צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13, התייחס היום (שישי) בשיחה עם ניסים משעל ב-103FM לתגובות ברשות הפלסטינית להחלת הריבונות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון: "אני מסתכל ומקשיב ללשכתו של אבו מאזן, מה היא מקרינה אל השטח, ויש פה קודם כל עלייה על בריקדות". הוא הסביר כי "אבו מאזן מסתכל סביב והוא רואה שמדינות ערב בעצם, בחצי קריצה, מסכימות לסיפוח".

"הדבר הנוסף הוא, שהוא גם לא יודע מה באמת המשמעות בשטח, כי בעצם סיפוח זה עניין של המפה. ברור שההתנחלויות הישראליות שהן תחת השלטון הישראלי, זה בסדר, אבל מה קורה עם שאר השטחים? וזו עדיין חידה", ציין עוד יחזקאלי, "הדבר השלישי, וזה לדעתי המכריע ביותר, איזו פקודה תינתן לכוחות הביטחון הפלסטיניים בשעה של הפגנות, כי זה בעצם הגורם שייקבע האם אבו מאזן רוצה להתסיס את השטח בגלל הסיפוח או שהוא יאמר, 'אני יכול להכיל את זה, ואני אמשיך כי אין לי ברירה'".

לדבריו, מה גם שהציבור הפלסטיני כאן בעצם קרוע בין שתי החלטות - מצד אחד הוא חייב לצאת לרחובות כי זאת העמדה הפלסטינית, מצד שני המון המון פלסטינים בשטחי C, כמה עשרות אלפים, הולכים לזכות בדבר הכי נחשף היום בשטחים, תעודת זהות ישראלית. "כך שאבו מאזן מבחינתו, כרגע אם הוא יציג את קלף האלימות, זו תהיה אלימות שתובל על ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים שלא יתערבו או משהו כזה, ואז זה יכול להיות מסוכן", הוסיף הפרשן הבכיר. הוא סיפר: "אני כבר שומע שבכירים פלסטיניים אומרים: 'ביום של הפגנות, לא נעשה כלום. אין תיאום ביטחוני ולא נעשה כלום', וזה מאוד מאוד מסוכן".

יחזקאלי העריך כי "גם אבו מאזן בעצמו לא החליט מה קורה עם גובה הלהבות. כי גובה הלהבות של יום ראשון או שני אחרי הסיפוח יכול גם להשפיע עליו, יכול להביא להפיכה בתוך השטחים, יכול גם להביא ליציאה משליטה בירושלים ובשטחים".

לאור כל זאת, האם אתה רואה מצב שאם ראש הממשלה יודיע על החלטתו, יהיה פרץ של אלימות מכל סוג בשטחים?
"זה מאוד תלוי במפה שיציג ראש הממשלה, מה זה באמת סיפוח. אם זה רק השטחים של ההתנחלויות, אני חושב שהפלסטינים פה ייזכו בהרבה שטח שנותר מחוץ לשטח, אבל אם זה יהיה 30% משטחי הגדה ולא 10%, אבל זה נע בין 10% ל-30%, יכול להיות שנראה גם פרץ אלימות, אבל היא תועבר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, דהיינו חמושה, זה מה שאני בא ואומר. זה לא הפגנות של אבנים במחסום קלנדיה או בפאתי רמאללה, ההפגנות הללו יהיו חייבות להיות על ידי הרשות הפלסטינית".

ואז הן יהיו יותר אלימות?
"אני חושב שאם אבו מאזן יתיר את הרסן לכוחות הביטחון הפלסטינים, אנחנו צפויים לגל אלימות אלים, דהיינו חמוש, כיוון שמנגנוני הביטחון הפלסטינים יהפכו לכלי שיוטל לתוך המערכה נגד ישראל ולא הציבור הפלסטיני, וזו הסכנה שיכולה להיות בגל האלימות הבא, שאבו מאזן ייתן הוראה לכוחות הביטחון הפלסטינים, לא רק לא להתערב אלא דווקא להצטרף לפעמים לציבור, לקהל, להפגנות, ואז אנחנו בדיוק בסיפה של התנגדות אלימה, בדיוק כמו בספטמבר 2000".

תלוי במפה שיציג. בנימין נתניהו  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תלוי במפה שיציג. בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כלומר, בסיפה של אינתיפאדה.
"כן, של אינתיפאדה חמושה. אינתיפאדה זו התנערות, זה עימות חמוש של גרילה, של כוחות ביטחון פלסטינים, שהיו עד לפני כמה חודשים בתיאום ביטחוני איתנו, כי נזרקו אל תוך המערכה. מספיק איזו תקרית שיכולה להדליק את השטח, הייתי אומר שיש חבית חומר נפץ והיא מחכה רק לפתיל".

הלילה על פי דיווחים סוריים, ישראל תקפה שוב את מכון המחקר הסורי לדיוק טילים. מה דעתך על התקיפה הנוספת הזאת?
"אפשר לומר שישראל הולכת בכל הכוח על העניין הזה של פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה ואיראן. נראה שישראל הולכת ראש בקיר, כמו שאומרים, שבעצם היא לא מתחשבת לא בקורונה, לא במתיחות במפרץ, לא במה יגידו הרוסים. יש פה קו תקיף, עקבי, הייתי אומר כבר לאורך שנה רביעית, ואני חושב שזה עושה רושם גדול וזה ממש יתרון הרתעתי של ישראל בכל מה שקשור לחימוש של חיזבאללה ושל הכוחות האיראניים בסוריה".