ישראל השביחה את מטוסי ה-F-16 של אבו דאבי – כך מפרסם היום (ראשון) הניו יורק טיימס בכתבת דיוקן על השליט בפועל של הנסיכות מוחמד בן זייד (MBZ). בכתבה מודגש כי הנסיך הפך את ארצו, שהיא חלק מאיחוד האמירויות, לכוח דומיננטי ורב השפעה במזרח התיכון, אך גם למקור של אי יציבות. על פי הכתבה, שיתוף הפעולה עם ישראל, שכולל גם מכירת ציוד מודיעיני, מונע מזהות אינטרסים כפולים: העוינות לאיראן והחשש מפני תנועת האחים המוסלמים. לקידום האינטרסים של הנסיכות, פועל בן זייד זה כשני עשורים בקדחתנות במסע רכש ביטחוני של מאות מיליארדי דולרים ועל רקע זה גם נוצרו קשריו עם ישראל.



בידיעה לא נכתב מי החברה שהשביחה את מטוסי האף-16 של אבו דאבי. גם "אלביט" וגם ה"תעשייה האווירית" פעילות בנושאי השבחת מטוסים. אך אפשר להסיק על סמך תקדימי עבר, כי בשל הרגישות המדינית-ביטחונית של הלקוח (מדינה ערבית שאין לה יחסים דיפלומטים עם ישראל), טבעה של עסקה כזו הוא GTG - כלומר ממשלה לממשלה. ומכאן שאם אכן זה המקרה עם אבו דאבי, משרד הביטחון שהעניק את האישור להשבחה כפה על התעשייה האווירית ואלביט לפעול במשותף, בין השאר גם כדי למנוע תחרות ביניהן שעלולה לסכן את העסקה.



כך נהג משרד הביטחון בהשבחת מטוסים שביצעו שתי החברות בקולומביה וכך גם בהשבחת מטוסי אף-16 בקרואטיה, בעסקה שבסוף בוטלה בגלל התנגדות הממשל האמריקני. בכל מקרה שישראל מבקשת למכור או לספק ציוד למערכות נשק אמריקניות עליה לקבל אשור של הממשל. אפשר להעריך כי במקרה של אבו דאבי ארצות הברית, שנשיאה דונלד טראמפ נחשב לידידו של MBZ, אישרה את העסקה.



באשר לקשרי המודיעין בין שתי המדינות, כבר דווח כי חברת "NSO" מהרצליה מכרה לאבו דאבי את תכנת הפגסוס שלה שמאפשרת לחדור לטלפונים ניידים ולגנוב ממנו מידע ולרגל אחר בעל המכשיר. לפי הניו יורק טיימס ודוחות של ארגונים לזכויות אדם, שליט הנסיכות פועל בנמרצות נגד מתנגדיו ומתנגדי משטרו תוך הפרה ופגיעה בזכויות אדם. שמה של החברה נקשר שוב ושוב למכירת התוכנה שמשמשת לשירותי ביטחון לרדוף יריבים פוליטיים ופעילים לזכויות אדם ובאחד במקסיקו גם למקרה רצח של עיתונאי.



כבר לפני יותר מעשור היו דיווחים בתקשורת הבינלאומית על איש העסקים מתי כוכבי, שבאמצעות חברות שבבעלותו בשווייץ (וגם לוג'יק מקיבוץ יקום), זכה בחוזים שמנים מאבו דאבי לאספקת ציוד בתחום ביטחון המולדת של אבטחת קידוחי נפט וגז. כוכבי העסיק בחברותיו בכירים של מערכת הביטחון ובהם ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא ומפקד חיל האוויר איתן בן אליהו. בשנים האחרונות סר חינו של כוכבי בעיני משפחת המלוכה והופסקו עסקיו בנסיכות. במידה מסוימת את מקומו תפסו אנשי העסקים אבי לאומי, ממייסדי חברת המל"טיים "אירונאוטיקס", שפועל כיום מקפריסין, ובכיר המוסד לשעבר דוד מידן, שהיה גם נציגו של ראש הממשלה לשבויים ונעדרים וניהל את עסקת גלעד שליט.



נקודת ממשק נוספת בין ישראל לאבו דאבי היא בעובדה שחיל האוויר של הנסיכות פועל מעת לעת בסיני בסיוע לכוחות הביטחון של נשיא מצרים א-סיסי במלחמתו בדאעש. לפי פרסומים רבים גם ישראל מסייעת לסיסי במאבק באמצעות מידע מודיעיני וחיל האוויר. חיל האוויר של איחוד האמירויות גם פועל במשותף עם מצרים במלחמת האזרחים לוב ומסייע לכוחותיו של איל המלחמה גנרל חליפה חפתר. לפי ידיעות באינטלג'נס און ליין הצרפתי, נציגי הגנרל נועדו לפגישות עם נציג המודיעין הישראלי.