אלוף (מיל') ח"כ עוזי דיין, סגן הרמטכ"ל לשעבר, שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על האירוע הביטחוני שהתרחש היום בגבול הצפון ("צריך להמשיך את הכוננות אבל אין לנו אינטרס לומר את כל מה שאנו יודעים, העמימות משרתת אותנו"), דחה את הקריאות לנצל את שעת הכושר להכות בחיזבאללה ("זה סוג של מלחמות שאתה לא יודע אף פעם איך הן מתפתחות") והציע פיתרון חדשני לסוגיית העברת התקציב: "משוכנע שאפשר להגיע להבנה של תקציב שהוא לא חד שנתי ולא דו שנתי, תקציב דור 1.5".

למיטב ידיעתך זה מאחורינו לפחות טקטית הדבר של היום?
"קשה לדעת. אני רואה שעברנו מהקורונה לקורנטה".

סוג של.
"קשה לדעת. חלק בגלל שזה עוד נושא פתוח, וחלק בגלל שתשימו לב שהמידע הזה לא לגמרי שלם, אני חושב שזה בכוונה. היה או לא היה טיל קורנט, ירו אותו או לא, ניסו לחדור או ניסו לירות מנגד. זה נוח לחיזבאללה, כי זה לא מחייב אותם מיד להגיב, וזה נוח לנו בגלל שצה"ל עמד במשימתו ובסך הכל סיכל אפשרות לפיגוע, אף אחד לא נפגע. מצד שני קשה לדעת מה יהיה בהמשך. צריך להמשיך את הכוננות הזאת. יש לנו גם רצון ודברים כאלה שזה לא יתפשט לעוד גזרות, ולכן סוג ההתרעה שאנו מייצרים, גם בדיבור וגם בדברים אחרים, הוא תמיד שם לב גם לכך שיש לנו כל הזמן איזה חמש זירות בבת אחת". 

נכון, אבל אני זוכר שהאשימו לא פעם את מערכת הביטחון ואת מקבלי ההחלטות בזה שאנו יורים על מגרשים ריקים או על נכסי נדל"ן. לא נכון לחסל את החוליה הזו?
"קודם כל, אם אתה מחסל חוליה זו הדרך הכי טובה להבריח אותה, אתה מבריח אותה מהעולם הזה. אבל אני חושב שאין לנו אינטרס לומר את כל מה שאנו יודעים, ונוח לנו עם העמימות הזאת".

אתה לא חושב שהגיע הזמן להסיר את האיום האסטרטגי של חיזבאללה? אני שומע קריאות שדווקא עכשיו כשגם ככה המשק מושבת, נסראללה על הברכיים, בלבנון אין מה לאכול, זו שעת כושר שלא תחזור, אם כבר אנו גם על הפנים כלכלית אז יאללה בוא נשקיע חודש ימים ונפתור את הבעיה הזאת.
"אני שומע נכון, שמישהו מעלה עמדה שאחר כך אם ינקטו בה יגידו שברחתם מהמצב הכלכלי לאישזהו נושא ביטחוני כרגיל?".

לא, ניצול הזדמנויות. 
"התשובה היא לא. בגלל שזה סוג של מלחמות שאתה לא יודע אף פעם איך הן מתפתחות בדיוק. עכשיו, אנחנו הרבה יותר חזקים מהחיזבאללה זה נכון, אבל אני אף פעם לא תמכתי בזה".

אתה בקורונה, לא יעזור לנו. 
"כן, אני גם רואה פה את חבריי בכנסת הולכים למליאה כי היום כל דבר שהאופוזיציה מעלה בקצה שלו יש הצבעת אי אמון, לכן תפסתם אותי באמצע, אבל בואו נחזור רגע לכאן. יש פה נקודה מאוד חשובה שאתה מעלה. זה נכון שהסיפור האסטרטגי בצפון לא סגור, אבל בשביל לסגור אותו ממש לא הייתי עושה זאת דרך תקיפת החיזבאללה, כי בעצם אנחנו צריכים להשיג סוג של איום גם על חיזבאללה, גם על סוריה, גם על איראן וגם על לבנון וזה לא טבענו, זה נכון. אני לא בעד שאנו ניזום מלחמות סיכול או מנע, אלא אם כן באמת המצב הוא כזה שמוכרח לעשות את זה, ואני אומר את זה כמי שתמך בעבר בתקיפה של איראן וזה לא התבצע. כלומר, הייתה אפשרות פעם לעשות מהלך של עקיצה מרחיבה באיראן והעדפנו לא לעשות את זה, לעשות שיבושים אבל לא באמת לתקוף באיראן, אז דווקא תמכתי בזה כי חשבתי שזה ממש הזמן לעשות את זה. חיזבאללה הוא לא איום אסטרטגי בלתי נסבל כמו איראן וחלק מהשיקול שלנו בצפון, ובפרט ביום הזה ובימים האלה, הוא לדחוק את איראן מסוריה ולבנון".

ברשותך שאלה אחת בעניין הפנימי שלנו בסוגיה של תקציב חד או דו שנתי, שווה להתעקש על תקציב חד שנתי גם המחיר יהיה בחירות?
"א' לא שווה בכלל שיהיו בחירות, אני כבר אומר את זה. זאת אומרת, כל פעם שנמאס לי והחברים שלי בקואליציה מעלים לי את הפיוז אני אומר לעצמי 'תאר לעצמך שעכשיו היו בחירות' ומיד אני חוזר לניסיון להגן על האחדות הזאת, גם אם היא לא מושלמת בלשון המעטה. בעניין התקציב, אני משוכנע שאפשר להגיע להבנה של תקציב, איך נקרא לו בנוסח הימים האלה, תקציב דור 1.5. זאת אומרת שהוא לא באמת תקציב דו שנתי אבל הוא לא רק תקציב חד שנתי. מבחינה מקצועית, מה כולם אומרים מבחינה מקצועית? אגיד לכם את העמדה המקצועית שלי. אין טעם לעשות תקציב לחודשיים, כולם מבינים את זה. אבל גם אי אפשר לעשות תקציב לשנתיים".

מצד שני, קודם כל למה שאתה מציע קוראים פשרה מפא"יניקית, אבל אתה מציע להשאיר לנתניהו את האקזיט שלו מהרוטציה שהוא בכלל לא מתכוון לקיים למרות שהוא חתום עליה, וגם אני במקום גנץ לא הייתי מסכים.
"טוב שאתה לא במקומו אם כך".

טוב לכולם, גם אני לא אהבתי ללכת לביה"ס בבוקר אגב.
"זו לא פשרה מפא"יניקית, למפא"יניקים לא היה דור 1.5. מפא"י עשתה מה שהיא רוצה. אבל מה שאני אומר כאן הוא ששום תקציב לא יהיה בדיוק לחודשיים אבל הוא גם לא יהיה לשנתיים, ברור שיצטרכו לעדכן אותו. לכן אני אומר שניתן לבנות תקציב שלא יהיה בדיוק על סוף השנה הזאת ולא לשנתיים אלא יהיה מה שניתן ועם תוספת של עדכון והארכה בהמשך, וכל השיקולים האחרים הם לא ראויים".