצח בידי מחבלים, ככל הנראה ביום שישי. הפלסטינים דיווחו על הרוג ועשרות פצועים במהומות, בין השאר מירי חי, כמו גם על כלי רכב שהועלו באש בכפר דומא ובאל־מוג'ייר.

בנימין בן ה-14 נרצח: "חלם על היום שבו יתגייס לצה"ל"
חשש במערכת הביטחון: העימותים ביהודה ושומרון יסלימו

בנימין אחימאיר (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
בנימין אחימאיר (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

במקביל, שאול גולן, צלם ynet ו"ידיעות אחרונות", הותקף על ידי מתנחלים וכתוצאה מכך נשברה ידו. "הסתובבתי בכפר וצילמתי תמונות. ראיתי חבר'ה רעולי פנים, יהודים, מסתובבים בכפר כאילו הכפר שלהם. הם שרפו בתים ותיעדתי". לדבריו, "הם פירקו אותי במכות, שברו לי את האצבעות ושרפו לי את התיק וציוד הצילום. אחר כך הם חיפשו לי בכיסים מחשש שיש לי איזה כרטיס זיכרון שהם מתועדים בו. חלק היו במדי צה"ל ורובים. 20־30 איש הכו אותי. צעקתי 'הצילו' בתקווה שחיילים ישמעו אותי, אבל החיילים זה הם".

 כוחות הביטחון בזירה בה נמצאה גופתו של בנימין אחימאיר (צילום: TPS)
כוחות הביטחון בזירה בה נמצאה גופתו של בנימין אחימאיר (צילום: TPS)

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר: "אנו מגנים בתוקף את תקיפתו של צלם העיתונות שאול גולן, איש 'ידיעות אחרונות' ו־ynet, באזור דומא. על המשטרה לפעול בשיא התקיפות, גם כדי לאתר את התוקפים ולהענישם, וגם כדי להגן על עיתונאים בכל מקום שבו הם פועלים. הגיע הזמן שיישמו את הוראת היועמ״ש להתייחס לתקיפת עיתונאים כאל תקיפת עובד ציבור".

מדובר צה"ל נמסר: "כוחות הביטחון פעלו לפיזור ההתפרעויות האלימות. במהלך האירוע יודו אבנים לעבר חיילי צה"ל, שהגיבו באש. זוהו פגיעות. כמו כן, כוחות צה"ל ומשמר הגבול פעלו להסגת אזרחים ישראלים שנכנסו לעיירה אל־מוג'ייר".

בעקבות האירועים, מסר שר הביטחון יואב גלנט כי "מערכת הביטחון תגיע אל הרוצח ותמצה איתו את הדין, כפי שעשינו עם כל מחבל ורוצח. אני פונה לציבור, תנו לכוחות הביטחון לפעול במהירות במצוד אחר המחבלים. פעולות נקם יקשו על לוחמינו במשימתם. אסור לקחת את החוק לידיים".

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

עם זאת, במערכת הביטחון חוששים שהרצח יבעיר את כל אוגדת יהודה ושומרון ויגרור אחריו הפרות סדר אלימות עוד יותר. בצה"ל ובשב"כ נערכו אמש בכוחות גדולים מחשש להסלמה ואירועי נקם חמורים שיש בהם כדי להבעיר את האזור. צה"ל תגבר את מרחבי החיכוך ברחבי יו"ש, וגורמים בצה"ל ציינו כי פוטנציאל האירוע הוא גדול ונפיץ, ויש בו בכדי להבעיר את כל יו"ש, ולכן המשטרה, מג"ב וצה"ל יתגברו כוחות.

מפקד אוגדת יו"ש תא"ל יקי דולף הנחה את כל מפקדי החטיבות המרחביות לשוחח עם ראשי היישובים, המועצות והגורמים המשפיעים, כדי להרגיע את השטח ולמנוע הפרות סדר. אמש, כוחות רבים של צה"ל ומג"ב נערכו במרחבים השונים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

גם במהלך החיפושים אחר אחימאיר, עוד לפני שאותרה גופתו, פרצו עימותים בין מתנחלים ופלסטינים. לפי דיווחים פלסטיניים, במהלך שישי בערב הסתערו מאות מתנחלים על כפר אל־מוג'ייר הסמוך למקום שבו נעלם אחימאיר, והציתו בתים ומכוניות. לפי משרד הבריאות הפלסטיני ברמאללה, כ־25 אנשים נפצעו באירועים. להערכת גורמים פלסטיניים, 1,000־1,200 מתנחלים הקיפו את הכפר, וכ־500 הסתערו עליו וחסמו את כל הכבישים באזור. גם בכפר דומא ועין יברוד תועדו עשרות כלי רכב ובנייני מגורים שהוצתו, על פי החשד, על ידי יהודים כנקמה על רצח הנער.

הזירה בה נמצאה גופתו של בנימין אחימאיר ז''ל (צילום: TPS)
הזירה בה נמצאה גופתו של בנימין אחימאיר ז''ל (צילום: TPS)

בקרב המתנחלים נשמעה אתמול ביקורת על צה"ל וכוחות הביטחון. "המקרה המתועב הזה, שבו נרצח נער על ידי בני עוולה, יש בו כדי להוביל לפעולות נקם בדיוק כפי שקרה בחווארה ובעוצמה רבה יותר", אמרו ל"מעריב" מתיישבים מקומיים.

בתוך כך, מפקד גדוד טובאס של הג'יהאד האסלאמי, מוחמד רסול עומר דראגמה, חוסל בסוף השבוע על ידי כוחות צה"ל בעיר הפלסטינית טובאס שבמזרח השומרון, כ־19 ק"מ דרום־מזרחית לג'נין. מחבל נוסף חוסל בחילופי אש עם כוחותינו.

פעילות כוחות צה"ל באוגדת יהודה ושומרון (צילום :דובר צה"ל)

במהלך הפעילות, ירה דראגמה לעבר הכוחות, שהשיבו באש וחיסלו אותו. הלוחמים החרימו אמצעי לחימה רבים שאותרו ברכבו, בהם כלי נשק וציוד צבאי נוסף. במהלך המבצע החטיבתי השליכו מחבלים מטענים וירו לעבר הכוח, שהגיב בירי. במבצע גם זוהו פגיעות. הכוחות חיסלו מחבל נוסף לאחר שניסה לפגוע בהם, עצרו שני מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה. במהלך הפעילות, הכוחות חשפו מטענים שהוטמנו מתחת לצירים במטרה לפגוע בכוחותינו.

במקביל, הכוחות פעלו למעצר של חמישה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. בטול כרם שבחטיבת מנשה עצרו הכוחות מבוקש והחרימו שני כלי נשק. בכפר ענתא שבבנימין נעצרו שני מבוקשים והוחרמו אמצעי לחימה. בכפר פנדקומיה שבחטיבת שומרון ובכפר בית עווא שבחטיבת יהודה עצרו הכוחות שני מבוקשים נוספים.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]