אירוע דרמטי ברפיח: חייל מצרי פתח היום (שני) באש לעבר כוח של חטיבה 401 של חיל השריון. חיילי השריון השיבו באש מדויקת לעבר החייל המצרי ופגעו בו.

צרות בדרך? מומחה מסביר: "כך ישראל מפרה את הסכם השלום עם מצרים"
הבלוף של מצרים נחשף: כך קהיר עבדה עלינו לגבי חמאס

רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

בישראל מיהרו לנהל שיח ותיאום עם הקצונה המצרית מעבר לגדר ולתחום את האירוע לממדים המקומיים. מנגד בצה״ל זיהו כי גם המצרים מבקשים להחיל את האירוע ולא לאפשר לו להתפתח למשבר בין המדינות. בדיוק כפי שעשו בריחת האחרון כאשר שוטר מצרי חדר לישראל באזור הר חריף והרג שלושה לוחמי צה״ל.

בצה״ל מבינים כי ללא הסכמות עם המצרים בנושא עתיד ציר פילדלפי לא יהיה ניתן לחסום את החמאס ברפיח. המצרים מוטרדים מהתעצמות החמאס לא פחות מישראל. החמאס הוא תנועת בת של האחים המוסלמים במצריים. אגב ימי הרנסנאס של ההברחות בפילדלפי היו בתקופת שלטונו של הנשיא מורסי. אז לא נדרש החמאס להעביר את הסחורות במנהרות הוא עשה זאת במעברים הראשיים תוך עצימת עיניים של הבודקים המצרים. אבל לאחר ההפיכה השלטונית הצבא המצרי שם לזה סוף והחמאס נאלץ לחזור למנהרות ההברחה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בישראל מקווים שבחסות אמריקאית וכן של מדינות המפרץ ניתן יהיה להקים במיזם משותף ישראלי מצרי מכשול תת קרקעי שימנע את ההברחות. הסכם השלום בין המדינות יחגוג בעוד פחות מחצי עשור יובל שנים. היו הרבה עליות ומורדות ביחסים בין המדינות מאז חתימת ההסכם על מדשאות הבית הלבן. בשתי המדינות התחלפו הרבה הנהגות, במזרח התיכון התחוללו לא מעט תהליכים גאו פוליטיים משמעותיים ואפילו בתקופת כהונת האחים המוסלמים במצרים נשמר השלום בין המדינות.

בנימין נתניהו, עבד אל־פתאח א־סיסי (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)
בנימין נתניהו, עבד אל־פתאח א־סיסי (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)

חוזקו של ההסכם הוא לא מאהבתם של נתיני שני העמים. אלא בראש ובראשונה מהאינטרסים המשותפים שחולקות שתי המדינות. למצרים יש אין ספור בעיות פנימיות וכן גם חיצוניות. ישראל היא במקום האחרון של הדאגות הממשל המצרי.  

הממשל עסוק בבעיות הספקת המזון, מיתון הילודה, יצירת כלכלה מודרנית, בעיות חיצוניות מול מדינות אפריקה ובראשם אתיופיה בנושא שימוש במי הנילוס. וכן גם המצרים מוטרדים מסוגיית איראן והניסיון שלה להוביל שינוי במזרח התיכון. כאמור, התקרית בגבול רפיח היא מקומית שני הצדדים מבינים זאת ופועלים מאז שעות הצהריים לגדר את האירוע לממדים האמיתים.