פרשן חדשות 13 צבי יחזקאלי התייחס היום (שישי) בשיחה עם ניסים משעל להתפתחויות האחרונות בנושא האיראני, שעמד השבוע במרכז השיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, ואמר: "אני חושב שמה שהתחדש הוא ההבנה הישראלית שהמציאות לא נראית כמו שתוארה בשבוע שעבר על ידי בכירים ישראלים, לפיה אנחנו מוציאים את האיראנים מסוריה". לדבריו, הבנה ישראלית שיש כנראה עוד ועוד בסיסים, גם תת קרקעיים שאיראן בונה.

"איראן הבינה שישראל תוקפת כל מערך טילים וכל נשק שנכנס מאיראן לעיראק ולסוריה", הסביר עוד, "מה שהתחדש השבוע, זאת ההבנה שזה לא כל כך פשוט - הייתי נתלה בדברים שאמר נסראללה, 'שהישראלים אמנם תוקפים אבל איראן לא תצא מסוריה'". לדבריו, אם תסתכל על כל ההשקעה של איראן בסוריה – זה לא רק השקעה בבסיסי טילים או בבסיסים תת קרקעיים.

"היא משקיעה המון כסף, מכסף שאין לה, באדמות, בבניית מתקני התפלת מים ובבניית תשתיות, מכיוון שהסיפור האיראני בסוריה הוא סיפור עתיק יומין של השיעה", ציין הפרשן, "האיראנים באים לתקן עוול היסטורי של 1,350 שנה. לכן, לומר שהמתקפות הוציאו את איראן מסוריה זאת טעות". יחזקאלי העריך כי "דווקא על הרקע הזה, הגיע לפה מזכיר המדינה, כדי שישראל תאמר לו שהסיפור בסוריה לא נגמר - יש עוד קרב גדול במזרחה של סוריה שם איראן בונה את אותם בסיסים שעליהם אני מדבר".

כלומר, אנחנו צריכים להבין שלא יהיה פשוט להוציא את איראן מסוריה על אף כל התקיפות שלנו.
"נכון. זה גם האיום של נסראללה שאמר השבוע 'אני מזהיר את ישראל מטעות שתוביל לפיצוץ'. זאת אומרת שהוא בא ואומר ישראל הולכת בשדה מוקשים - נדמה שזה לא מתפוצץ ואתם תוקפים וכולי אבל יכול להיות רגע של פיצוץ. אני חושב באופן אישי שהאיום הזה בא מתוך חולשה. אפילו נסראללה הודה שבמתקפות הללו נהרגו יועצים איראנים".

יחזקאלי הוסיף: "אבל, האם יש רגע שישראל באמת תעלה על מוקש וחיזבאללה ישנה את האופי של התגובה? אני לא יודע. אבל  אני כן יודע שהמערכה עמוקה יותר ממה שאנחנו חושבים". לדבריו, זה מצריך מאיתנו לחשוב. "כמה שנים אנחנו תוקפים בתוך סוריה ואיראן מחזקת את הקיום שלה. זאת אומרת שהאיראנים שם כדי להישאר ולא כדי לעזוב", הסביר עוד.

מנקודת ראותך אנחנו צריכים להמשיך המתקפות האלה.
"המתקפות הללו הן נקודת זכות לישראל בהקשר הזה שלא נרתעה בכל פעם שהרוסים אמרו להיזהר וקאסם סולימאני ירה כמה מרגמות. גם צריך לקחת בחשבון שתבוא תגובה איראנית כזאת או אחרת. לא באותה פרופורציה לעומת מה שישראל עושה, אבל אני חושב שבסופו של דבר המתקפות של ישראל בסוריה הן בסוג של משוואה מאוד נכונה. ואני אגיד עוד הערת שוליים בעניין הגבול הצפוני. כל העיניים נשואות בעיקר לצפון".

תקיפה בסוריה שיוחסה לישראל, ארכיון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בסוריה שיוחסה לישראל, ארכיון (צילום: רשתות ערביות)

"בצפון יש סיפור לא פשוט עם נסראללה, עם המצב הכלכלי בלבנון, עם ההשתלטות האיראנית", אמר, "אנחנו בעצם לפני הפתרון של הסיפור זה ולכן צריך לשים לב לחזית הצפונית - ישראל תוקפת, אבל יש לנו שם אויב לא פראייר". הוא סיכם: "איראן ונסראללה הם לא אויבים שבאו להיעלם, וזה בהחלט כאב ראש בזירה הזו".