"את סינוואר, צריך להכריז עליו כיעד עד שהמערכת שלו תתפרק, גם אם זה ייקח שנים, כך טען האלוף במיל' וראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר ראש האגף המדיני־ביטחוני, עמוס גלעד, בראיון שנתן הבוקר (חמישי) בתכנית של ניסים משעל וטל שלו ב-103FM. 

ישראל מפרה את החוק ההומניטרי? הצעד הדרמטי של ארצות הברית
חוקרו של סינוואר בכלא: זה התרחיש שמנהיג חמאס מפחד ממנו כרגע

גלעד הדגיש כי סינוואר מעוניין יותר מכל לשקם את "שלטון הרשע שלו" ושישראל תיצא מעזה. "לישראל יש את צה"ל שבאמת העבודה מדהימה, אין מילים, אבל אין לממשלה שום אסטרטגיה. אם אתה לא מחבר אסטרטגיה להישגים צבאיים - מה יהיה ביום שאחרי, מי ישלוט, איך נמגר את החמאס אזרחית? צריכים לשקם את עזה, לתת להם אופק, לחבור לציר אסטרטגי במזרח התיכון כמענה לאיראן", הוא מסביר.

חלוקה של סיוע הומניטרי בחאן יונס (צילום: רויטרס)
חלוקה של סיוע הומניטרי בחאן יונס (צילום: רויטרס)

"איראן הפכה למדינה סף גרעינית, אנחנו דוחקים את זה בתודעה. סינוואר, יש לו אסטרטגיה ברורה, שהוא יוכל לחזור לשלטון. הדבר הדחוף והחשוב הוא להחזיר את החטופים והחטופות, שלגביהם, בניגוד לסינוואר וכל המטרות האחרון, חל שעון חול. שעון חול תמיד אוזל עד שנגמר". 

בהמשך דיבר על עסקת החטופים: "זה אזרחים ואזרחיות שישבו על הגבול, נחטפו, המדינה הפקירה אותם ועכשיו היא צריכה להציל אותם ושוב. היא לא תציל אותם? זה יהיה גירעון עולם, לעולם לא יהיה ניצחון מוחלט. הייתי עושה הכול כדי שיחזרו מחר, כולל החיילים והחיילות שאנחנו חייבים להם כצה"ל, כמדינה וכמערכת. אם נכנס לרפיח, זה לא נותן ערבות שזה יביא אותם .עובדה שאחרי שישה חודשים הוא (סינוואר) עוד קיים, הוא עוד מתנה תנאים ואנחנו מצפים לתשובה שלו".

"יש פה שני דברים, להחזיר את החטופים, ויש לנו פה הרבה מאוד מטרות אסטרטגיות, בראשן איראן, שהולכת ומתעצמת ומייצרת עלינו איום אדיר, כולל בצפון. הצפון ריק, חייבים להחזיר את התושבים. אם לא יהיה פתרון בעזה, לא יהיה פתרון לצפון", אומר גלעד לאחר שנשאל על הפעולות שישראל צריכה לעשות.

אנתוני בלינקן במפגש עם תומכים בעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
אנתוני בלינקן במפגש עם תומכים בעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

על סוגיית רפיח, שמרבית מהישראלים תומכים בה, אך זוכה להתנגדות גורפת בארה"ב, הוא סובר כי "אם תכנס לרפיח בלי תיאום עם המצרים, עם האמריקנים, לא תיתן פתרון לצפון, תהיה מלחמה ממושכת כולל שתתרחב לכל רחבי ישראל ונפסיד את הברית האסטרטגית והרחבת השלום, והיכולת להתמודד עם האיום המרכזי שהרבה יותר גדול מסינוואר. האיום המרכזי זה איראן"

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm