לראשונה מאז החל מבצע "מגן צפוני" לפני יותר משבועיים, צה"ל פוצץ הערב (חמישי) מנהרת טרור של ארגון חזבאללה סמוך ליישוב זרעית. בצה"ל ציינו כי הפיצוצים שנשמעו במרחב הגזרה המערבית בגבול לבנון מקורם בפעילות מבצעית יזומה של כוחות צה"ל לנטרול והשמדת מנהרות טרור במסגרת מבצע ״מגן צפוני״.



איטום מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון. צילום: דובר צה"ל

הודעה מקדימה ניתנה לראשי הרשויות הרלוונטיים ותושבי האזור, בה נכתב: כי "הפיצוץ נועד להשמדת תוואי חודר של המנהרה מכיוון הכפר רמיה לשטח ישראל". מצה"ל נמסר עוד כי נמשכות פעולות לחשיפה ולנטרול מנהרות טרור.



כזכור, צה"ל פרסם אתמול את הדרך בה התגלתה המנהרה שנחשפה ביום ראשון האחרון, שיצאה סמוך לזרעית וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל. המנהרה לא השלימה את מוכנותה המבצעית לשימוש. צה"ל גם חשף את שיתוף הפעולה בין פיקוד צפון ואגף מודיעין, שבחן את תוואי השטח של ה"קו הכחול". 

הכוחות שמו לב, במסגרת המעקב אחר שטח מיוער למספר אירועים חריגים אשר החשידו את המרחב כמרחב ממנו חיזבאללה עלול לנסות לממש את תוכניותיו. הכוחות שמו לב לשריפת עץ בודד, כבר במהלך מאי 2016, ולאחר מכן שמו לב להתרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים במרחב.

דובר צה"ל רונן מנליס ציין היום כי שלב במבצע מאמץ הנטרול וההשמדה של המנהרות שנחשפו יצא לפועל כבר בשעות הבוקר. "הפעילות מבוצעת במספר שיטות פעולה על פי מאפיינים שונים של המנהרות", אמר מנליס, "המטרה היא שחיזבאללה לא יהיה יכול להשתמש במנהרה בשטחו ושטחנו".

תא"ל מנליס אמר פעם נוספת כי ממשלת לבנון אחראית ומדובר בהפרה חמורה של החלטה 1701 של האו"ם. "מזהירים שוב מלהתקרב לאזור המנהרות בצד הלבנוני. פיקוד צפון בכוחות מתוגברים ערוכים במוכנות גבוהה במידה ויתרחשו אירועים מבצעיים. תהליך הנטרול מבוצע משטחנו ואנחנו מעריכים שיוציא משימוש את המנהרות גם בצד השני. אנחנו מדברים על ארבע מנהרות וקיים מידע על פיר מנהרה נוסף ברמיה בצד הלבנוני".