במספר הימים האחרונים נרשמו מספר תקריות אלימות על הגדר בעזה, ובתגובה הגיעו גם תקיפות חיל האוויר הישראלי בצפון הרצועה וירי ארטילרי לעבר עמדות חמאס כתגובה להתפרעויות. ההתקלחות האחרונה גרמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להחליט כי הוא מבטל את הפעימה השלישית של הכנסת הכסף הקטארי לרצועת עזה, שעומדת על כ-15 מיליון דולר, המיועד לתשלום השכר של פקידי הממשל הפלסטיניים.



למרות זאת, גורם מדיני מוסר היום (חמישי) כי הממשלה קיבלה את המלצותיהם של ראשי מערכת הביטחון להעביר בכל זאת את הכסף הקטארי לרצועה, במטרה למנוע התפרעויות נוספות. בחמאס, לעומת זאת, מתנגדים לקבל את הכסף. ראשי הארגון פנו לשגריר הקטארי במטרה לבטל את העברת הכספים.



סגן מפקד חמאס ברצועה, חליל אל ח'אריה: "השגריר הקטארי מבין את עמדתנו לגבי קבלת המענק השלישי של הכסף הקטארי לרצועה. הכיבוש אחראי לכישלון המהלך. הצעדות על הגדר ימשיכו עד שזכויותינו יוחזרו לנו במלואם. מחזק את ידיהם של המפגינים".



עוד הוסיף אל ח'אריה: "לא נקבל בהבנה את תהליך הסחיטה שמבוצע נגדנו, שנובע מתקופת הבחירות שמתקיימת בישראל. אנחנו מכבדים ומעריכים את תפקידה של קטאר בעניין, מודים למלך הקטארי ומחזקים את ידיו".



סגן מנהיג חמאס בחו"ל, מוחמד נזאל, אמר לקראת ההפגנות השבועיות ברצועת עזה שצפויות לאחר תפילות יום השישי, כי "הכיוון הכללי הוא לשמור על שקט, אך ישראל מנסה להתגרות בנו כדי להשיג תנאים טובים יותר". בריאיון לביטאון חמאס, "א-ריסאלה", הוסיף בכיר חמאס כי אין שום הסכם חדש מול ישראל, וכרגע נשמרות ההבנות שהושגו בסיום מבצע "עמוד ענן" ב-2014. "בישראל סבורים שהפגנות הגדר ברצועת עזה בכל יום שישי מהוות הפרה של אותן הבנות", הסביר נזאל.
 
נזאל הוסיף עוד, כי הסרת המצור מעל רצועת עזה אינה נראית באופק בעת הזו. "חמאס מתייחס לצעדות השיבה כחלק מההתנגדות העממית, והסוגיה הזו קשורה בהקלה במצור", הדגיש. "קיים מאבק בתוך ישראל בין חלקים שרוצים מלחמה על עזה להפלת נתניהו כאשר גם הרשות הפלסטינית שניזוקה מצדדת במלחמה ומתקפה על הרצועה, לכן תוקפים את חמאס בכל פעם שמדברים על רגיעה. השקט הוא התפיסה הכללית, ואיננו מכחישים שהכיבוש מנסה לסחוט אותנו כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר, אך ההתנגדות מעוניינת ברגיעה מטעמים אסטרטגיים, אם כי הנשק שלנו נמצא".
 
בתוך כך, מקורות בחמאס אמרו לעיתון המזרח ירושלמי "אל-קודס" כי בארגון לא מרוצים מ"המשחק הישראלי" בנוגע לכסף הקטארי. חמאס העביר את המסר על כך שישראל מפרה את ההבנות לשגריר קטאר באזור, מוחמד אל-עמאדי. בארגון הדגישו, כי "חמאס מסרב לדרישת ישראל להעביר את הכסף באמצעות משרד האוצר בעזה, בניגוד להעברה במזומן כמו בשתי הפעימות הקודמות".

בתגובה למהלך, נתניהו סופג ביקורת ממפלגות האופוזיציה. הראשון להגיב היה יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו משפיל את הכבוד הלאומי. ביזיון".

גם חבר הכנסת עומר פורר מישראל ביתנו הגיב: "אנו עדים להתרפסויות בלתי פוסקות מול דרישות החמאס וכניעה של ממשלת ישראל לדרישות חסרות תקדים, המהוות חלק ממנגנון של סחיטה איומים, שבעקבותיו מדינת ישראל אף משלמת פרוטקשן לארגון טרור".