"יש ביקורת אדירה כלפי חיזבאללה בלבנון": הפרשנית לענייני ערבים שמרית מאיר, עלתה הבוקר (שני) לשידור ב-103FM, ושוחחה עם בן כספית ורוני בר און על המתיחות המורגשת כעת בגבול הצפוני. עוד הסבירה מאיר על המצב המורכב והקשה בלבנון, מעמדו הנוכחי של מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, בעיני האזרחים, וכן לפעולת הנקם הצפויה בעקבות הרג פעיל הארגון בדמשק לאחרונה, בפעילות צבאית המיוחסת לישראל. 

בימים האחרונים צה"ל מפריח עשן, מאיים- הכל בגלל פעיל חיזבאללה שנהרג בתקיפה שמיוחסת לנו בסוריה?
"הזוי, אבל כן. צריך לומר שהצעדים שיכולים להיראות מוגזמים מהצד הישראלי, יש שיגידו מעט היסטריים, הם צעדים ממש במקום. אנחנו מרחק ימים או שעות מלראות פעולה של חיזבאללה, זה מה שהם אומרים, לא אני. איברהים אל עמין, עורך עיתון אל אכבר, שהוא למעשה האיש דרכו נסראללה מעביר מסרים מדויקים, אומר שתהיה תגובה ושהיא תהיה בזמן הקרוב. ראינו דיווחים על כך שניסו להוציא פגיעה בחיילים וגנזו את זה ברגע האחרון בגלל הכוננות המוגברת בגבול. 

אם אתה שואל ובצדק למה בשביל 'חיזבאללון' בן 22 שמת בסוריה, לא הראשון ולא האחרון ככל הנראה, נסראללה מוכן בעיתוי הנוכחי, עיתוי בו לבנון קורסת לתוך עצמה, למה הוא מוכן להסתכן בפתיחת חזית עם ישראל? אז התשובה היא שעובדה שכן, הוא מוכן לכך. נסראללה יכול היה לבחור להחריש את השאהיד ולהעביר את זה לסדר היום, אבל הוא בחר לומר שישראל עשתה את הדבר הזה, ואף הוסיף ואמר כי כבר באוגוסט 2019 הארגון ציין שאם זה יקרה פעם נוספת – תהיה תגובה, והוא חייב לעמוד במילה שלו. בדרך כלל הוא עומד בהבטחות שלו".

בדרך כלל נסראללה אוהב להיות נוכח בדיבורים, זה לא מלמד משהו, שהפעם הוא שולח את עורך העיתון?
"נעים קאסם הוא לא איש חשוב בהקשר הזה. אתה שולח אותו לפרונט כי אתה לא רוצה להגיד כלום. הוא אמר שהוא לא רוצה להתייחס לזה, ואמר דבר חשוב נוסף: 'אני לא מעריך שתהיה מלחמה'. מה האומנות? האומנות שצריך להידרש אליה, לפי התרחיש הטוב של חיזבאללה, זה שהם מייצרים נקמה מספקת כדי שתרצה את הבסיס שלהם, שעומד על הקווים ומחכה לראות שנסראללה עומד במילתו. זה יסתיים לכל היותר ביום קרב אחד, ולא תפתח חזית. זה מאוד טריקי, כי כל נושא הנשק של חיזבאללה נמצא במרכז הדיון בלבנון".

הצד שלנו הודיע שאם ייפגע חייל ישראלי - עשרות פעילי חיזבאללה ישלמו את המחיר. איך זה להיות בנעליו של נסראללה בימים אלה, כשבלבנון יש משבר חמור מאד?
"מאוד לא פשוט להיות נסראללה. הלחץ בלבנון עצום. יש אמירה חד משמעית גם של ארה"ב, גם צרפת, כל הקהילה הבינלאומית וכמובן מדינות המפרץ, שהן המשקיעות הגדולות ביותר בלבנון, שאם ממשיכים לנהל את המדינה על ידי חיזבאללה – אפשר לשכוח מהכסף. לא סיוע אמריקני, לא השקעות סעודיות, כלום. 

אנחנו מתקרבים לחג הקורבן, לכן העיתוי חשוב מאד. לאנשים אין כסף לקנות בשר, כי קילו בשר מגיע ליותר מ-150 שקל במונחים שם, וזה הזוי. יש אווירת מצוקה מאוד גדולה. תוסיפו לזה את הקורונה וכל הדברים, וקיבלתם מצב בו יש ביקורת פומבית גדולה מאד על חיזבאללה, כפי שלא הייתה מעולם. יש תחושה שבתוך לבנון היו רוצים שהעניין הזה עם חיזבאללה ייגמר אחת ולתמיד".

כלומר על חשבוננו, על ידי מלחמה עם ישראל?
"הכוונה היא להטיח את ישראל בחיזבאללה פעם אחת ולהציף את הנושא הזה, כמו בשנת 2006-2007. ללבנונים זה מוחשי בצורה בלתי רגילה, הם ממש שם".