שקט מתוח שרר אתמול בגבול רצועת עזה, למרות מקרים בודדים של שיגורי בלוני נפץ לעבר יישובי הדרום. במקביל המשיכו כוחות צה"ל הפועלים על הגדר להיערך להפרות סדר אלימות. 
 
בישראל נזהרים מהשימוש במונח "הפסקת אש". ניסיון העבר מלמד כי הפסקות האש נתפסות כחולשה בצד הישראלי. גורמים בכירים בישראל מדגישים כי אין הפסקת אש, שכן הצדדים לא הגיעו לשום הבנה. בחמאס לא מוכנים להפסיק את הפרחת הבלונים ואת ההפגנות האלימות על הגדר, וישראל אינה מוכנה לקבל מצב שבו הפעולות האלה נמשכות. 
 
גורם ישראלי הגדיר הימים הבאים כ"תקופת ההמתנה", והוסיף כי ישראל הציבה לעצמה בנק מטרות בתקיפות האחרונות ולא הפסיקה, עד שהשלימה את המשימה, גם כשחמאס הפסיק לירות לעבר ישראל. עם זאת, לשאלה מדוע עצרה ישראל את התקיפות, אם למעשה אין הפסקת אש, נאמר כי אין כוונה להידרדר למבצע, אלא להמשיך ולהכות את חמאס בנקודות אסטרטגיות, כמו משרדו של איסמעיל הנייה, בבחינת רמז למה שיכול להגיע בהמשך.

חיילי צה"ל נערכים בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל

כוחות צה"ל נערכים בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל

 

אתמול יצא מנהיג חמאס ממקום מחבואו, הגיע ללשכתו ההרוסה, סימן וי בידו ואמר: "ההתנגדות אמרה את דברה וישראל הבינה את המסר. אני מברך את כל הצדדים שסייעו להפסקת היהירות הציונית נגד רצועת עזה. נשקם את מטה הנהגת הארגון, שהוא סמל לעמידה האיתנה ולגבורה". 
 
גם שרת התרבות מירי רגב הגיבה לאירועים, כשאמרה אתמול בראיון: "אז מה אם ירו טילים על אשקלון? גם אנחנו ירינו עליהם". בעקבות הסערה שעוררו דבריה, הבהירה רגב: "אף אחד לא ילמד אותי את חשיבות השמירה על ביטחון תושבי הדרום. אני ילידת הדרום, הורי ואחי עדיין מתגוררים שם ומגדלים את ילדיהם. אני מתנצלת אם דברי לא הובנו כהלכה". 

"אז מה אם ירו טילים על אשקלון?". מירי רגב עוררה סערה. צילום: מרק ישראל סלם
 
נכון לעכשיו, מנסה המשלחת המצרית למנוע את ההסלמה בחילופי מסרים בין ישראל לרצועת עזה, אך נראה שכל הצדדים מתכוננים ליום שבת, שבו יציינו הפלסטינים את יום האדמה ושנה ל"תהלוכות השיבה". ייתכן כי זו עלולה להיות נקודת האל־חזור, שממנה כבר לא ניתן לעצור את ההסלמה, עד לאפשרות של מבצע ברצועה.
 
בתוך כך, בצה"ל נשלמות ההכנות לקראת סוף השבוע, כשעל הפרק שני תרחישים אפשריים. הראשון והאלים יותר: אם ביממה הקרובה לא יצליחו המצרים להגיע להבנות במאמצי ההסדרה, חמאס יפעל להביא עשרות אלפי אנשים לגדר, שחלקם יתעמתו באופן אלים עם כוחות צה"ל. במקרה כזה, האירועים צפויים להיות אלימים מאוד, וכפי שהיה בעבר, מספר הנפגעים וההרוגים צפוי להיות גבוה, ומכאן הדרך קצרה להסלמה ביטחונית משמעותית.

עימותים גבול הרצועה. חמאס פועל על מנת להגדיל את מספר המשתתפים שיגיעו לגדר. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90
 
התרחיש השני הוא שיושגו הסכמות על ידי המצרים, וחמאס יוכל להציג לציבור מה שמבחינתו נחשב הישג. גם במקרה זה, הפלסטינים יציינו את יום האדמה, אבל ההערכה היא, שהיקף המשתתפים יהיה קטן יותר ופעילי השטח ירסנו את ההמונים וינסו להקטין את גובה הלהבות. בכל מקרה, בישראל מזהים כי חמאס כבר השלים את סידורי ההסעות ופועל בכל כלי התקשורת האפשריים על מנת להגדיל את מספר המשתתפים שיגיעו לגדר, ואף הכריז על שביתה כללית בעזה.
 
נוכח המצב הזה, כוחות צבא רבים זרמו גם אתמול לגזרת עזה, ביניהם מובילים עם טנקים, נגמ"שים ותותחים, שנראו אתמול בכבישי הדרום, כתגבור לאוגדת עזה ולכוחות הפועלים בהגנה השוטפת על האזור. במקביל, הגיעו לאזור כוחות רגלים, שריון ותותחנים, במטרה להתמודד עם האלפים שצפויים להגיע בשבת לגדר. המשימה של כוחות צה"ל היא למנוע כל חדירה או נזק לגדר ופגיעה בלוחמים ובאזרחים. מצד שני, יש גם הבנה שצריך להימנע ככל הניתן ממספרים גבוהים של נפגעים בצד הפלסטיני, כדי לא להיגרר להסלמה נוספת.