העיתון הרוסי איזווסטיה מדווח היום (שישי) כי מערכת ההגנה האווירית S-300 שהועברה לסוריה לאחרונה היא מהסוג המתקדם PMU-2, ובעלת יכולות טובות יותר. העיתון מצטט גורם במשרד ההגנה, ואומר כי שלוש מערכות כאלו כבר נמצאות כעת בידי סוריה. למערכת המשודרגת יש יכולות מתקדמות יותר הן בתחום הרדאר והן בזיהוי מטרות, מה שיקל עליה את ההתמודדות עם המטוסים הישראליים. 



על פי הדיווח, המערכת המשודרגת קלה יותר להפעלה ותאפשר תיאום טוב יותר עם הכוחות הרוסיים שפועלים בסוריה. עוד נכתב, כי השדרוגים במערכת נעשו לפני מספר שנים לצורך התאמתה למאפיינים החדשים של הלחימה המודרנית. במשרד ההגנה הרוסי הכחישו את הדיווחים לפיהם מי שיפעיל את המערכת בסוריה יהיו כוחות איראניים, זאת בטענה שאין להם כלל הכשרה על מערכות אלו.



מטוס F-35 של חיל האוויר. יצליח לגבור על המערכת הרוסית? צילום: דובר צה"ל



כזכור, מערכת ה-S-300 הועברה לסוריה בעקבות הפלת המטוס הרוסי בתקיפה ישראלית בלטקיה. המטוס הרוסי הופל לאחר שכוחות ההגנה האווירית הסורים ירו לעבר המטוסים הישראלים ופגעו במטוס של צבא רוסיה שהיה במשימה מבצעית באזור. הרוסים האשימו את ישראל בכך שלא דיווחה על התקיפה בזמן וכי הטעתה אותה לגבי המיקום שבו היא תיערך, והודיעו כי יעבירו את מערכת ההגנה האווירית לסורים כדי להבטיח את שלומם של הכוחות הרוסיים במדינה. 



הגרסה הרוסית לאירועים עומדת בסתירה לתחקיר הישראלי, שמטיל את האשמה בתקרית על צוות הנ"מ הסורי, שעל פי התחקיר פעל באופן לא מקצועי ושיגר טילים רבים מבלי להתחשב בתעופה האזרחית באזור. כמו כן, ישראל האשימה גם את ההתבססות האיראנית בסוריה והצהירה כי תמשיך לפעול כנגד מטרות איראניות במדינה.



סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ורשינין, אמר עם הצבתה של מערכת ה-S-300 בסוריה כי היא משנה משמעותית את המצב באזור. "מוסקבה מקווה שישראל תפעל בשיקול דעת באזור, זאת למרות הצהרותיה כי תמשיך לפעול צבאית בסוריה". מחלקת המדינה האמריקאית אמרה על העברת המערכת לסוריה כי היא מהווה "הסלמה חמורה" של המצב באזור, אולם הרוסים כאמור לא נשמעו לאזהרותיהם.