לא שקט בעוטף: במהלך הלילה (רביעי) שוגרה רקטה לעבר אזור התעשייה אשקלון, ויורטה על ידי מערכת כיפת ברזל, זאת לאחר שצה"ל תקף מטרות טרור לאחר שיגור רקטה נוסף, גם הוא לעבר אשקלון. מדובר צה"ל נמסר כי "מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו כעת מספר יעדי טרור בדרום רצועת עזה במתחם צבאי של ארגון הטרור חמאס ברפיח. התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, הפרחת בלוני הנפץ ולהצתת רשת ההסוואה בעמדת צה"ל אמש. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועה וממנה. צה"ל נחוש לבצע את משימת ההגנה על אזרחי ישראל וערוך לתרחישים שונים ולהעצמת פעולתו ככל שיידרש".

כוחות צה"ל מתארגנים לתגבור בדרום. צילום: דובר צה"ל
התקיפה מגיעה לאחר יממה שלמה של התכתשויות בין צה"ל למפריחי בלוני נפץ ותבערה ומפרי סדר בגבול רצועת עזה, כאשר הערב חודש גם ירי הרקטות אל עבר יישובי עוטף עזה. אזעקת צבע אדום נשמעה בשטחי המועצה אזורית אשכול, ועל פי דיווחים שונים נשמעו קולות פיצוצים בעקבות רקטה שנפלה בשטח פתוח. למרות זאת, עקב הנחיות פיקוד העורף על חזרה לשגרה, בכל היישובים בדרום יתקיימו מחר לימודים, כולל בקרית מלאכי, לאחר שראש העיירה שינה את דעתו.


חמ"ל הפלגים הפלסטינים ברצועה טען בעקבות השיגור כי "הרקטה שנורתה היא מחוץ לקונצנזוס הלאומי". עוד הוסיפו, כי "שיגור הרקטה הוא מעשה של ארגון סורר ברצועה". יש לציין, כי מאז שיגור הרקטה נזרקו עשרו מטענים לעבר גדר המערכת בצפון רצועת עזה על ידי "יחידת ההטרדה הלילית", שאמנם לא פעלה אמש בעקבות ההסלמה אך מבצעת פעולות עוינות בגדר מדי לילה בשבועות האחרונים. לאחר זמן מה, דווח ברצועה כי מפרי הסדר נסוגו ממזרח עזה, ככל הנראה על מנת למנוע הסלמה חריפה במצב. 

שיגור הרקטה בוצע מספר דקות לאחר ההודעה על חזרה לשגרה ביישובי הדרום, וכשעה בלבד לאחר שצה"ל הודיע על הקפצת חטיבת חיל רגלים נוספת וגדוד תותחנים נוסף לגזרת עוטף עזה. זאת, לאחר הערכת מצב בראשות ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו בשיתוף עם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי. 

כוחות צה"ל בעוטף עזה. צילום: רויטרס



בנוסף להקפצת הכוחות, אישר הרמטכ"ל גיוס השלמות מילואים נוספות וביטול החלפות גדודים בתעסוקה מבצעית שתוכננו להמשך השבוע בגזרות השונות. בהתייחס לכך, אמר גורם מדיני כי "אין הסכם על הפסקת אש, הלחימה עלולה להתחדש כל רגע והוחלט על תגבור כוחות והיערכות להמשך". למרות זאת, הודיע צה"ל כאמור כי הוסרו כמתוכנן כלל המגבלות שהוטלו באזור עוטף עזה ובנתיבות, אופקים, אשקלון והמועצות האזוריות מרחבים, חוף אשקלון ובני שמעון. 



כאמור, אחרי לילה לא פשוט עבור תושבי הדרום ועוטף עזה במיוחד, העניינים בגבול הרצועה המשיכו להיות מתוחים כפי שהיו בכל השבועות האחרונים. בעוד שעל פי דיווחים פלסטינים צה"ל תקף גם היום ברצועת עזה, כשהוא מכוון לעבר מפריחי בלוני נפץ, תושבי העוטף דיווחו על פיצוצים שנשמעו באזור שער הנגב. ככל הנראה, מדובר בבלוני נפץ שהופרחו מעזה אל עבר שטח ישראל והתפוצצו באוויר, סמוך לגבול הרצועה. מאוחר יותר, הודיעו תושבי מועצה אזורית אשכול על מספר בלוני נפץ שנחתו ביישובים ועל הדי פיצוצים שנשמעו עקב הפרות סדר במספר מוקדים לאורך גבול הרצועה. 



אדמה חרוכה בעקבות בלון תבערה שנפל במועצה אזורית אשכול. צילום: דוברות אשכול



מוקדם יותר זיהו כוחות צה"ל מספר פלסטינים שחצו את גדר המערכת מדרום רצועת עזה. אחד החשודים הצית רשת הסוואה בעמדה צבאית לא מאוישת במרחב הגדר, ולאחר מכן חזרו כלל החשודים לשטח הרצועה.



בכל אופן, בצה"ל הנחו על פתיחת הצירים והמחסומים שהוצבו בעוטף עזה הוסרו. מנגד, החמאס ערך צעדת תמיכה במחבלים הכלואים בישראל, בעקבות האירועים האחרונים בהם אסירי חמאס דקרו סוהרי שב"ס בכלא קציעות באמצעות דוקרנים מאולתרים וגרמו לפציעתם. האסירים מוחים על כך שהותקן בבית הכלא מיסוך סלולרי, שלא מאפשר להם ליצור קשר עם העולם החיצוני באמצעות מכשירי נייד אותם הם מבריחים לכלא. על פי דיווחים שונים, אחד מבלוני הנפץ ששוגרו מהרצועה התפוצץ ליד חיילים סמוך לגדר, אולם לא היו נפגעים באירוע.



בהתאם להנחיית גורמי הביטחון, תנועת הרכבות בקו רכבת הנגב המערבי (באר שבע-רעננה) תחזור לסדרה בהדרגה, כאשר רכבת ראשונה מכיוון אשקלון לבאר שבע יצא בשעה 16:10 ורכבת מבאר שבע לכיוון רעננה יצאה בשעה 17:20. לאחר מכן, בעקבות נפל רקטה שהתגלה בסמוך למסילה באזור שדרות, הופסקה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות עד לסיום הטיפול בו ובדיקת תקינות המסילה. בהמשך, נפתחה המסילה מחדש לתנועת רכבות.



גורם מדיני הבהיר כי מבחינת הממשלה, לא ניתנה שום הוראה להפסקת אש, וכי לצה"ל יש את האפשרות להגיב. במהלך הלילה תקפו מטוסי חיל האוויר מטרות אסטרטגיות של חמאס, כגון מבנה סודי, את מוצב עסקלאן, את לשכתו של הנייה ועוד עשרות מטרות. בתגובה לכך, נספרו למעלה מ-30 שיגורים לעבר ישראל, ללא נפגעים מהצד הישראלי, אך עם בית בשדרות שספג פגיעה ישירה. 



ילדים פלסטינים בבניין הרוס של חמאס בעזה. צילום: רויטרס


על פי דיווחים, ישראל ביקשה מהמתווך המצרי לבטל את התיזוז הלילי, ולשמור על שקט בשבת - יום השנה לצעדות השיבה ושבירת המצור. ואולם, דובר ועדות ההתנגדות ברצועת עזה תקף את ישראל, ואמר כי היא "מנסה לערבב את הקלפים עם הצהרות סותרות ברמה הפוליטית והצבאית. אנחנו מחויבים להפסקת אש, ככל שהאויב יהיה מחויב לה. ההתנגדות, דרך חדר המבצעים המשותף, כולל כל הזרועות הצבאיות, מוכנה לאפשרויות הגרועות ביותר".

הבוקר לאחר מספר שעות רגועות יחסית, פתחו כוחות צה"ל באש לעבר מזרח עזה, ככל הנראה בעקבות מפריחי בלונים, כך לפי דיווחים פלסטינים. בתוך כך, ברשויות מקומיות רבות בדרום הארץ הודיעו על השבתת הלימודים היום בעקבות המתיחות. 
 
במהלך הלילה תקפו מטוסי צה"ל יעדי טרור במתחם צבאי של חמאס בדיר אל באלח במרכז רצועת עזה, כך מסר דובר צה"ל. בנוסף נתקפו על ידי טנקים ומסוקי קרב מספר מטרות צבאיות של חמאס. מוקדם יותר נמסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כ-15 יעדי טרור בצפון רצועת עזה בהם מתחם צבאי של חמאס בבית חאנון ומתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בבית להיא.