"הרבה הנסתר על הגלוי", כך סיכם הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר יום מתוח ומלא סכנות, שהחל בשעות הבוקר המוקדמות, ובכך רמז לנאומו לפני מספר שבועות בו הודיע כי הוא ישמור לעצמו את תפקיד שר הביטחון. אמנם החלק הגלוי של מבצע "מגן צפוני" החל הבוקר, אך המבצע החל חודשים ארוכים, ואף שנים קודם לכן, אך היום אזרחי ישראל התוודעו לו לראשונה.



בשעה שבע וחצי בבוקר הסיר צה"ל את איסור הפרסום על קיומו של המבצע להשמדת המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה בגבול הצפון, כשהוא החל לנטרל מנהרה של ארגון הטרור שחדרה מלבנון לעומק של 40 מטרים בשטח ישראל, ונחפרה ממפעל בטון, שהוסב למתקן צבאי בכפר כילא סמוך לגבול. צה"ל אף פרסם סרטון מתוך המנהרה, שבו נראים לוחמי חיזבאללה הולכים בה, עד שמגלים את המצלמה שהוכנסה למנהרה על ידי כוחות צה"ל, כהוכחה כי לא מדובר במנהרה נטושה, אלא פעילה ושמישה.



ההוכחה שהמנהרה פעילה. צילום באדיבות דובר צה"ל
ההוכחה שהמנהרה פעילה. צילום באדיבות דובר צה"ל





המבצע שנחשף הבוקר לא החל, כאמור, הבוקר, ולא יסתיים הלילה, אלא הוא צפוי לערוך עוד שבועות, במהלכם צה"ל ינטרל מנהרות נוספות. ההערכה במערכת הביטחון כי מטרת המנהרות של חיזבאללה הייתה להיות כלי אסטרטגי בידי חיזבאללה, לשימוש בעת מלחמה בין הארגון לישראל, כשהיעד יכול להיות אף כיבוש יישוב באזור הגליל.



למרות הפעילות על הגבול, והמצב המתוח בלאו הכי בין ישראל ללבנון וארגון החיזבאללה, הכוחות הלבנוניים בעיקר עמדו וצפו בפעילות צה"ל. גם בלבנון עצמה העיסוק היה פחות באירועים בגבול, ויותר בקשיים להקמת קואליציה במדינה. עם זאת, נראה שלפחות בזירה הדיפלומטית העימות המתפתח בין ישראל לחיזבאללה, ודרכה ללבנון יחריף.



ישראל הודיעה כי היא תפנה למועצת הביטחון בתלונה על הפרת החלטה 1701 של האו"ם, שנחתמה בסוף מלחמת לבנון השנייה, ובמסגרתה צבא לבנון היה אמור להיפרס בגבול עם ישראל, ולהרחיק משם את כוחות החיזבאללה, דבר שבבירור לא התרחש, כפי שנחשף כבר בעבר, אך ביתר שאת היום. "כדי להבטיח את ביטחון ישראל דרושים אורך רוח וקור רוח", אמר נתניהו בסיום דבריו בקריה הערב, נראה כי בשבועות הקרובים הדבר הזה יהיה נכון במיוחד.