ח'ארת נאג'ים ברח מהמובלעת של המדינה האיסלאמית בסוריה, כשהוא פצוע ובודד. משפחתו של היתום העיראקי מתה שנתיים קודם לכן בהפצצות אוויריות לאורך הגבול באזור מחוז אל-קאיים. "היו לי שני אחים ואחות. כולם מתו, ואז נותרתי לבדי" סיפר ח'ארת לסוכנויות הידיעות רויטרס כשדמעות מציפות את עיניו. "אחותי הקטנה, אהבתי אותה מאוד. הייתי לוקח אותה איתי לשוק".

בתוך משאית להובלת בקר, לצד ילד פצוע נוסף, בנקודת שילוח של צבא ארצות הברית באמצע המדבר, ח'ארת התחפר תחת השמיכה. פניו מכוסים באבק ולכלוך, ועל צידי ראשו נמתחו תחבושות שהסתירו פציעות מהימים האחרונים. ח'ארת היה בן 11 כשדאעש חפרה את דרכה לעבר שלטון הח'אליפות שניסתה לבסס בעיראק ובסוריה, תוך הרג של אלפי אזרחים ומשיכה של צבאות רבים לאזור שיילחמו בלוחמי הג'יהאד מהאוויר ומהקרקע.
 
היום, כאשר הוא בן 16, הוא נמנה עם הילדים שנמלטו מאזור בגוז בסוריה השבוע, פיסת האדמה האחרונה תחת השליטה של הג'יהאדיסטים, עד התבוסה שנחלו לצבא הסורי הדמוקרטי (SDF), שמקבל סיוע מהצבא האמריקאי. חלק מהילדים הם זרים שהוריהם הביאו אותם לעולם תחת שלטון דאעש בסוריה, או ילדים לוחמים שנכנסו תחת הקבוצה שכונתה "גורי הח'אליפות". אחרים, ביניהם אנשים מן המיעוט היזידי, הפכו לעבדים תחת שלטון דאעש.

רבים מן הילדים ראו את הוריהם מתים בקרב או נלקחים בשבי של כוחות ההתנגדות. כשדאעש נחלה תבוסה טריטוריאלית, גורלם הפך לוט בערפל. הצבא הסורי חוקר כל גבר ונער המגיעים מבגוז - בחשד למעורבות קודמת או קיימת עם ארגון הטרור הרצחני.

לילדים האלה אין איש

כ-20 ילדים חצו את קווי העימות בגפם השבוע, כולל עיראקים, סורים, טורקים ואינדונזים, כך נמסר ממפקד הצבא הסורי החופשי, קומנדר עדנאן עפרין. אבותיהם של חלק מהילדים הללו זוהו כלוחמי דאעש - ונעצרו מיידית. "לילדים האלו אין אף אחד. הם צריכים מישהו שידאג להם, יספק להם בריאות גופנית ונפשית", אמר עפרין, והוסיף כי: "חלק גדול מהם סבלו מחרפת רעב במשך זמן רב. הצבא הסורי החופשי מתכנן לתמוך בילדים האלו".
ח'ארת אמר שמשפחתו ניהלה דוכן בשוק כשדאעש החלו להשתלט על העיירה שלהם. לאחר שמשפחתו נרצחה בהתקפה אווירית, הוא חצה את הגבול לתוך סוריה עם עיראקים נוספים שחששו ממליציות מוסלמית שיעיות המתקדמות נגד המדינה האיסלמית והמתכוונות לנקום בסונים.

"אני רוצה לחזור ולחפש אחריהם", אמר ח'ארת כשהוא מתייחס לקרוביו הנעלמים, "כשאתאושש וגופי יחלים, כשאוכל ללכת". "אני רוצה לחזור, להפוך לנער שוב, לבנות לעצמי מחדש את עתידי", סיכם ח'ארת.