בתום הערכת מצב שהתקיימה היום (חמישי) בראשותו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הוחלט על היערכות מוגברת של המשטרה במהלך תפילות יום השישי בהר הבית. מהמשטרה נמסר כי היא תנקוט ביד קשה כנגד כל כוונה להפר את הסדר ולפגוע בקיומן התקין של תפילות יום השישי. בנוסף, בשעה 16:30 צפויה להתקיים בכפר קאסם הפגנת מחאה נגד עסקת המאה.

למרות הקריאות להמונים, היקף הפרות הסדר אתמול לא היה גדול באופן חריג. אמש נורתה מעזה רקטה, שנפלה בשטח פתוח. בכמה מוקדים ביהודה ושומרון נזרקו לעבר הלוחמים בקבוקי תבערה ואבנים. בחלק מהאירועים השתמשו החיילים באמצעים לפיזור הפגנות - גז מדמיע וכדורי גומי - והפלסטינים דיווחו כי מספר פצועים פונו לבתי החולים בעקבות העימותים.

אתמול שיגר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מכתב זועם לדונלד טראמפ, ובו איים לשבור את הכלים. לדבריו, התוכנית האמריקאית אינה אלא התנערות מהסכמי אוסלו, ולפיכך הרשות רואה עצמה חופשית להתנער מכל ההסכמים, לרבות שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. 

עם זאת, יו"ר הרשות הורה לאנשיו לשמור על התיאום הביטחוני עם ישראל "ברמה הגבוהה ביותר", כך לפי בכירים ברמאללה שצוטטו אתמול בעיתון הלבנוני "אל־אחבאר". לפי המקורות הביטחוניים ברשות, אבו מאזן הורה למנוע ירי של אש חיה במסגרת ההפגנות, ולהימנע מהתנגשויות ישירות עם כוחות הביטחון הישראליים. במסגרת זו, אנשי שירותי הביטחון הפלסטינים ינסו להיטמע ככל הנראה בהפגנות בבגדים אזרחיים כדי למנוע אלימות.

בראיון בגלי צה"ל העריך אתמול ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כי ההתקוממות העממית תימשך. הוא הסביר כי "אין ספק שהפלסטינים חושבים על התנגדות עממית רחבה. אתמול זה התחיל ואני מעריך שזה יימשך. כשאתה אומר לעם שמה שיש לו עובר לכובש, בדרך כלל העם הזה מתקומם. אני מעריך שזה יבוא".

שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ״ל אביב כוכבי קיימו אתמול הערכת מצב מיוחדת, כחלק מהיערכות מערכת הביטחון לתגובות הפלסטיניות. במקביל, הוחלט במטכ"ל על תגבור כוחות בגזרה, כשבשלב זה מדובר בתגבור חטיבת הבקעה והעמקים בגדוד חי"ר. לדברי גורם ביטחוני בכיר, "המדיניות בשלב זה היא לא לבצע צעדים דרסטיים, וליצור תחושה של מצב חירום ביטחוני, שכרגע לא משתקף בתמונת המצב הנוכחית. הרבה יהיה תלוי בהתגלגלות האירועים ובמבחן שלהם בשטח".

במהלך הדיון בהערכת המצב, שבו השתתפו גם מפקד פיקוד המרכז אלוף נדב פדן, מפקד אוגדת איו״ש תא״ל יניב אלאלוף וכלל מפקדי החטיבות המרחביות, קיבל שר הביטחון תמונת מצב עדכנית על הנעשה בגזרה. במקביל, הונחו הכוחות להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית, להתססת השטח ולהפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני מצד הרשות הפלסטינית. "אנו ניצבים בפני ימים מכריעים של קביעת גבולות והחלת ריבונות", אמר בנט, והוסיף: "איומים מהצד הפלסטיני לא ירתיעו אותנו". 

הזירה הנפיצה כרגע מבחינת מערכת הביטחון היא בפיקוד המרכז, נוכח האפשרות של התרחבות המחאה העממית בשטחים, על רקע ההנחיה שנתן אבו מאזן למנגנוני הביטחון הפלסטיניים שלא למנוע ממפגינים להתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים בנקודות החיכוך. על פי ההערכות במערכת הביטחון, עד לסוף השבוע צפויים תגבורי כוחות נוספים ביהודה ושומרון. זאת, בניגוד לגבול רצועת עזה, שבו המענה ההגנתי יישאר בשלב זה על בסיס הכוחות והיחידות שנמצאים כבר בגזרה.

מעבר לפעילות הרגילה של צה"ל והשב"כ, הנמשכת כבשגרה מדי לילה, הימים האחרונים עמדו בסימן מוכנות לתרחישי הסלמה שונים. בין היתר התבצעו בשטח סיורים של מפקדים, בעיקר באזורי החיכוך המוכרים, שבהם עשויות להתפתח הפרות סדר בהיקפים גדולים הרבה יותר מבשנים האחרונות.

עם זאת, במערכת הביטחון מזכירים כי גם ביום העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היו איומים על מחאה עממית אלימה בשטחים, שהתבדו בסופו של דבר. המשימה העיקרית של הכוחות היא קודם כל לשמור על הביטחון, אך במקביל גם להימנע מטעויות מיותרות בהתמודדות עם הפרות הסדר, ולצמצם ככל הניתן את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני כתוצאה מהפרות סדר, מה שעלול לגרור תגובות שרשרת שיסלימו את המצב. לדברי אותו גורם ביטחוני, אם אכן תהיה הסלמה בשטח, היא לא תתרחש ביום אחד או תוך תקופה קצרה.

המבחן המשמעותי הראשון יהיה מחר בהר הבית. המשטרה נערכת לאפשרות של הפרות סדר שיתפתחו שם, עימותים בנקודות החיכוך המוכרות ביהודה ושומרון, ואולי גם התחדשות הפרות סדר אלימות על הגדר ברצועת עזה. במערכת הביטחון מעריכים כי בסוף השבוע הקרוב היקף העימותים בגזרות השונות יהיה גדול יותר, אך עדיין לא מזהים מגמה שמצביעה על כך שבנקודות החיכוך האירועים יהיו בהיקפי ענק.

לדברי שר הביטחון נפתלי בנט, אתמול בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, יוקם צוות מיוחד שיפעל ליישום החלת חוק הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. בנט: "הצוות יתחיל לעבוד מיד וישלב את כל גורמי המטה - צה"ל, המינהל האזרחי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשרדי ממשלה רלוונטיים". לטענתו, אסור להמתין עד לאחר הבחירות, ואת החלת הריבונות צריך לבצע באופן מהיר כבר בתקופה הקרובה.