תא"ל (מיל') אלי בן מאיר, ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, אמר הבוקר (חמישי) ב-103FM כי בשבועות האחרונים הוא מזהה חיכוך בין האיראנים לרוסים סביב המאבק על שיקום סוריה. בראיון לתוכנית "הקבינט" עם רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור, אמר בן מאיר כי הביקורת על ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, בעקבות דבריו אתמול על מעורבות רוסיה באזור אינם מוצדקים.

"גם אני הייתי אמור להיות בכנס אתמול אך בדיוק חזרתי מחו"ל. האשימו את ראש אמ"ן באיזושהי יוהרה. אני חושב שזה טיעון שהוא רחוק מאוד מהאיש ומהאישיו", אמר ראש חטיבת המחקר לשעבר.
 

 


הבחנו ברצף האמירות שלו ובראשם ההתייחסות לרוסים. מה הייתה הלוגיקה שהובילה אותו לומר דבר כזה? בשביל מה לתקוע להם מזלג בעין לרוסים?
"האמירה התייחסה למשמעות והחשיבות של הרוסים במזרח התיכון ולא רק בסוריה. כפועל יוצא מכך, הצורך של המדיניות הישראלית הוא להתחשב ברצונות של הרוסים גם אם לפעמים הם לא עומדים בדיוק יחד עם האינטרסים של ישראל. זה מה שאני הבנתי מדבריו".
 
לומר אמירה כזו בערב כינוס חריג ותקדימי של היועצים הביטחוניים מארה"ב, רוסיה וישראל? את מי זה משרת?
"אולי הייתי משתמש במילים אחרות. זה לא סוד שהיחסים בינינו לבין רוסיה לעתים מרגיזים ומטרידים את האמריקאים ואנחנו נדרשים לעמוד בין הפטיש לסדן. הרוסים כאן והם מעורבים ברמות הטקטיות ולא רק ברמות האסטרטגיות. לכן נדרש לנהל עמם יחסים גם אם באמריקה לא מבינים אותם".

חיילים רוסים וחייל סורי בדמשק. צילום: רויטרס
חיילים רוסים וחייל סורי בדמשק. צילום: רויטרס


אנחנו כנראה נדרוש את הוצאת האיראנים מסוריה. מה האמריקאים יוכלו לתת לרוסים כדי לרתום אותם למהלך?
"ההתנהלות מול איראן היא הרבה יותר גדולה מסוריה לבדה. נשאלת השאלה האם רוסיה עולה לעגלה האמריקאית או שהיא וסין מתחילות לייצר הפרדה. בינתיים הרוסים יושבים על הגדר. כיום יש מאבק בין הרוסים לאיראנים ויש כאן הזדמנות. להערכתי האמריקאים יוכלו לספק את הדבר שהם הכי טובים בו – לדאוג להיבטים הכלכליים".
 
ההערכה שיבוא יום והאיראנים והרוסים לא יראו את הדברים עין בעין כבר קיימת במשך שנים. 
"אני מזהה את החיכוך בשבועות האחרונים בעיקר סביב המאבק על השיקום בסוריה. יכול להיות שהם יצליחו לפתור אותו אך האמריקאים הם פקטור משמעותי והם יכולים להעצים את האינטרסים הרוסים".
 
אמש פורסם שמתחת לאפו של המודיעין האמריקאי, סעודיה פיתחה תוכנית טילים מתקדמת בסיוע סיני. אנחנו מכירים את היחסים בין ישראל לסעודיה. הפוטנציאל הבליסטי הזה צריך להטריד אותנו?
"אם נסתכל על עשר השנים האחרונות, אחת לכמה חודשים מתפרסמת ידיעה על שדרוג מערך הטילים הסעודי. לסעודים יש מערך טילים ארוכי טווח לאלפי קילומטרים. אלו טילים ישנים אך ניתנים לשדרוג והצבת ראש נפץ גרעיני. הדברים קשורים להתפתחויות הבינלאומיות ולא בהכרח לעסקה ספציפית".