התגובה האיראנית לחיסול בסוריה: אמש (שבת) דווח כי מאות כטב"מים עושים את דרכם לישראל מטהרן. במקביל, דובר צה"ל תת־אלוף דניאל הגרי עדכן אמש כי בתום הערכת מצב, הוחלט כי החל מאתמול בלילה בשעה 23:00 יבוצע שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. במסגרת השינויים הוחלט על איסור קיום פעילויות חינוכיות בכל רחבי הארץ, ותהיה הגבלת התקהלות של עד 1,000 אנשים.

הערכה: לפחות 100 כטב״מים בדרך לישראל; גורמים מדיניים: נגיב בעוצמה
מסתמן: אלו יעדי מתקפת הכטב"מים האיראנית לעבר ישראל

בנימין נתניהו על המתקפה האיראנית (צילום: דוברות רה"מ)

"במהלך סוף השבוע קיימנו בצה"ל הערכות מצב לתקיפה באיראן", אמר הגרי בהצהרה לתקשורת. "כוחות צה"ל ערוכים חזק מאוד בהגנה ובהתקפה. פיקוד העורף מפרסם הנחיות חדשות בדקות אלה. מערכות החינוך והטיולים לא יתקיימו. החל מעכשיו אין לקיים פעילויות חינוך". עוד נמסר מדובר צה"ל כי באזורים המוגדרים ירוקים מוגבלת ההתקהלות עד ל־1,000 אנשים.

הגרי הוסיף: "צה"ל במוכנות מלאה על כלל המערכים שלו, בהגנה ובהתקפה. מערכי ההגנה וההתקפה של חיל האוויר מוכנים בדריכות. אנחנו מקיימים הערכת מצב עם השותפות האסטרטגיות שלנו, ובראשן ארה"ב. יש לנו מערך הגנה מצוין, אך ההגנה אינה הרמטית. הקפידו לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף". עוד דווח אמש על סגירת המרחב האווירי במדינות ערב השכנות ושיבושי GPS נרחבים.

כטב''ם איראני (צילום:  Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כטב''ם איראני (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

אמש, עם צאת השבת, התבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא: "מערכות ההגנה שלנו פרוסות, אנחנו ערוכים לכל תרחיש הן בהגנה והן בהתקפה. מדינת ישראל חזקה, צה"ל חזק, הציבור חזק".

"אנחנו מעריכים את ההתייצבות של ארה"ב לצדה של ישראל, וכן את התמיכה של בריטניה, צרפת ומדינות רבות אחרות. קבעתי עיקרון ברור - מי שפוגע בנו, אנחנו פוגעים בו. אנחנו נגן על עצמנו מכל איום ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות".

לאור איום הנקמה של איראן, נפגש שר הביטחון יואב גלנט ביום שישי עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה״ב CENTCOM, הגנרל מייקל אריק קורילה, בבסיס חצור של חיל האוויר. השניים דנו בהערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל, שעלולה להוביל להסלמה אזורית. בפגישה השתתפו גם סגן הרמטכ״ל, אלוף אמיר ברעם, וראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון, תת־אלוף (במיל׳) דרור שלום.

ספינות הצי האמריקאי במזרח תיכון (צילום: רויטרס)
ספינות הצי האמריקאי במזרח תיכון (צילום: רויטרס)

אמש התבטא גלנט בנושא האיום וההיערכות מצד ישראל ואמר: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר מתקפה מתוכננת של איראן ושלוחיה כנגד מדינת ישראל. בימים האחרונים תגברנו את המערך ההגנתי שלנו ואת המערך ההתקפי שלנו, אנחנו נחושים לנקוט כל דרך על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל״.

עוד אמר גלנט: ״הוספנו יכולות חדשות – ביבשה, באוויר, בים, במודיעין, בתוך מדינת ישראל וביחד עם השותפים שלנו, ובראשם ארה"ב. איראן היא מדינת טרור, העולם נחשף לזה עכשיו יותר מתמיד. אנחנו נחושים להגן על אזרחנו כנגד הטרור הזה, ונמצא את הדרך להגיב לו. אני מבקש מאזרחי ישראל להישמע להוראות צה"ל ולפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף".

השתלטות איראנית על ספינה בבעלות ישראלית חלקית (צילום: רשתות ערביות)
השתלטות איראנית על ספינה בבעלות ישראלית חלקית (צילום: רשתות ערביות)

ביום שישי, העביר מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, תדרוך למנכ"לים של משרדי הממשלה. זאת, במטרה לוודא כי כולם יהיו זמינים במהלך יום שבת למקרה של חירום - חמ"לים מוכנים, ובדיקת כוננות ומוכנות לשלל תסריטים אפשריים. בנוסף, קיים נתניהו התייעצות ביטחונית עם גלנט, השר בני גנץ ובכירים במערכת הביטחון.

ברשויות המקומיות ברחבי הארץ נרשמה דריכות לקראת אפשרות של מעבר למצב חירום בעקבות תקיפה איראנית, אבל השגרה נמשכה, אם כי דרוכה. עם זאת, המתיחות גרמה לעתים לבהלה. בבאר שבע פרסמו הודעה למחזיקי המקלטים לפנות באופן מיידי את הציוד מתוכם ולהשאירם פתוחים. רק בהמשך התברר כי ההנחיה הועברה למחזיקי מקלטים שנסגרו לאחרונה לצורך שיפוצים, וכי המקלטים בעיר פתוחים מאז השבת השחורה ב־7 באוקטובר, בדומה לערים נוספות.