ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול כי סיפוח יהודה ושומרון ובקעת הירדן צפוי לצאת לדרך ב-1 ביולי. הכתב הצבאי והשדרן טל לב רם התארח בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפר על היערכות הצבא למהלך. בהמשך, התייחס למתיחות מול הרשות הפלסטינית שהודיעה על הפסקת התיאום הביטחוני והתריע מפני הפוטנציאל הגבוה להסלמה ולמחיר ביטחוני כבד.

דוידוב: שוב מדברים על סיפוח והחלת הריבונות ב-1 ביולי, העניינים מתחממים ביהודה ושומרון?
"קודם כל נגיד, יש הרבה דיבורים אבל הצבא אף אחד לא באמת פנה להגיש תוכנית, להגיש נייר עמדה, כלומר, הצבא כרגע לא בתוך התהליך של סיפוח".

יוכפז: מדהים, לא?
"מאוד מדהים, זה פחות מ-40 יום, הצבא הוא דרג מבצעי אבל צריך להקשיב לצבא".

יוכפז:  לא ישב הרמטכ"ל וחשב איך מתמודדים עם האתגר מאז הצגת התוכנית של טראמפ?
"בוודאי שהצבא יעשה עם עצמו את העבודות".

יוכפז: אני שואל אם עשה, עבר מספיק זמן.
"הצבא בתוך עצמו בוודאי עוסק בעניין הזה. אתה שואל האם מתנהל בסופו של דבר דיון מעמיק בין דרג מדיני בו הוא אומר לצבא מה הוא רוצה ממנו, מה התוכניות, מה ההשלכות – התשובה היא לא".

יוכפז: ההערכה היא שהשטח יבער? מחיר ביטחוני?
"הפוטנציאל הוא גבוה, אני חושב שיותר מאשר בעבר, זה מה שאני שומע אבל גם ראינו לא מעט אתגרים שהיו בשנים האחרונות שהיו הערכות דומות ובסופו של דבר לשמחתנו לא התממשו. נדמה שהפוטנציאל עכשיו שונה".

יוכפז: העברת השגרירות מתל אביב לירושלים זה לא כמו סיפוח.
"הפוטנציאל פה לחלוטין שונה מתלבש גם על היבטי הקורונה, כלכלה, הפסקת התיאום הביטחוני שכבר קורית בשטח וגם הירדנים".

דוידוב: עד כמה זה באמת קורה בשטח? אנחנו עמוק בתוך הסיפור הזה.
"באופן חסר תקדים כרגע אין תיאום באופן מוחלט, שום דבר, ברמה כזאת שאם בעבר היו אירועים של הפסקת תיאום זמנית אבל נשמרו ערוצים כאלו ואחרים לפחות למקרים שישראלים נכנסים בטעות, ויש נציג סיוע פלסטיני שפונה לקצין תיאום ישראלי, התיאום בשטח הופסק לחלוטין, אין כתובת לא ערוץ מודיעיני לא ערוץ משטרתי לא ערוץ תיאום ביטחוני".

דוידוב: פיגועים.
"פוטנציאל הפיגועים גבוה, כולם לוקחים אמצעי זהירות, ראינו שצה"ל דרך אגב בעיד אל פיטר, ברמדאן וכדומה, קובע לעמו מתי יוצאים למעצר, האם צריך להוריד את הרגל מהדוושה עד שהמתיחות תעבור וראינו איזושהי ירידה, זה צד אחד של המטבע. מצד שני, כמו אתמול אתם רואים פסיפס של אירועים שמתפתחים, שלאו דווקא קשורים אחד בשני ויכולים תמיד להביא את הפיגוע".

יוכפז: גם שטחים, גם שומרון, גם מזרח ירושלים ובצפון.
"האירוע המאוחר יותר קרה בשתיים וחצי, הרבה יותר פשוט לנתח אותו. שכונת ארמון הנציב, עמדת המרפסת של שוטרי מג"ב, מחבל מגיע עם סכין, מנסה לטשטש את החיילים שהיו מאוד ערניים עם גז פלפל. פוגעים בו, מסכלים אותו, הוא נפצע קשה וכאן נגמר האירוע , אירוע מאוד ברור ומבוהק. האירוע השני, הוא בדיוק האירועים שקורים באזור גוש שילה, ליד התנחלות עמיחי בשטח חקלאי - בדיוק מסביר את המורכבויות". 

דוידוב: השאלה אם מדובר בפיגועי יחידים?
"אתם שואלים על האירוע הספציפי הזה, בסופו של דבר זה אירוע שמתפתח מתוך עימות, חיכוך. מתחיל באזור מריבה על שטח, יש שם קבוצת פלסטינים אל מול קבוצת מתנחלים, יש שם בעיקר קללות לא אלימות משני הצדדים - מתחיל מהנקודה הזאת. כאן מגיע כוח של צה"ל בריצה למקום, הם לא מגיעים עם רכבים, כוח קטן מפקד כיתה ועוד שלושה חיילים, מגיעים לנקודה. באותה שעה קבוצת המתנחלים עזבה את האירוע, הם פונים לפלסטינים, רוצים לקחת מהם את תעודות הזהות. מתחיל שלב של רצון לבידוק".

"הדבר הזה לא קורה כי הם לא מוכנים ומתחיל להתפתח עימות, אחד המבוגרים התקדם עם מגל שכנראה עבד איתו בשדה, החיילים מבחינתם רואים מגל ובצדק חושבים שיש סכנה ביטחונית, יורים באוויר, משתמשים בגז פלפל .הוא נופל על הקרקע וממשיך להתקדם לעברם, הפעם עם אחיו. האם הייתה פה כוונת פיגוע? אני לא יודע ואנחנו גם לא במעבדות בדיקה, מבחינת החיילים הם מרגישים את סכנת החיים".

יוכפז: התסיסה נובעת ממה? סיום הקורונה? סיפוח?
"אם מסתכלים על תקופת הקורונה עכשיו יש עליה מאוד דרמטית בכמות הפיגועים, אם מסתכלים על חודש רגיל ביהודה ושומרון לפני הקורונה הנתונים די מתיישבים על אותם נתונים, אין כרגע איזושהי מגמה שאתה אומר השטח בפיצוץ. אבל אתה מסתכל על הפוטנציאל בכל הגורמים, כלכלי, קורונה, סיפוח, הפסקת התיאום הביטחוני, כל הדברים הללו יוצרים מתכון די בטוח לאפשרות של הסלמה בשטח. ככל שגובה ההצהרות בישראל, ללא כיסוי אם יהיה או לא יהיה, יהיו גבוהות יותר - המתיחות צפויה לעלות יותר".