העסקה נפלה? שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (ראשון) במהלך מפגש עם לוחמים במסדרון במרכז רצועת עזה כי מסתמן שהעסקה לשחרור החטופים לא תצא לפועל במתווה הנוכחי.

ברק רביד דיווח בוואלה כי ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי להגיע מחר לישראל לשיחות בנושא עסקת החטופים, כך אמרו שני בכירים ישראלים. ברנס צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם חברי צוות המו"מ הישראלי. ברנס יגיע לישראל אחרי שיחות במצרים וקטאר.

מטח חריג לדרום: עשרה נפגעים מירי שבוצע מרפיח
בצפון טוענים - זה הבלוף הגדול שהממשלה מספרת לציבור לגבי ההסכם עם חיזבאללה

"מזהים סימנים שחמאס לא מתכוון ללכת לשום מתווה", אמר גלנט והוסיף: "המשמעות הברורה: פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר, ובמקומות נוספים בכל רחבי הרצועה".

בכאן 11 דווח כי גורמים בקבינט אמרו כי "הפעולה ברפיח קרובה - אלא אם כן יהיה שינוי, פניית פרסה של חמאס, בעמדותיו במגעים לעסקה".

בתוך כך, מקור בחמאס כי השיחות בקהיר הסתיימו וכי משלחת הארגון תשוב לקטאר להמשך התייעצויות. גורם בממשל האמריקאי אמר ל"רויטרס" כי השיחות קרובות לפיצוץ.

מנהיג חמאס אוסמה חמדאן אמר: "ישראל ניסתה להתמקד בנושא החילופים ולא הגיבה לנקודות שהעלינו/ התנועה דנה בקהיר בכל הרעיונות בראש פתוח וסיפקנו תשובות ברורות וספציפיות כדי להשיג את האינטרסים של עמנו".

הפגנת משפחות החטופים במרחב ירקון (צילום :אבשלום ששוני)

המו"מ בקהיר נמשך אתמול במה שנראה כישורת אחרונה לפני עסקה לשחרור חטופים. זאת בשעה שישראל, בניגוד לאחרים, מנסה להנמיך את הציפיות עד הרגע האחרון. טאהר א־נונו, יועצו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, אמר לרויטרס כי הפגישות בין המשלחת של הארגון והמתווכות החלו, וכי בחמאס דנים בהצעה במלוא הרצינות והאחריות. עם זאת, הוא הדגיש כי הארגון דורש שכל עסקה תכלול את נסיגת צה״ל וסיום הלחימה.

גורמים ישראלים ואמריקאים מסרו לרשת CNN כי "השגת הסכם סופי בין ישראל לחמאס עשויה להימשך מספר ימים של משא ומתן, גם לאחר שחמאס יודיע רשמית על קבלתו. השלמתה עשויה להימשך שבוע, בשל הצורך להסכים על כך. כמה פרטים חשובים שיהיו קשים". גורמים בחמאס מסרו לעיתון א-שארק כי בארגון הטרור נוטים לקבל את העסקה, והבהירו: "אין מכשולים מהותיים בדרך להסכמות".

פעילי חמאס  ב-7 באוקטובר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
פעילי חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

על פי המתווה שהוצע השלב הראשון יימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים, וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, ובהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות - על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס.

על כל חטוף מעל גיל 50 ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50 , או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על עשר שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, ומתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מעשר שנים.

השלב השני יימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת "שקט בר-קיימא" ברצועה, ותהיה הכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן, "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.

השלב השלישי של העסקה יכלול חילופי גופות של חטופים ומחבלים פלסטינים.