ההערכה בישראל היא שמאחורי ירי הרקטות שלשום בלילה לעבר ישראל עומדים מחבלים מארגון הג'יהאד האסלאמי. במערכת הביטחון סבורים כי לצד המכה שספג הארגון בסבב האחרון, יש בתוכו עדיין גורמים שמעוניינים לנקום את חיסולו של בהא אבו אל־עטה. אתמול נמסרה הודעה רשמית בעזה על כך שגם מחר, כמו בשבועיים האחרונים, לא יתקיימו תהלוכות שיבה מול גדר המערכת. גם בישראל לא זיהו עד אמש התארגנות מיוחדת של חמאס ומערך ההסעות שלו לעבר מוקדי החיכוך הקבועים.



במערכת הביטחון מחזיקים בעמדה כי את תוצאות סבב ההסלמה האחרון מול הג'יהאד האסאלמי אפשר לנצל להשגת יציבות ביטחונית בדרום. מדובר בהחלטת חמאס שלא להצטרף לעימות מול ישראל, בהקפאת הפרות הסדר על הגדר בימי שישי ובמהלכים נוספים שמתרחשים מאחורי הקלעים.



בדרך הזו אין קיצורי דרך, ומה שלא הושג במשך שנים רבות בהסדרה מדינית הנתמכת בהרתעה צבאית, לא יושג כנראה במהלכי בזק ובהצהרות, במיוחד במציאות הפוליטית הסבוכה בישראל. הרעיון המסדר שאליו שואפת מערכת הביטחון מול רצועת עזה הוא, מצד אחד, להרחיב את המהלכים הכלכליים מול רצועת עזה בצורה משמעותית - בהגדלת מכסת הסוחרים הנכנסת לישראל מעזה, בפרויקטים בינלאומיים, בהגדלת היצוא ועוד. זאת, כאשר בהמשך גם סוגיית הכנסת אלפי פועלים מהרצועה לעבודה בישראל צפויה לעלות שוב לשולחן הדיונים, כאשר צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים תומכים במהלך, לעומת השב"כ שמתנגד. הצד השני של המשוואה הזו היא בהחרפת התגובות הצבאיות לירי רקטות מעזה. קרי, לחץ צבאי מצד אחד, לצד פעולות כלכליות מאידך, כל עוד השקט נשמר.



בסביבתו של שר הביטחון נפתלי בנט אמרו אתמול כי הוא הנחה את מערכת הביטחון לבצע תקיפה משמעותית של מטרות איכות של ארגון הטרור חמאס. בהמשך גם אמר בנט עצמו: "דין טיל שלא פגע כטיל שפגע. מי שיורה - חוטף". לכאורה ניתן להבין מאמירות אלה שפעולת חיל האוויר אתמול בעזה שונה באופן מהותי מהדרך שבה נהגה ישראל עד עכשיו. בפועל, ככל שניתן להתרשם, זה עדיין אינו המצב, ובוודאי שעדיין מוקדם לבשר על שינוי.



אומנם לעומת פעמים קודמות, בתגובה לירי תקף חיל האוויר פעמיים ברצועה בחלונות זמן שונים במהלך הלילה ולא ברצף אחד. אבל אין בכך כאמור שינוי מהותי בעוצמת התגובה של צה"ל ובבחירת המטרות, והפעולה אתמול הייתה מדודה ובעוצמה נמוכה. אם כי יכול להיות שבהמשך גם בכך יהיה שינוי. בינתיים מוטב לשקף את המצב כפי שהוא.