צה"ל החליט לתגבר את כוחותיו בבקעת הירדן, שעות ספורות בלבד לפני פרסום תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מדובר צה"ל נמסר כי "בהתאם להערכת המצב שמתקיימת בצה"ל באופן רציף, הוחלט על תגבור של חטיבת "הבקעה והעמקים" בכוחות חי"ר". ההערכה היא כי לקראת סוף השבוע צפויים תגבורים נוספים באיו"ש. 

במקביל, שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים היום סיור בגזרת יהודה ושומרון, ביחד עם ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, כחלק מהיערכות מערכת הביטחון להצגת תכנית המאה של הממשל האמריקאי. השר קיים הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ״ל, מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מפקד אוגדת איו״ש, תא״ל יניב אלאלוף, וכלל מפקדי החטיבות המרחביות, במהלכה קיבל תמונת מצב עדכנית על הנעשה בגזרה, ועל המשמעויות שבהצגת התכנית.

בתוך כך, בנט את הכוחות להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית בעקבות הצגת התכנית וכן להתססת השטח בהיעדר שיתוף פעולה מצד הרשות הפלסטינית.

השר בנט אמר בהערכת המצב כי "מדינת ישראל ניצבת בפני ימים מכריעים של קביעת גבולות הקבע שלה והחלת הריבונות על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. אני שומע איומים מהצד הפלסטיני. שום דבר לא ירתיע אותנו. אני מסיים עכשיו הערכת מצב באוגדת איו״ש, פגשתי את כל מפקדי החטיבות. מערכת הביטחון וצה״ל ערוכים לכל תרחיש. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטות ולא להירתע מאיומים״.

תגבור הכוחות - בעקבות איומי הרשות

ההחלטה לתגבר כוחות באה לאחר שאתמול הודיעה הרשות הפלסטינית כי תאפשר לאזרחיה להביע את התנגדותם לעסקת המאה בדרכם. יו"ר הרשות, אבו מאזן, העביר הודעה ברוח זו למצרים, ואמר לחברי הוועד המרכזי של פתח כי "ניצבים מולנו ימים קשים ועלינו לשאת בתוצאות הסירוב, יהיו אשר יהיו".

לדבריו, "המצב לא יישאר כמו שהיה. אני לא אהיה בוגד. מי מהארגונים הפלסטינים שרוצה להיות איתנו - נברך אותו ומי שלא - נאמר לו שמקומו לא כאן. טראמפ רוצה לכפות עלינו דבר שאנחנו לא רוצים בו".

בתוך כך, הרשות הפלסטינית, שכאמור כבר הודיעה על התנגדותה לתוכנית עוד בטרם פורסמה, דורשת לכנס את הליגה הערבית כדי לדון בה. זאת לאחר שאמש אמר הנשיא טראמפ כי מדינות ערב תומכות בתוכנית. לדבריו, "יש סיכוי גדול שהפלסטינים לא יקבלו אותה, אנחנו יודעים את זה, אבל אנחנו מקווים שהם יקיימו משא ומתן. מחר נשוחח על התכנית. אנחנו במקום הכי קרוב שהיינו בו אי פעם. יש לנו את תמיכת ראש הממשלה ונקווה שבסופו של דבר גם את תמיכת הפלסטינים".