לאחר מספר שעות רגועות יחסית, פתחו הבוקר (שלישי) כוחות צה"ל באש לעבר מזרח עזה, ככל הנראה בעקבות מפריחי בלונים, כך לפי דיווחים פלסטינים. בתוך כך, ברשויות מקומיות רבות בדרום הארץ הודיעו על השבתת הלימודים היום בעקבות המתיחות. 



תיעוד תקיפת מטה חמאס בעזה

במהלך הלילה תקפו מטוסי צה"ל יעדי טרור במתחם צבאי של חמאס בדיר אל באלח במרכז רצועת עזה, כך מסר דובר צה"ל. בנוסף נתקפו על ידי טנקים ומסוקי קרב מספר מטרות צבאיות של חמאס. מוקדם יותר נמסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כ-15 יעדי טרור בצפון רצועת עזה בהם מתחם צבאי של חמאס בבית חאנון ומתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בבית להיא.


רקטות לעבר עוטף עזה. צילום: רשתות חברתיות

התקיפות בוצעו בתגובה לירי משטח רצועת עזה לעבר שטח ישראל, שהחלו אמש ונמשכו על השעות הקטנות של הלילה. בסך הכל זוהו כ-30 שיגורים, כשאת חלקם יירטו סוללות כיפת ברזל יירטו מספר שיגורים. שאר השיגורים נפלו בשטח פתוח.  



בעקבות האירועים, הוציא פיקוד העורף הנחיות מעודכנות, לפיהן לא יתקיימו היום לימודים בחלקים נרחבים מהדרום. היישובים בהם לא יתקיימו לימודים הם: שדרות, אשקלון, נתיבות, אופקים, באר שבע, עומר, קרית מלאכי וקרית גת וכן המועצות האזוריות הסמוכות לעזה, חוף אשקלון, מרחבים, בני שמעון, שדות נגב, אשכול ושער נגב, מכללת ספיר ובמכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום שליד נתיבות. גם באשדוד לא יתקיימו לימודים, על פי החלטת ראש העירייה יחיאל לסרי, שכתב לתושבים כי "בהתייעצות משותפת עם פיקוד העורף וגורמי הביטחון, קיבלתי החלטה לא לקחת סיכון על חיי ילדינו, ולא לקיים לימודים היום, בכל מערכת החינוך באשדוד. לא כולל חינוך מיוחד". כמו כן, גם בגן יבנה לא יתקיימו היום לימודים.




ארדן: "לא צריך לדחות את הבחירות"


הבוקר, במערכת הפוליטית מנתחים את המצב והשפעתו על הבחירות בעוד שבועיים. השר לביטחון פנים וחבר הקבינט גלעד ארדן, אמר בגלי צה"ל שלמרות הצהרת חמאס מאמש על הפסקת אש, אין הסכמה על אחת. בתשובה לשאלה מה צריכים להיות התנאים להפסקת אש, אמר ארדן כי "אני חושב שהיעד צריך להיות הבנות צוק איתן, שהחזיקו עד מרץ שנה שעברה, בלי בלונים ועפיפוני טרור, צעדות על הגדר. כל התופעות שהחלו בשנה האחרונה צריכות להיפסק". 



"לדעתי לא גבו מחיר מספיק כבד מחמאס", אמר ארדן והוסיף ביחס לאפשרות של דחיית הבחירות כי "חמאס העריך שיגיע להישגים לפני הבחירות וטעה. לא צריך לדחות את יום הבוחר אבל צריך להבהיר לאויבינו שהוא לא שיקול".



3.5 שנים של שקט היו גם הזמן שחמאס חידש את האמל"ח שלו.
ישראל לא יוצאת כל יום למלחמות על צבירת אמל"ח ועושים הרבה דברים כדי למנוע נשק אסטרטגי מהאויבים שלנו, כמו נגד המנהרות או בסוריה. אנחנו מנהלים את המדיניות בצורה חכמה. לא יוצאים כל יום למלחמה בגלל שאויב מתחמש בנשק. חמאס לא יהפכו לשוודיה מחר בבוקר אבל אנחנו צריכים להעצים את תחושת ההרתעה מולם". 

ארדן הזכיר כי בשנה האחרונה חיילי צהל הרגו 250 מחבלים על הגדר והוסיף: "היעד שלנו הוא לא מלחמה מול חמאס, אלא שקט לתושבי בדרום". 

גם מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, התייחס למצב בדרום, ואמר בגל"צ גם הוא, כי רק ישראל מחליטה מתי יש הפסקת אש. "חלק מהעובדה שההרתעה עברה לצד שלהם זה שהם מחליטים הפסקת אש. הבעיה היא שלממשלה אין מדיניות, אם היתה, לא היינו מגיעים למצב הזה. כשההרתעה בצד השני הוא אומר אני אנהל את ההצגה. הצבא הכי חזק במזרח התיכון הוא שיחליט".

על השאלה האם הוא תומך בהפסקת אש, אמר לפיד כי "הייתי רוצה לוודא שההרתעה הוחזרה. צריך לפנות לצה"ל ולהגיד לו אתה תקבע מתי ההרתעה חזרה. הצד השני צריך לדעת שלוח הזמנים הוא שלנו. אנחנו צריכים לומר שנחזור לחיסולים ממוקדים. אם ייפגע בית כאן, נוריד מישהו בעזה, אבל בזמן שנוח לנו".