לצה"ל יש רמטכ"ל חדש - רב אלוף אביב כוכבי, שנכנס השבוע לתפקידו והחליף את גדי איזנקוט. ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, אלוף (מיל') גיורא איילנד, התראיין ל"הקבינט" של 103FM והביע את דעתו על האתגרים העומדים בפני כוכבי, והזהיר כי מלחמה נוספת בלבנון, מבלי קשר לתוצאה, תגרום לעורף הישראלי לחוות חוויות שמעולם לא חווה במובן הרע של המילה.



"בסופו של דבר כוכבי הוא האיש הנכון במקום הנכון", אמר איילנד. "הוא זוכה לתמיכה מקיר אל קיר ובצדק. גדי איזנקוט אמר שההתמודדות שלו נותרה וקיימת בחמש זירות. האתגר הראשון הוא להמשיך את הפעילות שמונעת דברים לא רצויים ומצד שני לא להיגרר למלחמת לבנון השלישית, אינתיפאדה שלישית ועוד. על מנת להשיג את זה נדרשת לא רק יכולת צבאית. בכל חמש הזירות יש חיבור בין מדיני לביטחוני ועל הרמטכ"ל לתמרן בין השניים".



לדברי איילנד, לשעבר ראש אגף תכנון בצה"ל, אולי האתגר הקשה ביותר של הרמטכ"ל החדש הוא למנוע דבר שלא קרה עשרות שנים: במקרה ותפתח מערכה באחת מהזירות עליו לשמור שהיא לא תדליק זירות נוספות. "יותר מאשר בשנים קודמות, יש הסתברות לכך, לרבות המעורבות האיראנית הגבוהה בסוריה ובעזה", אמר. "זוהי אפשרות שצריך להיערך אליה ומחייבת יכולת תמרון טובה תוך שמירה על יכולת הרתעה וביצוע פעילות מונעת שתימנע עימות מלא. רוב הציבור לא מבין את המשמעות של עימות שלישי מול לבנון. בלי קשר לתוצאה הסופית, העורף הישראלי יחווה חוויות שלא חווה מעולם במובן הרע של המילה".





מה אתה חושב על השתיקה של נסראללה בנושא במנהרות?
"יש כל מיני שמועות על מצבו האישי והרפואי של האיש. אני לא יודע מעבר לזה, אך ללא ספק הוא במצב של מבוכה עקב גילוי המנהרות והעובדה שהם פלשו לשטח לישראל. מלחמה נוספת מול ישראל תביא להרס של לבנון עצמה. בתור תנועה פוליטית בלבנון, חיזבאללה חוששת שזה ייפול על הראש שלה. לחץ יכול להוביל אותם לשיתוק או הפוך מזה".



אתה תחקרת את חטיפת גלעד שליט והגעת למסקנות יחסית מתונות בנוגע לפיקוד שלו. היית רך מדי?
"לא. האירוע הזה כלל סדרה גדולה של תקלות, חלק גדול גם ברמות למעלה. כל האופן בו צה"ל נערך סביב רצועת עזה היה שגוי, אך נקבע ואושר גם על ידי הרמטכ"ל. גם כשהאירוע עצמו קרה הוא שיקף שגיאות שחלקן ברמות הטקטיות של חיל האוויר ואמ"ן. באותה שנה מאז יציאה מעזה, האוגדה סיכלה המון ניסיונות חטיפה. כשקורה אירוע ומפקד האוגדה (אביב כוכבי-מ"א) נמצא בביתו ולא יכול לשלוט בעניין באופן אישי, צריך להפיק את הלקחים הרלוונטיים ולא לקרוא להעיף את האיש".