אבי אשכנזי ('מעריב') שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ופרופ' אריה אלדד ברדיו 103fm והציג את המשמעויות המכריעות של החלטת ארה"ב להכריז בפומבי על השהיית משלוח הנשק. עוד התייחס לאופן שבו מביטים על ההחלטה האמריקאית בחמאס, חיזבאללה ושאר המזרח התיכון.

בארה״ב חושפים: הדרישה המוגזמת של חמאס שפוצצה את העסקה
גם במחיר מלחמה כוללת: איראן הורתה לחיזבאללה לעלות מדרגה מול ישראל | דיווח

"העניין הזה ביום יום, על פניו לפי מה שאומרים בצה"ל ובמערכת הביטחון, לא יגביל בשלב המיידי את החימושים. לא ידרשו לכלכלת חימושים בשלב הראשוני, אבל לטווח הארוך, זה בהחלט דבר שמעורר דאגה במערכת הביטחון, בצה"ל", הסביר. "אותו קרע שבעצם סודק את מערכת היחסים הזו, פוגע ברמה האסטרטגית בכוחה של ישראל בזירה. אם מדברים על פתיחה של חזית נוספת, עוצמתית יותר, אז בהחלט ישראל תזדקק ליותר חימושים לתקיפה. אנחנו רואים פה איזשהו איתות למזרח התיכון, לזירה, שמצבנו לא הכי שקט".

אשכנזי המשיך והדגיש כי "במקום כלכלת חימושים היה צריך להיות כלכלת פליטות פה או הצהרות של מנהיגים. פה אני חושב שלא נהגנו בצורה הולמת. קיבלנו את כל הקרדיט שבעולם בשבעה באוקטובר לצאת למתקפה. אנחנו כל הזמן מדברים על רפיח, אבל יש עוד שני מחנות פליטים שלא נכנסנו במרכז הרצועה".

"אתה מאשים את הדרג המדיני בדשדוש?", תהה פרופ' אלדד, ואשכנזי השיב נחרצות: "כן. הדרג המדיני בסופו של דבר הוא זה שמנחה את הצבא לפעולות. הצבא הגיש כבר מזמן את התוכנית לכיבוש רפיח, ופעם אחר פעם התוכנית נדחתה. גם היום התוכניות מונחות בפני הדרג המדיני וממתינות לאישור. אתה צריך לבוא ולהסתכל על הדברים - הדרג המדיני אחראי לאשר ולתת את האור הירוק".

באשר לסבב המינויים בצמרת צה"ל, אמר: "צה"ל ממנה את צוותי התחקיר של שבעה באוקטובר, לכל אירוע מלחמתי שהיה וכל אירוע לחימה שהיה בעוטף עזה מונה צוות. הצוותים אמורים לסיים את התחקירים בתוך חודשיים, לקראת תחילת הקיץ".

כמו כן, כאשר תהו צמד המגישים מדוע אלו שהיו אחראים למחדל שבעה באוקטובר הם אלו שאחראים על המינויים כעת, ביקש אשכנזי להזכיר: "הם לקחו על עצמם את האחריות, לא רק הם, גם ראש השב"כ, הרמטכ"ל. הדרג המדיני גם צריך להניח את המפתחות עכשיו? הוא זה שצריך למנות את הרמטכ"ל הבא".