המתיחות בדרום נמשכת: בשבוע האחרון נשלחו בלוני תבערה מדי יום לעוטף עזה ואף נשמעו אזעקות צבע אדום במספר יישובים, אליהם צה"ל הגיב ותקף ברצועה. במקביל, גם ההפגנות על גדר המערכת לא נפסקות. ניסים משעל דיבר בתכניתו ב-103FM הבוקר (שישי) עם הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, שטען כי "ישראל נמצאת בלופ שלא נגמר, ומוכתב על ידי החמאס". 



"יש חוסר סבלנות שם ברצועת עזה, הם רוצים לגרור את ישראל לעוד סיבוב קטן, מיני סיבוב או הסלמה קטנה של כמה ימים. הם יודעים שכרגע ישראל עניינה בבחירות, ואף אחד בישראל לא רוצה להכניס את הראש שלו למיטה החולה העזתית הזאת, ולכן הם עושים את הדבר", אמר יחזקאלי.



"בסופו של דבר חמאס מכניס את ישראל לסוג של מלכוד", המשיך יחזקאלי, "מצד אחד ישראל לא יכולה לצאת למבצע, ומצד שני אתה לא יכול להתעלם ואתה לא יכול שלא לתת ולהקל ולהעביר כספים. זה המלכוד של ישראל וחמאס יודע את זה. הוא יודע שזו תקופה רגישה ועושה את זה".



עוד הוסיף הפרשן כי "אנחנו צריכים לומר את זה - חמאס מרתיע אותנו, והכי חשוב - הוא זה שמתזמן את כל המתיחות, כלומר זה לא בידינו. אנחנו מגיבים, אנחנו נהיה השיניים להגיב ולא נוכל אף פעם לשלוט בדבר הזה, וזה דבר שישראל איבדה פה במהלך השנים- את היוזמה בהקשר הזה. היא נגררת אחרי חמאס ואני יכול להעריך שאם חמאס יירה או יעשה משהו, ישראל לא תעשה כפליים. ישראל רוצה שקט, חמאס רוצה תשומת לב".



בלוני התבערה. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90


יחזקאלי המשיך וטען כי חמאס מנהל את המתיחות מול ישראל באופן חכם, וגורם לה בסופו של דבר להתר: "גם אם תצא למבצע אתה הראשון שתעצור, אתה תהיה המבוגר האחראי, וזה דבר שמנוהל אגב באופן חכם מצד חמאס. אני חושב שחמאס הכניס את ישראל טיפה לפינה. בסופו של דבר אתה זה שמתרוצץ על הגדר ולא יודע מה לעשות. אנחנו הרבה מאוד זמן במצב הזה, ובכל סבב קטן, תקרית קטנה, אנחנו מאבדים את אות ההרתעה".



"חמאס עובד על עיקרון אחד, כתב את זה אחמד יאסין, שאמר 'תראו אנחנו לא כוחות מול ישראל. ישראל היא מעצמה גרעינית, מדינה חזקה ואנחנו ארגון שאז בקושי היה לו בקבוקי תבערה ובלוני נשק. מה באמת נוכל להפעיל נגד ישראל? סבלנות וזמן'. כלומר אם אני כל יום אשליך עליך גרגר, חצץ, בלון, עפיפון, אבן קטנה - אתה בסוף תגיד לי 'די כבר, אין לי כוח' כי לא תוכל להתמודד", אמר יחזקאלי. 



בהקשר למתיחות בהר הבית טען הפרשן כי "הם מאגפים אותנו בכמה זירות: הר הבית, פיגועים שיש בגדה ועוד. חמאס פועל בכל המשטחים האלה כמעט ללא מפריע. בהר הבית יש סיפור אחר. הסיפור הוא לא ירדן אלא בעלי הבית החדשים ישנים - הטורקים. הטורקים וארדואן שמקצה לזה משאבים עצומים להכניס להר הבית אנשים ושליטה וכספים ותקציבים, כדי לנגף את השליטה שהייתה אז של הירדנים ושל הרש"פ.



"הרש"פ קיבלה מירדן סוג של הסכמה אחרי הסכמי אוסלו להיכנס ולפעול בהר הבית, אז בא ראאד סלאח בזמן האינתיפאדה, ניצל את זה שפלסטינים לא יכולים להגיע להר ותפס לשיטה התנועה האסלאמית עם האוטובוסים שהגיעו מתוך ישראל להר הבית, ועכשיו אפשר לומר שארדואן מנצל את התשתית של התנועה האסלאמית הישראלית להיכנס פנימה אל הר הבית, ואני כמעט בטוח מאנשים שאני שומע בשטח שזה משהו מוכתב מכיוון טוריה בתנועה האסלאמית בישראל, וזה אינטרס של חמאס בהקשר הזה וגם פה אנחנו ממולכדים. אני חושב שבסופו של דבר ישראל לא תלך על העניין של לפרק את כל הסיפור".