בימים האחרונים, בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לאמריקאים, המתיחות בין ארה"ב לאיראן הגיעה לשיאים שלא זכורים זמן רב. בעוד ארה"ב תגברה כוחות במזרח התיכון ובאזור המפרץ הפרסי, איראן משגרת איומים על בסיס יומי לעברה, ונראה כי טיפול לקוי באירועים עשוי להוביל למלחמה. ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס היום (ראשון) בתכנית הרדיו של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM לאירועים ואמר כי הסיכויים למלחמה עדיין נמוכים. לדבריו, "זה משחק שח אסטרטגי, שבו כל פעם מישהו מבצע מהלך. אין פה עוד שח-מט ואין פה מצב של מלחמה". 



"כשטראמפ פרש מההסכם, האיראנים אמרו שהם ממתינים בסבלנות", אמר ידלין. "לא מתרגשים. עברה שנה והם רואים שהאמריקאים מגבירים את הלחץ. הסנקציות עובדות. ביטול הפטורים בנושא ייצוא של נפט לסינים ולהודים, הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור, הסנקציות על נושא המתכות - גם ייצוא חשוב מאיראן - והאיראנים החליט שאין ברירה וסבלנות היא לא מספיקה טובה. צריך להתחיל להרתיע את האמריקאים, בין אם בגרעין ובין אם בטרור, או שאף אחד לא ייצא נפט". 
 
לדברי ידלין, הדבר הנפיץ ביותר שעלולים לעשות האיראנים הוא לצאת לחלוטין מהסכם הגרעין ממנו פרשת טראמפ בשנה שעברה. "הם אומרים שלא יוציאו את עודפי האורניום המעושר, נשאר להם 300 ק"ג", אמר. "הם ממשיכים לייצר. השאירו להם צנטריפוגות, לא השאירו להם אפס". 


"גם טראמפ לא רוצה מלחמה". נושאת מטוסים אמריקאית בדרכה למפרץ הפרסי. צילום: רויטרס

 

לדברי ידלין, "מה שהוביל למשבר הוא שארגון מודיעין כלשהו אמר לאמריקאים שהאיראנים יחזרו לאותה התנהגות במסגרתה הם הורגים חיילים אמריקאים על ידי שיעים בעיראק או בלבנון. האמריקאים זוכרים את ה-500 חיילים שהאיראנים הרגו אחרי מלחמת המפרץ בעיראק".


"יכול להיות שכשנשיא איראן, רוחאני, אומר שלא חוזרים למשא ומתן אלא אם האמריקאים חוזרים להסכם, הוא רומז משהו לצד השני", אמר ידלין. "גם טראמפ לא רוצה מלחמה. הוא העביר את הטלפון ואמר שלוש פעמים שהוא רוצה משא ומתן חדש. לכן זה יכול להתפתח לשני הצדדים. בשלב זה עוד לא העבירו את המלכה מהשורה הראשונה".