התקיפה המיוחסת לישראל בביירות לפני כיומיים פגעה במתקן לאחסון רכיבים לדיוק טילים. כך לפי דיווח שפורסם היום (שלישי) ב"טיימס" הבריטי. לפי הפרסום, היה במקום מכשור המשמש כמערבל של חומר עודף החיוני לשיפור ביצועי המנוע של הטילים, באופן שמשדרג את יכולת הדיוק שלהם.



על רקע האירועים האחרונים בגבול הצפון כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי המתיחות ניכרת היטב גם בשורות חיזבאללה וגם בתוך לבנון נוכח הטיסות האינטנסיביות של המל"טים ותנועת צה"ל על הגבול. העיתון הלונדוני "א-שארק אל-אווסט" מצטט מקור בממשלת לבנון, שאומר כי ארצו מתקרבת לקראת כניסה לשלב ביטחוני חסר תקדים לאור הבטחת מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, להגיב על מה שהוא מכנה "הפרת כללי המשחק שנקבעו בהחלטת 1701 בניסיון הכושל לבצע מהלך ביטחוני חשוב שטרם נודע מהו".



לדברי המקור, "אנחנו פועלים על מנת לקבוע את המטרה שישראל התכונה לפגוע בה וכן המקום ממנו יצאו שני המל"טים המתאבדים זאת מאחר והם אינם יכולים לעבור למרחק של למעלה מ-4 ק"מ". גם ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, התייחס לעניין ולדברי השר שצוטט, הוא מעוניין לשוב ולממש את החלטה 1701 כדי לא לפגוע בריבונות של ארצו.



המקור הלבנוני אמר עוד, כי חיזבאללה מרכיב מחדש את המל"ט שהתרסק במטרה לדעת מה בעצם היעד של ישראל בשכונת מעווד בדאחייה הדרומית של ביירות. על-פי ההערכות, ישראל השתמשה במטוס צבאי כדי לשלוח את המל"ט מהאוויר, זאת מאחר ושני המל"טים הללו היו מחוברים ללוויין. הערכה נוספת היא שמטוס צבאי גדול הוא שחדר הפיקוד היה בו.



בלבנון בודקים אפשרות ש"תאים רדומים שמשתפים פעולה עם ישראל ומתגוררים בקרבת מקום, הם שהפעילו את שני המל"טים". שכן, המל"טים לא התגלו במכ"ם. מקורבים לחיזבאללה דחו את הטענות שחדר התקשורת של הארגון היה בין המטרות שתכננה ישראל לפגוע בהם, זאת מאחר ולא מדובר "בנכס חשוב מבחינת ישראל".



המקור אמר, שממשלת לבנון פעלה מיד לאחר התקיפה הישראלית בשני מסלולים; הראשון, הוא האו"ם כאשר ביקשו מהשגרירה אמל מדללי להגיש תלונה דחופה נגד ישראל במועצת הביטחון והשני כלפי הקהילה הבינלאומית, כאשר ביירות ביקשה שיעזרו למנוע "הפרת הריבונות הלבנונית על ידי הפעולות


ההתקפיות של ישראל".



חסן נסראללה. קרדיט: רשתות ערביות






אל-חרירי קיים התייעצות ממושכת עם נשיא המדינה מישל עוון, ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, ואף ביקש משר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, להעביר מסר לישראל שתפסיק את ההתקפות שלה. ראש ממשלת לבנון הדגיש, כי "בידי וושינגטון היכולת למנוע מלבנון והאזור כולו להיגרר לעימות רחב".



השר הלבנוני טען עוד, כי "אין ספק שבנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, חייב להביא להראות לפנים הישראלי שהוא המגן שלהם – ולכן הוא יוזם פעולות נגד איראן והציר המזוהה עמה". בלבנון מדגישים, כי הפעילות של ישראל באה במסגרת קמפיין הבחירות של ראש הממשלה, וחוזרים ומדגישים כי "מדובר בקמפיין בחירות של נתניהו ולכן הוא יוצא לפעילות גם נגד יעדים איראניים וארגונים המחוברים לאיראן, כמו חיזבאללה, בסיסים של איראן בסוריה וגם נגד


חיזבאללה בעיראק". ראש מכון "אל-משרק לעניינים אסטרטגים", ד"ר סאמי נאדר, אמר לאתר הלבנוני "לבנון 24", כי "שני המל"טים היו מסרי אזהרה מצד ישראל מאחר שגם חיזבאללה וגם ישראל אינם מעוניינים בעימות כולל בעת הזו". 

בתוך כך, עיתון "נידא אל-ווטן" כותב כי ישראל התכוונה להתנקש בחייו של מקורב למזכ"ל הארגון, בכיר הארגון מוחמד חיידר, המוכר בשם "אבו עלי חיידר". מדובר באחד מאנשי הביטחון הממלאים תפקיד חשוב בארגון השיעי בלבנון: אחריות על לוחמי חיזבאללה בסוריה והאחריות על הפן צבאי-ביטחוני בכל דרום לבנון מטעם הארגון השיעי. בחיזבאללה רואים בו כמחליפו של עימאד מורנייה. מקורות בחיזבאללה אומרים שהמל"ט המתאבד היה במרחק עשרות מטרים בלבד מהמקום בו התנקשה ישראל ב-2004 בבכיר בארגון השיעי-לבנוני, גאלב עוואלי. 
יש להזכיר שמזכ"ל הארגון כינה את כניסת שני המל"טים הישראלים לדאחייה כ"אירוע חמור מאוד". לכן, בארגון לא שוללים אפשרות שהמטרה של שני המל"טים המתאבדים הייתה אישיות צבאית בכירה מאוד בארגון, בדוגמת חבר הפרלמנט לשעבר בחיזבאללה, אבו עלי חיידר. עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה, כותב כי לא תהיה מלחמה עם ישראל, אם כי אין לשלול אפשרות, כי ישראל מחפשת אלטרנטיבות אחרות כדי לפגוע בארגון.

העיתון "אל-אחבאר" דיווח גם, כי גורמים אמריקאים העבירו מסר ללבנון, לפיו בתקיפה המיוחסת לישראל ברובע הדאחייה "לא הייתה כל כוונה לבצע פעולת תקיפה". על פי  הגורמים, אחד המל"טים היה במשימת סיור תקופתית ונתקל בבעיה, שחייבה שליחת רחפן נוסף כדי לפוצץ אותו. כנראה שפרסום זה הוא שדחק בחיזבאללה לפרסם הודעה מיוחדת בחצות שבין שני לשלישי, ובה טען כי "המל"ט הראשון שהופל בדרום לבנון ב-25 באוגוסט, הכיל מטען רב עוצמה שהכיל 5.5 ק"ג חומר נפץ מסוג C4. המטען נוצר בדרך מקצועית מאוד". עוד נאמר בהודעה, כי ''המל"ט הראשון, בדומה לשני שהתפוצץ, לא היה לצורכי מעקב אלא מל"ט מתאבד".