רבות דובר על התנגדות העם האיראני למשמרות המהפכה. בימים אלו, לאחר המתקפה חסרת התקדים של איראן נגד ישראל, עולה לא פעם השאלה האם רוב העם הפרסי מחכה ומצפה לתקיפות ישראליות כלפי מטרות של משמרות המהפכה. ד"ר עומר דוסטרי, מומחה לצבא ולביטחון לאומי וחוקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון" ובתנועת "הביטחוניסטים", שוחח עם "מעריב" בסוגיה.

האיחוד האירופי נגד איראן: אלו הסנקציות שיוטלו בקרוב על טהרן
לא מה שציפינו: חלקים במפלגה הרפובליקנית התנגדו למימון סיוע לישראל

כיצד תשפיע המתקפה האיראנית נגד ישראל על המשך המאבק בין המדינות?
"המתקפה האיראנית מעידה על שינוי מסוכן בתפיסת ובמדיניות הביטחון של הרפובליקה האסלאמית. מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, איראן הקפידה לשמור על כללי-משחק ברורים וקווים אדומים מול ארצות-הברית וישראל, בשל חוסר הסימטריה הביטחונית בין הצדדים. המדיניות האיראנית התבססה על הקמה, חימוש, הדרכת ותחזוקת שליחים ברחבי המזרח-התיכון, במטרה ליצור טבעת חנק סביב ישראל. מדיניות זו כוונה למטרות הרתעה למקרה שישראל או ארצות-הברית יחליטו לתקוף את פרויקט הגרעין הצבאי שלה. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בשנים האחרונות, העלתה איראן את רף התעוזה, במדרגות הסלמה שהלכו וגדלו. כעת, איראן עולה שלב נוסף. לא רק שהיא תקפה יעדים ישראליים באופן ישיר, היא עשתה זאת נגד מדינת ישראל עצמה, בהיקף נרחב, במגוון יכולות, ואף לקחה על כך אחריות מלאה.

ניתן להניח כי אם המתקפה האיראנית לא תיענה בתגובה עוצמתית מצד ישראל, איראן תראה בכך שינוי משוואה ותחל לפעול באופן אחר נגדה. לכן, ישראל חייבת להגיב כדי לשקם את ההרתעה ולהעביר מסר לאיראן, כי היא לא תסכים למצב החדש שהיא מנסה לייצר".

מה התחושה ברחוב האיראני כרגע?
"המשטר באיראן מנסה להציג תמונה ולפיה הרחוב האיראני תומך במתקפה על ישראל. בכלי תקשורת איראניים פורסמו לאחר המתקפה סרטונים ותמונות שבהם נראים מספר תושבים איראנים חוגגים ברחובות, עם דגלי פלסטין וחיזבאללה. מטרת המשטר היא להציג חזית אחידה נגד "הישות הציונית", אולם לא נצפו חגיגות ספונטניות של תושבים (לפחות לא כאלה שפורסמו ברשתות החברתיות), ונראה כי המשטר הנדס הפגנות תמיכה קטנות לצרכי יחסי-ציבור.

מנגד, פורסמו מספר תמונות וסרטונים של תושבים איראנים העומדים בתור לתחנות דלק. גם כאן צריך לקחת דברים בפרופורציות, שכן נכון לעכשיו - אין עדות לתחושת מתיחות והיסטריה ברחוב האיראני.

זירת החיסול בסוריה  (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

אפשר אפוא להעריך כי ישנה מתיחות מסוימת בקרב תושבי איראן, אך היא מרוסנת. ייתכן כי הריסון נובע ממספר משתנים, בהם העובדה כי לא בוצע הרס במדינת ישראל או הרוגים מהמתקפה האיראנית, הדרישה של ממשל ביידן ומדינות המערב מישראל לא להגיב בחזרה, והשקט מה ממשלה הישראלית.

איומים של ממשלת ישראל או זיהוי היערכות ישראלית לתקיפה, עשויים לשנות את המצב, ואז ייתכן ונראה את הרחוב האיראני נערך יותר לכוננות ספיגה. בנוסף, העם האיראני מבין היטב כי למדינת ישראל אין בעיה איתו אלא עם המשטר, והוא מעריך שהתקיפה הישראלית – אם תתרחש – תכוון ככל הנראה ליעדים של המשטר, ובעיקר יעדים צבאיים שלתושב האיראני הממוצע אין קשר אליהם".

כיצד התושבים באיראן רואים את המצב כרגע?
"חלק מהתושבים האיראנים ודאי התמלאו גאווה לנוכח התעוזה והאומץ שהציג המשטר האיראני, העניין של הכבוד חשוב בתרבות שלהם. צריך לזכור שתושבי איראן נמצאים תחת במשטר דיקטטורי במשך עשורים רבים, והם רואים ושומעים בעיקר את מה שהמשטר האסלאמי רוצה שיראו וישמעו. זה כולל תעמולה אנטי-ישראלית יום-יומית בכל מרחבי החיים, בתרבות, בתקשורת, בחינוך, ועוד.

התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)
התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)

יחד עם זאת, האדם הממוצע באיראן חושב גם על הנושא הכלכלי. המטבע האיראני נמצא בצלילה חופשית. לאחר המתקפה, דולר אמריקאי אחד הגיע למעט פחות מ-705 אלף ריאל איראני בשוק החופשי. המשמעות היא אינפלציה של מעל ל-40 אחוזים.

התושב האיראני מתקשה לסיים את החודש בעוד הוא רואה את אנשי משמרות המהפכה נהנים מהטבות וזכויות כלכליות שאין ליתר התושבים. בסופו של דבר, משמרות המהפכה שולטים הלכה-למעשה בכלכלה האיראנית ומנהלים את רוב משאבי המדינה. מלחמה בין איראן לישראל רק תחריף את המצב החברתי והכלכלי באיראן, ולכן סביר להניח שחלק לא-מבוטל מהתושבים האיראנים נגד מלחמה, ונגד המשטר בכללותו".