מפקד חיל הים במלחמת ששת הימים, אלוף (בדימוס) שלמה אראל, נפטר אתמול בגיל 98. האלוף אראל היה אלמן והותיר אחריו בן. לווייתו תיערך היום (שלישי) בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בטקס צבאי מלא. 



האלוף שלמה אראל נולד בשנת 1920 בפולין ועלה לארץ עם משפחתו ב-1927. בשנת 1938 נעצר על-ידי הבריטים בשל פעילות אנטי בריטית במסגרת ארגון בית"ר ונכלא למשך חצי שנה בכלא עכו. הוא שוחרר בתנאי שיעזוב את הארץ, נסע לצרפת ומשם לבלגיה ועבד כמלח וכפועל מספנה. במלחמת העולם השנייה שירת בצי הסוחר הבריטי ונטל חלק בהפלגות של שיירות אספקה במערכה על נתיבי השיט באוקיינוס האטלנטי.



בין השנים 1944-1948 ניהל את התעבורה הימית של חברת האשלג בים המלח ועם פינוי מתקני החברה בצפון ים המלח במאי 1948 הצטרף לחיל הים ופיקד על ספינת המשמר "פלמ"ח". האונייה תחת פיקודו נטלה חלק בשורה של פעולות במימי האויב, בכלל זה הפגזת רצועת עזה והחדרת לוחם לנמל ביירות שטיבע את היאכטה ששימשה בעבר את היטלר. במבצע "עובדה" הוביל כוח מחטיבת "אלכסנדרוני" דרך ים המלח להשתלטות על עין גדי. בשלהי המלחמה פיקד על הקורבטה "הגנה".



צילום: משה מילנר, לע"מ



ב-1951 פיקד על פריגטה "משגב" והוביל את מבצע "קולומבוס", משט ימי לארצות הברית לרגל פתיחת מפעל מלווה העצמאות. ב-1952 התמנה למפקד בסיס ההדרכה של חיל הים. ב-1957 הקים את קורס פו"ם לזרוע הים והדריך את מחזורי הלימוד הראשונים. ב-1959 מונה למפקד שייטת המשחתות. ב-1960 התמנה לראש מחלקת ים והיה אחראי על בניין כוחו של החיל ועל עיצוב תורת הלחימה שלו. בתקופת כהונתו הוחלט להצטייד בספינות טילים והחל תהליך האפיון והפיתוח של טיל ים-ים "גבריאל". בנוסף הוקמה מחדש שייטת הנחתות ונפתח תהליך הצטיידות בנחתות מתוצרת ישראל. 

בין השנים 1966-1968 פיקד על חיל הים ובכלל זה במלחמת ששת הימים ובראשיתה של מלחמת ההתשה, בתקופת כהונתו אירעו שניים מהאסונות הכבדים בתולדות חיל הים – טיבועה של המשחתת "אילת" ואובדן הצוללת "דקר". בשנת 1969 השתחרר משירות קבע בצה"ל. בין השנים 1984-1988 כיהן כמבקר מערכת הביטחון.