ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, אמר כי "לבנון איננה מעוניינת בהסלמה מול ישראל", זאת על רקע מבצע 'מגן צפוני' הנערך בגבול בין המדינות, במטרה לאתר ולסכל מנהרות חיזבאללה, שאחריו עוקבים גם בשכנה מצפון. מוקדם יותר היום צוות צה״ל בראשות ראש חטיבת קשרי החוץ, תת-אלוף ארז מייזל, השתתף במפגש טרילטראלי מתוכנן מראש שנערך בראשות מפקד יוניפי״ל ונציגי צבא לבנון בנאקורה. במוקד המפגש הציג הצוות את חשיפת המנהרה ההתקפית של חיזבאללה שנחפרה מלבנון לישראל. צה״ל הביע את מחאתו על הפרה חמורה של הריבונות הישראלית ושל החלטה 1701. המפגש נערך באופן שגרתי.



המפגש בין נציגי צה"ל לנציגי צבא לבנון. קרדיט: דובר צה"ל


יום לאחר חשיפת המנהרה הראשונה של חיזבאללה, קצין בכיר בפיקוד הצפון חשף היום פרטים נוספים על דרך הפעולה של צה"ל לחשיפת המנהרות ועל השיקולים השונים בבחירת עיתוי הפעולה שנבחר למבצע.
 
"כבר לפני כמה חודשים היינו מוכנים למבצע", אמר הבכיר באתר חשיפת המנהרה הראשונה סמוך למטולה. "המתח המרכזי היה מבחינתנו קשור לרמת הדיוק שלנו בזיהוי תוואי המנהרות, מתוך הבנה שלאחר שהמבצע יהפוך לגלוי יהיה לנו קשה הרבה יותר לאתר את המנהרות. אנחנו בשטח, בפיקוד ובאוגדה לחצנו על הארכת משך הזמן, הרמטכ"ל לעומת זאת ניסה ללחוץ שהמבצע יצא לפועל כבר לפני חודשיים, על מנת להסיר את איום המנהרות כמה שיותר מהר".
 
"בנושאים הללו היה שיח רצוף ושאלת העיתוי עמדה כדילמה מבצעית, כאשר בסופו של דבר לפני חודש הוחלט על ביצוע המבצע. רק ימים ספורים לפני ביצוע המבצע חשפנו אותו למעגל רחב יותר, זאת לאחר שנוהל הקרב בוצע בחשאיות מוחלטת, מתוך הבנה שחייבת להיות כאן הפתעה מוחלטת, כי העבודות שביצעו המחבלים בתוך המנהרות עד לרגע הפיכת המבצע לגלוי, משפרים בצורה משמעותית את היכולת לזהות באופן מדויק את תוואי המנהרות".הקצין הבכיר אמר כי "המשימה שקיבלנו הייתה ברורה: השמדת פרויקט המנהור של חיזבאללה, תוך ביצוע הפעולה מבלי לדרדר את המצב למלחמה. הגדרת משימה זו משמעותה בפועל, ביצוע פעולה הגנתית בשטח ישראל".

כאשר הוחדרה המצלמה לאחר הקידוח הראשון במנהרה והמחבלים שהיו בה הופתעו, האמצעי שהופעל כנגדם היה אמצעי אל הרג ולא מטען קטן שניתן להפעיל במצבים כאלה, אומרים הקצינים בפיקוד הצפון, זאת כחלק מהגדרת המשימה שלא להסלים את המצב. "פגיעה בהם לא היתה משרתת את המטרה", מוסיפים הקצינים ואומרים כי זו לא הייתה תכלית הפעולה. בתשובה לשאלה האם ההימנעות מתגובה או השמדת המנהרות גם בצד הלבנוני לא שוחקות את הרתעת צה"ל, אמר הקצין הבכיר: "אני חושב שפעולה כזו מחזקת את ההרתעה, היכולת לחשוף בהפתעה מוחלטת את הפרויקט עליו עבד חיזבאללה במשך שנים זה אירוע גדול. להבנתנו הייתה סבירות גבוהה שפעולה בצד הלבנוני הייתה מובילה להסלמה, ואת המנהרות גם כך ניתן להשמיד מהצד שלנו".