מספר מדינות ברחבי אירופה ובמזרח התיכון הגיבו היום (שני) להגברת הפעולות של צה"ל באזור רפיח, ובראשם האיחוד האירופי שטען כי "פינוי העזתים מרפיח אינו חוקי, ואינו מתקבל על הדעת". 

חוקר איראני משוכנע: "זה אדריכל השבת השחורה, שהגיע מטהרן"
פרשן ערבי טוען: זה החלום של נתניהו - וכך הימשכות המלחמה תשרת אותו

ג'וזפ בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי, אמר: "פקודות הפינוי של ישראל לאזרחים ברפיח מעידות על הגרוע מכל: עוד מלחמה ורעב. זה לא מקובל. ישראל חייבת לוותר על ההתקפות ברפיח. האיחוד האירופי, יחד עם הקהילה הבינלאומית, יכולים וחייבים לפעול כדי למנוע תרחיש כזה".

בבריטניה בכירים במפלגת הלייבור קראו לישראל שלא להמשיך בפעולות ברפיח. "מתקפה ישראלית ברפיח תהיה קטסטרופלית. אסור שזה יתקדם", טען בכיר במפלגה, "צריך הפסקת אש מיידית, שחרור מיידי של בני ערובה וסיוע מיידי ללא הפרעה לעזה".

גם ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הביע את דאגתו ואמר: "אנו מודאגים מאוד מהמבצע הצבאי הישראלי ברפיח".

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון  (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון (צילום: רויטרס)

בבלגיה לא הסתפקו בגינוי ואף איימו בסנקציות של ממש. השרה הבלגית לשיתוף פעולה ולפיתוח בינלאומי, אמרה: "ההפרות של ישראל על החוק הבינלאומי מחייבות תגובה חזקה ואנו פועלים להטלת סנקציות כלכליות על ישראל".

גם משרד החוץ הצרפתי תקף את ישראל ומסר: "צרפת מזכירה שעקירה בכפייה של אוכלוסייה אזרחית מהווה פשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי".

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו (צילום: רויטרס)

שר החוץ הירדני, אורדן איימן ספאדי, תקף בחריפות את הפעולות בעזה: "טבח נוסף בפלסטינים נמצא בהתהוות בזה הרגע. ישראל מזהירה את הפלסטינים לעזוב את רפיח מכיוון שהיא מאיימת בתקיפה. כולם חייבים לפעול כעת כדי למנוע זאת. אי מניעת הטבח יהווה כתם על הקהילה הבינלאומית. יותר מדי מעשי טבח הותרו עד כה".

בעזה, הנציב הכללי של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים ברצועה, אמר כי "מתקפה ברפיח תביא להחרפה של הרעב בעזה וטרגדיה בלתי נסבלת ממילא עבור האנשים שם".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפויים לשוחח היום בעקבות הגברת פעולות צה"ל ברפיח. בכירים אמריקאים ששוחחו עם סקיי ניוז אמרו בנושא כי "הבהרנו את דעותינו לישראל על פעולה קרקעית ברפיח, והנשיא ישוחח על כך עם ראש הממשלה. אנחנו עדיין מאמינים שעסקת חטופים היא הדרך הטובה ביותר לשמור על חייהם של החטופים ולהימנע מפלישה לרפיח".

בנוסף, ערב הסעודית טענה היום כי "כוחות הכיבוש ממשיכים להפר את החוק הבינלאומי ללא הרתעה, מה שמחריף את המשבר ההומניטרי בעזה".