גורמים מדיניים מעריכים כי כניסתו הצפויה של יו”ר כחול לבן בני גנץ לתפקיד שר הביטחון בממשלת החירום עשויה לקדם בישראל את הנכונות לביצוע עסקת שבויים ונעדרים עם חמאס. הגורמים מוסיפים כי גנץ, שהיה הרמטכ”ל במבצע צוק איתן, שבו נפלו סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול וגופותיהם נחטפו לרצועת עזה, נושא עמו מחויבות לעיסוק בסוגיה ורצון לסגור מעגל.

לדברי גורם מדיני, כבר עכשיו, עוד בטרם הושבעה הממשלה, עצם העובדה שהתקיים דיון ראשון מסוגו מאז צוק איתן של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים, מאותתת על הרצינות בארץ להתקדם משמעותית מול חמאס.

בני גנץ. כניסתו תאיץ ההסכמות עם חמאס? (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בני גנץ. כניסתו תאיץ ההסכמות עם חמאס? (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עיסוק בנושא הזה ועסקה אפשרית, שבמסגרתה ישראל משלמת גם מחירים, הם לעולם גם מוקש פוליטי. אלא שבמציאות הנוכחית, שבה נראה כי המערכת הפוליטית מתייצבת וכי האחריות לעסקה, אם וכאשר, מתחלקת בין ראש הממשלה ושר הביטחון שלו, נוצרים תנאים טובים יותר להתקדמות מצד ישראל.

עם זאת, יצוין כי האישור שלשום לפרסם כי בשבוע שעבר התקיים דיון (בקו מאובטח) של ראש הממשלה עם ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים, בנוגע למשא ומתן מול חמאס, והעדכון שמסר ירון בלום, מתאם פעולות הממשלה בנושא למשפחות גולדין ושאול, אינם מבטאים בשלב הזה התקדמות נוספת של הימים האחרונים. זאת להבדיל מהדיווח ביום שישי שעבר ב"מעריב", שלפיו גורמים מדיניים אישרו כי יש התקדמות במגעים לעסקת השבויים והנעדרים. כמו לפני שבוע, נראה שהכדור בידי חמאס והתקדמות נוספת תלויה בתגובת הארגון. בחמאס שומרים בימים האחרונים על דממת אלחוט בנושא.

גורמים מדיניים סבורים כי המרחק עד לעסקה עדיין גדול, וכך גם הפערים בין ישראל לחמאס. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי כאשר מושגת פריצת הדרך – ואנו עדיין לא שם - הקצב עשוי להתפתח במהירות.

קורונה: חיטוי רחוב בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP)
קורונה: חיטוי רחוב בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP)

לפני כחודש חשפנו ב"מעריב" כי בישראל פועלים לקדם את העסקה, והרעיון הוא לגבש חבילה הומניטרית נרחבת לעזה להתמודדות עם מגיפת הקורונה, לצד מחוות ופעולות נוספות שעשויות לפרוץ את הדרך לעסקה. גורמים שעוסקים בנושא סברו כי נפתח חלון הזדמנויות נדיר, שיש לנצל, לאחר שנים של קיפאון מוחלט.

אף ששיעורי התחלואה ברצועה נמוכים, ישראל פועלת להרחבת הסיוע ההומניטרי. זאת מתוך תפיסה שהתפרצות המחלה בעזה תפגע באינטרסים ישראליים מובהקים, ולכן עדיף לפעול עכשיו - גם ללא התניה של התקדמות במשא ומתן.