בעקבות גל הטרור: ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים הערכות מצב והתייעצויות ביטחוניות והנחה הערב (חמישי) להרוס את בתי המחבלים תוך 48 שעות, ולהגביר את המעצרים המנהליים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון. כמו הורה ראש הממשלה על עיבוי כוחות צה"ל, תגבור ההגנה על הצירים והצבת מחסומים, כיתור אל-בירה ושלילת היתרים מבני משפחותיהם של המחבלים והסייענים. 
כמו כן, ראש הממשלה החליט להסדיר את מעמדם של אלפי בתים ביישובי יהודה ושומרון שנבנו בתום לב ושמעמדם החוקי לא היה מוסדר עד כה, חלקם עשרות שנים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הסדרת הזכויות על הבתים מאפשרת לתת לאלפי תושבים תשתיות של מבני ציבור, מבני חינוך ומבני דת, שהקמתם לא הייתה אפשרית במשך עשרות שנים.

בנוסף, פנה נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על מנת לנקוט בצעדים המשפטיים שיאפשרו בנייה של 82 יחידות דיור חדשות בעפרה. כמו כן, מקדם ראש הממשלה את הקמתם של שני אזורי תעשייה חדשים ליד היישוב אבני חפץ וליד בית"ר עילית. 

זירת הפיגוע בגבעת אסף. צילום: רויטרס
זירת הפיגוע בגבעת אסף. צילום: רויטרס


מוקדם יותר, ראש הממשלה הגיב לפיגוע הקטלני בגבעת אסף במהלך טקס החלפת סגן הרמטכ״ל בקריה בתל אביב. "אמש באנו חשבון עם המרצחים של הפיגועים בברקן ועפרה והיום ספגנו פיגוע קשה עם שני חיילים הרוגים. אנחנו נבוא חשבון עם מי שביצע את זה", אמר נתניהו. "העיקרון שמנחה אותנו הוא שמי שפוגע בנו ומי שמנסה לפגוע בנו - דמו בראשו. האויבים שלנו יודעים את זה ואנחנו נשיג אותם". 

"המבחן יהיה אך ורק בביצוע"

הבית היהודי מסרה בתגובה להבטחת נתניהו להרוס בתי מחבלים תוך 48 שעות: ״מזה חמש שנים אנחנו דורשים הרס מיידי של בתי מחבלים. הערב התחייב ראש הממשלה להרוס בתי מחבלים תוך 48 שעות מרגע הפיגוע. המבחן יהיה אך ורק בביצוע. במעשים. כבר עכשיו ישנם 106 (!) בתי מחבלים שצה״ל כבר מדד אותם, אך לא נהרסו. כמו כן, על בסיס התחייבות זו יש להרוס את בתי הרוצחים שביצעו את הפיגוע בעופרה באופן מיידי. אנו נעקוב מקרוב אחר מימוש ההבטחה״.

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר בתגובה: "תגובה היסטרית של רה"מ ששוב מאבד עשתונות תחת לחץ. אם היה נכון להסדיר את מעמדם של אלפי בתים באי"וש, היה עליו לעשות את זה מזמן, אך הוא לא עשה זאת כי זה לא היה נכון. הסיבה להכריז על כך הערב נובעת רק בגלל הלחץ מהבייס שלו ומהבית היהודי ולא בשל שיקולים לאומיים".