בשל האירועים האחרונים בשבוע האחרון בהם התקיפה בסוריה ותגובת צה"ל בגבול, וירי הפצמ"ר מעזה שגרר אף הוא תגובה מכוחות הבטחון, התראיין אלוף במיל' גרשון הכהן, לאראל סג"ל ב-103FM והציג איך הוא רואה את האיומים: "קודם כל צריך לקחת ברצינות את הדברים של נסראללה, הוא יחפש נקודת תורפה".

אלוף במיל' הכהן הציג את האיום בסוריה ואמר כי "כדאי שעם ישראל יבין שהיו לנו 10 שנים מאוד טובות. מלחמת אזרחים של 8 שנים בסוריה שהוציאה את צבא סוריה והאיום שלו ממפת האיומים של מדינת ישראל, אבל מערכת חדשה מתארגנת ועכשיו היא בפוטנציאל לעשות דברים חדשים. תם העידן שניתן לחשוב שאפשר לקצץ את הסד"כ של צה"ל".

אני שומע שהרמטכ"ל שוקל ביטול 2 אוגדות, לדעתי הוא משחק עם משרד האוצר.
"משרד האוצר לא מבין כלום בעניין הזה. הם מדברים על זה שהאיומים פחתו. כנראה קשה לראש הממשלה לומר לפני בחירות שהמצב הביטחוני יוצר איום של מערכת חדשה. מדברים על זה שהטרור אף פעם לא היה איום קיומי, הוא רק הטריד וחיזבאללה הוא סוג של טרור, ממש לא. חיזבאללה הוא צבא מתקדם מאוד, פוסט מודרני. איראן מארגנת מערכת כוחות של שלוחות כמו מליציות שיעיות, איראניות ואפגניות כמו חיזבאללה בסוריה. יחד עם תמיכה ישירה של איראן בחמאס, יש כאן מערכת שיכולה לאיים על ריכוזי אוכלוסייה, ועל מטרות אסטרטגיות במדינת ישראל בהיקף רחב".

 

אתה אומר שכעת הצבאות שעומדים מולנו ינחיתו מכות על האוכלוסייה האזרחית.
"הרעיון של מה זה איום קיומי חייב לקבל פירוש בהקשר החדש. חיזבאללה לא מתכוון לנסוע עם הטנקים שלו לתל אביב. הסיפור של 48 היה ב48. עכשיו יש איום חדש שהתכלית שלו היא לפגוע ביכולת השגשוג של מדינת ישראל באופן שמנצל את נקודות התורפה של הקדמה המאוד מיוחדת שהשגנו".
 
זה איום שמטופל כמעט באופן בלעדי באמצעות חיל האוויר, אולי לא צריך יותר כוחות שריון.
"לא זאת טעות. גם אם חיל האוויר ידכא 80 אחוז ממערך הרקטות של חיזבאללה, שזה הישג אדיר, עדיין מה שיישאר זה יותר ממה שהיה במלחמת לבנון השנייה. כנראה אין תחליף לכוחות יבשה שיכולים לפעול בשטח וכדאי לדעת שגם לנסראללה יש כוחות קומנדו על הגבול עם יכולות. הוא מדבר על זה בגלוי כדי לכבוש את יישובי הגבול בלבנון בגליל שלנו, זה איום יבשתי".

הכהן הוסיף על יכולות הצבא ואמר כי "צה"ל מבין ומתאמן לזה אבל, גם אם חיזבאללה לא מתכוון לכבוש את מטולה כדי להיות שם ולהחזיק בה כי אנחנו נעשה התקפת נגד ונכבוש מחדש. העניין שהוא משבש את כל המערכת הצה"לית באופן מערכתי ויכול למנוע את כושר התמרון ההתקפי של צה"ל לפחות בשבוע ולהפוך את צה"ל ללא רלוונטי עד כדי לגרום לאבדן כושר ההרתעה האסטרטגי של מדינת ישראל, וזה הישג אדיר. את הדבר הזה צריך לקחת בחשבון דרך מסה של כוחות יבשה גם בקו וגם להקים מחדש יישובי גבול עם הגנה מרחבית כמו שהיה בימים שלפני ביטול ההגנה המרחבית".
 
נניח שאתה אחראי על הגזרה הדרומית, מה אתה עושה?
"אני אגיד לכם מה מבינים הרמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום וראש הממשלה. יכול מאוד להיות שנדרש למלחמה שתכליתה תהיה הכרעת כוח חמאס בעזה לא בעיתוי המתאים לנו. בינתיים מה שחשוב למדינת ישראל הוא לעשות את זה בעיתוי שלה. אלה הדברים הקריטיים, השאלה היא האם אנחנו שולטים בעיתויים או שזה נכפה עלינו בעיתוי הלא מתאים".