רגיעה מתוחה: ההיערכות של כוחות צה"ל בערב יום הזיכרון ויום העצמאות, למרות ההסלמה האחרונה שהייתה בדרום, אינה שונה במהותה מזו של השנה שעברה. במקביל החל צה”ל להוריד בהדרגה את כוחות התגבור שנשלחו דרומה בעקבות האירועים. כבר אתמול הוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון ונסגרו המעברים. ברצועת עזה הסגר יוסר והמעברים ייפתחו בחצות הלילה שבין חמישי לשישי, וזאת בהתאם להערכת המצב ולשעות הפתיחה בשגרה. במקביל, משטרת ישראל השלימה את היערכותה לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה וערב יום העצמאות ה־71 למדינת ישראל. 
 
במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. המבחן הראשון למידת המתיחות בדרום יהיה ביום שישי, כאשר השאלה היא אם יתפתחו שוב אירועים אלימים על הגדר ובאיזה היקף. לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, הודיעה סוכנות הידיעות של קטאר כי הנסיכות מהמפרץ תעביר לפלסטינים 480 מיליון דולר במענקים והלוואות. לפי הידיעה, 300 מיליון דולר נועדו להימסר ישירות לתקציב הרשות הפלסטינית, הנמצאת במצוקה.

הפצצות צה"ל בעזה בסבב ההסלמה האחרון. צילום: רויטרס


בתוך כך, כלי תקשורת באיראן ממשיכים לדווח כי היום, במלאת שנה לפרישת ארה”ב מהסכם הגרעין, יודיעו בכירי המדינה על נסיגה מחלקים ממנו. זאת לאחר שהמעצמות שמקיימות אותו לא הצליחו לתת מענה לפרישת ארה"ב. גורם בכיר בצרפת התייחס אתמול לאפשרות זו ואמר כי "אם איראן תפר את תנאי הסכם הגרעין, האיחוד האירופי ייאלץ להצטרף לסנקציות המוטלות עליה. אמרנו לאיראן לא להפר את ההסכם, ואנחנו מקווים כי היא תקשיב". 
 
בינתיים, בכירים אמריקאים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי צבא ארה”ב ישלח ארבעה מפציצים כבדים למזרח התיכון. הבכירים אמרו כי כלי הטיס יהיו ככל הנראה מפציצי 52־B. היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג’ון בולטון אמר ביום ראשון כי וושינגטון תשלח נושאת מטוסים נוספת בתגובה לאיומים מאיראן וכדי להראות שארה”ב תגיב ב"כוח חסר פשרות" לכל מתקפה. 
 

אמש דווח כי מזכיר המדינה מייק פומפאו ביטל פגישה עם הקנצלרית אנגלה מרקל בגרמניה ו”טס ליעד לא ידוע”. ההערכה היא שהוא מגיע לאזור על רקע המתיחות עם איראן. מנגד, סוכנות הידיעות האיראנית ISNA דיווחה כי טהרן לא מתכוונת בשלב זה לסגת מההסכם לחלוטין, אלא תיסוג מחלק מהתחייבויותיה, כפי שנקבעו בהסכם.