המוסד הישראלי הציב ברצועת עזה מערכות לזיהוי פנים מבוססת AI במטרה לאתר את החטופים וכן מחבלי חמאס, כך מפרסם היום (חמישי) כתב העת "מבט מל"מ" של המרכז למורשת המודיעין. אתגר נוסף שבו סייע המוסד הוא הספקת כלי חשוב לזיהוים של מחבלי חמאס וחטופים ישראלים, שייתכן שמועברים ממקום אחזקתם. מערכות מתקדמות לזיהוי פנים ופלטפורמות שמבוססות יכולות AI שסיפק המוסד, סורקות את פניהם של העוברים והשבים בנקודות המעבר בעזה. הסריקה מאפשרת הפללה של מאות מחבלי חמאס. הם נתפסים, נחקרים ומוסרים מודיעין רב מאוד שמסייע להמשך הלחימה".

גם בישראל הבינו זאת: הנשק החדש של חיזבאללה שמאיים על כלי הטיס
כדי לא לפגוע במאמצי הנורמליזציה עם ישראל: הצעד החריג של סעודיה

המוסד חושף את המאמצים שביצע להחזרת החטופים כאשר המשימה הוטלה מיד לאחר ה-7 באוקטובר על אגף ״תבל״. זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה הונחה ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע, להוביל את המאמץ  הלאומי לשחרור החטופים והחטופות, ולנהל את המשא ומתן בשותפות עם השב"כ וצה"ל. בהובלת אגף "תבל" האמון על פיתוח וחיזוק קשרים מדיניים מיוחדים ואחרים, נכנס המוסד לעובי הקורה של הסוגיה האנושית והמורכבת הזו – החל בבניית תמונת המודיעין; עבור בשולחנות חשיבה; ניהול קשר ישיר עם שותפים אסטרטגיים שפותח במשך שנים ארוכות וכעת הוא רלוונטי יותר מאי פעם; וכלה בניהול המשא ומתן מהרמה האסטרטגית ועד השיח הקונקרטי בשטח. 

חודשים ממושכים חלפו מאז המתקפה הרצחנית שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר 2023 נגד מדינת ישראל ואזרחיה, והתחושות הקשות והצער העמוק אינם דומעות מהתרגשות ברכבי 'הצלב האדום' שבהם אזרחינו היקרים שבים הביתה לאחר שבועות ארוכים
שהוחזקו במנהרות בעזה. רגעים מרגשים אלו התאפשרו בזכות שיח הדוק ואינטנסיבי של צוות המשא ומתן בהובלת ראש המוסד,
ששיאו בפגישות פסגה שהתקיימו בדוחה, בקהיר ובפריז עם ראשי המתווכות - ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל- תאני ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל ונציגיהם. בחפ"קים בקטאר ובישראל  פעלו מיטב אנשי המודיעין, המבצעים, הטכנולוגיה והאסטרטגיה מסביב לשעון, וניהלו את התהליך המורכב והעדין להגיע להסכם״ נכתב.

בפרסום של המל״מ נחשף חלק מפעילות המוסד בעת המלחמה תוך ציון כי גם במטה המוסד הופתעו בבוקר ה-7 לאוקטובר: ״פרוץ המלחמה המוסד מתמודד מול מספר רב של כוונות פיגוע. בשיתוף פעולה הדוק עם גופי המודיעין והביטחון בארץ ובחו"ל נחשפו עשרות תשתיות אמל"ח ונעצרו ונחקרו פעילי טרור רבים, חלקם היו מרחק מרפים.

דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני)
דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני)

גם "המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים" הופתע בבוקר חג שמחת-תורה מאזעקות 'צבע אדום' שפילחו את השמיים, מפשיטת המחבלים הנרחבת על יישובי העוטף וממסע ההרג הברוטלי שבמהלכו נרצחו ונפצעו אלפי אזרחים וחיילים.

מדינתנו נדרשה לצאת לקרב על החיים, על הזכות לחיים מוגנים ובטוחים בארץ המולדת. זוהי מלחמה על עצם קיומנו, מלחמה על הבית, ואין מוצדקת ממנה.

אמנם, המוסד מתוקף תפקידו אינו ממוקד בעיסוק בזירה הפלסטינית, אולם החל מתחילת המלחמה הוא מגויס במלוא המרץ לסייע למאמץ הלאומי שעיקרו מוקדש לשחרור החטופים. במקביל, ממשיך המוסד למלא את משימותיו הביטחוניות המרכזיות: סיכול איומים אסטרטגיים משמעותיים, ובראשם איום הגרעין איראני; הרחקת המלחמה מגבול הצפון והכרעת המלחמה עם חזבאללה; סיכול פח"ע חו"ל המופנה נגד יעדים ישראליים ויהודיים; ואיסוף מודיעין והערכתו.

עצרת למען השבת החטופים אחרי פרסום ההקלטות של קית' סיגל ועמרי מירן (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען השבת החטופים אחרי פרסום ההקלטות של קית' סיגל ועמרי מירן (צילום: אבשלום ששוני)

איומים אלו על מדינת ישראל ואזרחיה לא פחתו מאז 7 באוקטובר. נהפוך הוא – הם התעצמו וגדלו כפי שלא היו מעולם. מול איראן, הקוראת להשמדתנו, עלינו לוודא כי לא תהיה בידי משטר האייתוללות יכולת גרעינית. מול גופי הטרור האיראניים וכלל שלוחיהם – 'חזבאללה', 'חמאס', 'גא"פ', 'ג'יהאד עולמי' וכל המבקש ברעתנו, יש לחשוף ולסכל את תשתיות הטרור בכל מקום בעולם".

פינוי הטיל האיראני מערד (צילום :דובר צה"ל)

גם בנושא ההסברה פעל המוסד על פי הפרסום: "המוסד גם תמך במאמץ ההסברה הלאומי וקידם פעילות השפעה והסברה רחבת היקף בזירה הבין- לאומית. בזכות קשריו הענפים עם ארגונים עמיתים בעולם פעל המוסד כדי לגייס את הקהילה הבין-לאומית לתת גיבוי ולגיטימציה לפעולות ישראל שתכליתן להכריע את חמאס ולהשיב את החטופים. משלחות המוסד, חלקן מלוות בעדים שחוו את התופת ב-7 באוקטובר, השתתפו במפגש עם מנהיגים ומדינאים ברחבי העולם כדי לספר את סיפור ה-7 באוקטובר ממקור ראשון. כמו צה"ל ושב"כ, גם המוסד רואה חשיבות רבה לבוא חשבון עם כל גורם שהיה מעורב בדרך ישירה או עקיפה בטבח האכזרי ב-7 באוקטובר - מהנהגת הארגון ועד אחרון הפעילים,
שנאמר: 'ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'. זהו מאמץ מתמשך שילווה את הארגון ואת קהילת המודיעין".