ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט קיימו הערב (שלישי) הצהרה מיוחדת לתקשורת, בעקבות תחילת מבצע "מגן צפוני" להשמדת מנהרות הטרור של ארגון חיזבאללה בגבול ישראל לבנון. במהלך ההצהרה המשותפת, פירט הרמטכ"ל על המאמצים לפני גילוי המנהרה, והבטיח לתושבי הצפון כי הם יכולים להמשיך בשגרת חייהם ללא חשש.



"מאז סוף 2014 התקיים מאמץ מודיעיני, מבצעי טכנולוגי והנדסי לסיכול מנהרות הטרור בדרום ובצפון,ו הבוקר יצאנו לפעולה להשמדת מנהרות הטרור של חיזבאללה", פתח הרמטכ"ל את דבריו. "המאמץ יימשך מספר שבועות, תחת פיקודו של מפקד פיקוד צפון יואל סטריק, כיום אנו אוחזים בתוכנית המנהור ההתקפי של ארגון חיזבאללה", הצהיר איזנקוט.



"הקבינט אישר את המבצע לפני כחודש", המשיך איזנקוט ופירט כי "הפעילות יצאה לדרך לפני שהאיום הפך למבצעי וישיר על תושבי הצפון וחיילי צה"ל". בהמשך, הרמטכ"ל הבטיח לתושבי הצפון כי הם יכולים להמשיך בחייהם בתחושת ביטחון ואמר כי בצה"ל "נבנתה לאורך השנים יכולת מתקדמת מאוד לנטרול מנהרות. מאז צוק איתן השמיד צה"ל 17 מתווים התקפיים בדרום, בשילוב יכולות צה"ל ושב"כ. במקביל אנו בונים מכשול שישמר את ההישג לשנים ארוכות. דיברתי עם ראשי הרשויות בצפון לפני הפעולה. התיישבות וביטחון אפיינה את הצפון והודיתי להם על נחישותם והאחריות שבה הם מתנהלים. קראתי להם להמשיך בשגרה ואת אורח חייהם בביטחון מלא, וכך אני קורא לאזרחי ישראל".




ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: נועם רביקין פנטון, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: נועם רביקין פנטון, פלאש 90



מנהרה שחודרת ארבעים מטר לשטח ישראל


כזכור, הבוקר פתח צה"ל במבצע רחב היקף לנטרול המנהרות שחפר ארגון הטרור הלבנוני, כאשר חלקן אף חדרו לשוח ישראל, כמו מנהרה שנחשפה סמוך לכפר כילא, שנחפרה בתקופה שאורכה למעלה משנתיים וחדרה עד כ-40 מטר לישראל. דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס ציין כי המנהרות באזור הצפון שונות מאחיותיהן שבדרום מאחר והמעטפת של המנהרה היא סלעית, זאת לעומת הדיפונים בעזה. על המבצע עצמו פירט מנליס כי "הוא יארך מספר שבועות. יצאנו למבצע כאשר ההבנה שלנו שאין מנהרה מוכנה להפעלה מבצעית", אמר, "זה סיפור מאוד ממודר בתוך חיזבאללה והיכולת לפרום אותו מודעינית הוא לא עניין של מה בכך".



לפי דיווחים בביירות, יחידות צבא לבנון נפרסו, לצד כוחות יוניפי"ל, לאורך הגבול על מנת לעקוב אחר הפעילות, כאשר במקביל, צבא סוריה הודיע על הגברת הכוננות לאור תנועה אווירית אינטנסיבית של חיל האוויר על גבול ישראל-לבנון.



בתוך כך, בחיזבאללה הועלתה רמת הכוננות בעקבות פעילות צה"ל. "עוקבים אחר פעילות האויב", אמרו בארגון הטרור השיעי. חבר הלשכה המדינית של חיזבאללה, חסן חובאללה: "ישראל יודעת שהתקופה בה הייתה מכה ושהיוזמה נמצאת בידיה עברה מן העולם. ההתנגדות מוסגלת היום להדוף כל תוקפנות ישראלית, לגרום לה לקורבנות ואף לתקוף את האויב".



צה"ל הזהיר הבוקר את מחבלי חיזבאללה וחיילי צבא לבנון להתרחק מתוואי מנהרות הטרור שנחפרו בשטחי לבנון לכיוון ישראל. בפוסט בדף הפייסבוק של דובר צה״ל לתקשורת ערבית, סגן אלוף אביחי אדרעי, נכתב: "אזהרה לפעילי חיזבאללה וצבא לבנון, מהתקרבות לתוואי מנהרות התקפיות שנחפרו בשטח לבנון וחודרות לשטח ישראל: חייכם בסכנה, ראו הוזהרתם". בפוסט מופיעה תמונה של מחבל חיזבאללה מביט במשקפת.