טיסת מטוס הבואינג 747 של חברת "פארס אייר קאשם" מאיראן לביירות, אינה הפעם הראשונה שהמטוס האיראני תחת שם החברה הזו מגיע לבירת לבנון. על פי גורמי המודיעין במערב, החברה האיראנית הזו פועלת להעברת נשק לשכנתנו מצפון, כלומר, לחיזבאללה. במקרה קודם שפורסם רק בחודש שעבר בחברת החדשות האמריקאית פוקס ניוז, מסלול הטיסה עבר דרך דמשק, ובמטוס היו ערכות לדיוק טילים שיועדו לארגון הטרור הלבנוני.



למרות הדיווח בתקשורת הערבית כי מדובר בטיסה חריגה, שבפעם הראשונה נחתה ישירות בבירות, ניתן להעריך שהיו כבר טיסות דומות. לא ידוע בשלב הזה האם בטיסה הזו אכן היה משלוח נשק.



בכל מקרה, מעבר לשאלות שעולות סביב הטיסה הזו, התקרית שבה נפל המטוס הרוסי שינתה באופן מהותי את גבולות הגזרה של המגרש עליו מתמודדת ישראל מול איראן וחיזבאללה. הרוסים אומנם תקפו באופן פומבי את ישראל, ובכך גם את חופש הפעולה של חיל האוויר בסוריה, אך במקביל נראה שחוקי המשחק החדשים תקפים גם לאיראנים, שצמצמו את פעילות ההברחות והעברת הנשק מאיראן דרך סוריה, וממשיכים בניסיונות ההברחה דרך צירים נוספים מאיראן דרך עיראק, וסביר שגם האופציה של העברת נשק ישירות מאיראן לביירות עודנה קיימת.



למרות הקשיים של האיראנים והחיזבאללה, הנחת היסוד הביטחונית בישראל היא כי הם ממשיכים לפעול על מנת לקדם את פרויקט הטילים המדוייקים, כאשר הדילמה הישראלית הופכת למורכבת יותר. ברור שלפעולות ישראליות בלבנון יש משמעות אחרת מאשר תקיפות חיל האוויר שהתרחשו בסוריה בשנים האחרונות.



בהקשר הזה כדאי לשים לב לדברים שאמר אתמול ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין בראיון ב-103FM: "התקיפות הישראליות בצפון ירדו כמעט, כי האיראנים שינו את הטקטיקה". כלומר, ידלין ניסה לומר שהאיראנים מעבירים את הנשק ללבנון ועיראק, במקום לסוריה. ידלין הוסיף לגבי אפשרויות הפעולה מצד ישראל כי "ההחלטה על מתקפת מנע בלבנון היא אסטרטגית, בגלל החיזבאללה. הפלת בואינג עם נשק היא פתיחת חזית שעדיף לא לפתוח".



כאמור, מוקדם לסמן את הטיסה אתמול כאירוע חריג במיוחד, אבל יש בו בכדי לתאר את המציאות המתוחה מאחורי הקלעים ולהזכיר כי במידה רבה, השקט בצפון הוא מלאכותי בלבד.