ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, שוחח הבוקר (חמישי) עם חברי הקבינט של 103FM, אלון בן דוד ויואב לימור, על המתיחות הביטחונית בצפון, האפשרות של הליכה לבחירות בשל אי ההסכמה עם הליכוד על תקציב המדינה וההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והתגובה המשטרתית להן. 

גנץ התייחס להפגנות הקשות נגד ראש הממשלה נתניהו ולאלימות נגד מפגינים: "כל מי שרוצה להפגין נגדי, מוזמן להפגין נגדי ולשאת שלטים". שר הביטחון ויו"ר כחול לבן הדגיש עוד כי "ההפגנה היא בסדר, המחאה היא בסדר, אין שום חוסר לגיטימציה - רק דבר אחד, להקפיד על החוק, לא לנהוג באלימות".

אלון: בוקר שר הביטחון, מה שלומך?

"בסדר, שמעתי את השיח המאוד חשוב ומעניין שלכם עכשיו. אנחנו בבוקרו של ט' באב, בואו נעזוב רגע אחד את העניינים ההלכתיים בצד ונתעסק במהות. עם כל זה שכל אחד יכול לחשוב מי אשם יותר, אני בכל זאת מציע בבוקר הזה לנסות לחשוב איך אנחנו ביחד מורידים את מפלס האלימות. בעיני זה מטורף מה שקורה כרגע".

אלון: אתה חושב שהאלימות היא משני הצדדים?

"לצערי כן, אני לא חושב שזה באותה עוצמה ושכיחות ובאותו אורך היסטורי. אבל חברים, יש רגעים שאתה לא יכול שלא לחוש בסוג של, אנרכיסטיות אולי מילה גדולה, אין לי את המילה".

אלון: השתמשת במילה אנרכיסטים, אמיר השכל?

"לא, לא. אמיר השכל, אני מאוד מעריך את האיש, נפגשתי איתו כמה וכמה פעמים. היה בפעילות ציבורית מול ביתי, קיימנו שיחות. אני באמת מעריך את אמיר, המחשבות שלו, ההיסטוריה האישית שלו, מעשי ההווה שלו והעובדה שהוא קם בבוקר ונאבק עבור מה שהוא מזהה, אני חייב להודות במידה לא קטנה של צדק, איך צריכים להיראות פניה של החברה הישראלית. אבל בתוך הדבר הזה בגלל שאנשים כמו שאמרתם עוסקים קצת יותר ומזהים את עצמם על בסיס 'נגד מה הם' ולא על בסיס 'בעד מה הם', זה יוצר איזה שהוא דחף יותר רדיקלי ואתה מתחיל לראות יותר ויותר היבטים קשים בשני הצדדים".

אלון: מי האנרכיסטים?

"חד משמעית, יש אנשים שנמצאים במחאה בסביבת ביתי נאמר זאת, אתמול קיימתי איתם שיחה, עמדנו כמה דקות ושוחחנו. אנשים טובים מאוד, לא מפגינים באלימות, הם עומדים בשקט עם השלטים ועושים את זה בנחישות רבה מספר ימים".

אלון: אז למה אנרכיסטים?

"ואני מאוד מכבד אותם אבל במקומות בהם אני רואה שבסופו של דבר ממחאה חשובה, מתחילים לשרוף, לנפץ, להעיף זכוכיות, כל מיני דברים כאלה. אני לא יודע מי האנשים אבל אני רואה בעיניים את הדבר הזה. מישהו הולך ברחוב, תופס אבן ומפוצץ קיר של בנק, זה מבחינתי אנרכיסט. מה בדקתי את תעודת הזהות ולאיזה מפלגה הוא הצביע? לא. אלה תופעות שאני לא מוכן לקבל אותן. לכן, אני מתעקש שזכות ההפגנה וחופש המחאה וזוכות הביטוי זה ערך מקודש בדמוקרטיה הישראלית ואני אגן על זכותם של אנשים להפגין נגדי. אני פשוט לא מוכן לאלימות משום צד. לצערי, אני מסכים, בבחינת מה שהיה בעבר, אבל בעת הזו חברים חייבים לעצור את גל האלימות".

יואב לימור: נוצרה משוואה שהאלימות זהה בשני הצדדים וכל מי שמוחה שווה למי שהרים סכין.

"חד משמעית לא וכל מי שרוצה להפגין נגדי מוזמן להפגין נגדי, ולצעוק, ולמחות ולשאת שלטים, כל מה שאפשר לעשות מבחינת החוק. לא סכין, לא מקל, לא אבן, שום דבר מהמעשים האלה אני לא מוכן לקבל נקודה בלי שום פשרות".

אלון: אתה מאמץ ז'רגון שנועד לעשות דה-לגיטימציה. כשאתה קורא להם אנרכיסטים, אולי שבוע הבא מפיצי מחלות, אתה שולל לגיטימציה.

"אני אומר לכל הציבור, אני בא ואומר – לא שולל את הלגיטימציה, מאיץ בהם להמשיך ולמחות נגדי אם זה מה שהם חושבים. אדם קם בבוקר הוא צריך לשאול עצמו מה הוא עושה בשביל המדינה, אני נוסע למשרד הביטחון ועובד בשביל המדינה. אזרח פשוט קם בבוקר, הולך לעבודה והולך להפגין, וזה לגיטימי לחלוטין. הכי לגיטימי בעולם להפגין נגדי ככל שאתם רוצים לתקוף אותי מילולית בכל דרך שאתם רוצים. בשום פנים ואופן אין לאף אחד הצדקה, לא אם הוא פחות או יותר, לנהוג באלימות כלפי אף אחד, נקודה, זה הכול".

יואב: התעמולה הזאת, זה מכוון על ידי ראש הממשלה?

"לא, לא נכנס לזה. אתה מדבר איתי וזה לא שיחה ראשונה של שלושתנו וחסר את רוני בשיחה וזה מורגש. אני בא ואומר, אני מודיע, אני יו"ר כחול לבן, שר הביטחון ורה"מ החליפי - ההפגנה היא בסדר, המחאה היא בסדר, אין שום חוסר לגיטימציה. רק דבר אחד אני מבקש, להקפיד על החוק, לא לנהוג באלימות וככל הניתן וזה קשה בהפגנות לנסות לשמור ככל שאפשר על מרחק".

יואב: מה אתה אומר לעמיתך אמיר אוחנה שדוחק במשטרה לנקוט ביד יותר קשה?

"אני לא מכיר את הדחיקה שלו בעניין הזה, שוחחתי איתו אתמול על הנושא הזה שצריך למצוא את האנישם שנהגו באלימות באותה הפגנה שצולמה. אני מגבה את המשטרה, אני מגבה את שמירת החוק בהקשר הזה. לא בלרמוס את המפגינים, להפעיל את מינימום העוצמה הנדרשת כדי לשמור את ההפגנות על פי חוק, זה הכול, לא מעבר לעניין הזה. אני חושב שאם אנחנו לא רוצים לשנות את השיטה הדמוקרטית במדינת ישראל, המחאות הן כלי מאוד חשוב. חברים, אין מבחינתי שום סובלנות למעשי אלימות, לא מעניין אותי מה מקורם, ושיבואו באוניברסיטה ויעשו מחקר ויגידו שהשמאל או הימין עושה יותר. לא נכנס לזה, אני לא מקבל אלימות, לא מעניין אותי מאיפה היא יצאה".

אלון: קבינט פיוס והמצב יותר גרוע משהיה כשנכנסתם לממשלה. לא מפריע לך?

"זה מאוד מטריד אותי, אני מקווה שנגיע לשלבים שאפשר להתכנס ולהפעיל את קבינט הפיוס. יש שם נושאים מאוד חשובים, אף אחד לא מונע ממני חוץ מהעומס והסיטואציה, זה לא שמישהו מונע ממני, אני מקווה שנגיע לזה. אני אינני אדם דתי במובן ההלכתי של המילה, אבל אני כן מציע שט' באב על מה שהוא מסמל, לא במובן ההלכתי אלא לאומי, זה יום של חשבון נפש, חברתי, פנימי, שאנחנו צריכים לקיים אותו. אם כל אחד עוסק ביום הזה באצבע שבולטת להאשים את האחר - אז זה חבל".

יואב: בוא נדבר על הצפון, המתיחות שנמשכת. מה המצב בגבול הצפון הבוקר?

"הדריכות נמשכת, אני חושב שצה"ל הגיע ערוך, נותר ערוך, יותר ערוך ומוכן. אני יכול רק ברשותכם לומר בצורה חד משמעתית, מעבר לקו הגובל מונחת מדינת לבנון ואם יפגעו בנו יישאו שני גופים באחריות לפגיעה הזו. מי שינסה לפגוע בנו, אני לא מתכוון לפקשש את ההזדמנות הזאת אם מישהו יכפה אותי אליה".

אלון: אתה מודע לעובדה שחיזבאללה בשפל הנמוך ביותר וגם איראן, למה אנחנו נראים מתנצלים?

"אני אומר את זה בצורה בהירה ופשוטה, אם יפגעו במדינת ישראל אנחנו נגיב בעוצמה שאנחנו חושבים שצריך והיא תהיה קשה".

אלון: יצאו תמונות מהחדירה להר דוב, זה חיזבאללה או שכירים?

"אני מעריך שמדובר בחיזבאללה".

יואב: למה לא להרוג אותם?

"חשבנו שצריך לשבש את הפיגוע, זה מה שעשינו וכל אחד מאיתנו שנמצא כל כך הרבה שנים במערכת הביטחונית ויש לו גם עבר צבאי, להרוג אנשים זה לא משהו שאנחנו לא יודעים לעשות, לא עשינו אותו, או לא נעשה אותו. אבל אנחנו מסתכלים כרגע על היעדים האסטרטגיים שלנו במערכה בצפון ואנחנו משתדלים להישאר מחוברים ליעד האסטרטגי של דחיקת האירנים ככל שניתן ומניעת התבססותם. אנחנו מסתכלים על פגיעה במערכות נשק מתקדמות ורוצים להישאר דבקים לאסטרטגיה ולא לתת לאירועים טקטיים, חשובים ככל שיהיו, לגרור אותנו למקומות אחרים".

אלון: הוא גורר אותנו במתיחות כשהוא משתעשע.

"חברים, יש לנו צבא מצוין, תפקידו להיות מוכן, דרוך לפעמים וזה יכול להימשך כמה ימים. זה לא עניין של המדינה אלא של הצבא. אנחנו נישאר מוכנים כמה שצריך, צריך 365 בשנה? זה מה שיהיה לא מתרגש".

יואב: קרובים לבחירות?

"אני מקווה שאנחנו לא קרובים לבחירות ואני חושב שמדינת ישראל צריכה להתמקד במאבק בקורונה בהיבט הרפואי וגם בהיבטים הכלכליים והחברתיים שנגזרו; ובהיבטים החברתיים שאינם קשורים, בחירות זה דבר לא טוב".

יואב: תקציב?

"שנתי עם 5 רבעוני, דו שנתי זה רחוק מלתאר את המציאות שאנחנו הולכים אליה. בסך הכול 5 רבעונים. שמעתם את כל חוות הדעת של בכירי הכלכלנים במדינה, אני חושב שלהתעסק בתקציב שנקרא לו חד שנתי, זה לעשות את ספירת ההוצאות אחורה ואפס השפעות קדימה. ואנחנו חייבים מרכיבים ארוכי טווח ולכן צריך לעשות תוכנית ל-2021, 5 רבעונים של יציבות כלכלית ככל שניתן בתנאים האלה, באי הוודאות שאנחנו חיים בתוכם. דווקא בגלל זה המדיניות חייבת להיות יחסית יציבה ונמשיך לעמוד על דעתנו בעניין הזה".

אלון: מה הרקע לצרידות?

"סתם, מזגן. שנים כבר לא מעשן לשמחתי אז זה לא מזה".

אלון: אובדן חוש טען וריח?

"לא, הכול תקין חברים. הרוב תקין".

אלון: בכ"ז יש אירועים בצפון.

"חברים, אנחנו מדינה אחת, עם חברה אחת, בואו נתעקש על הביחד ונקטין טיפה את המפריד, שיהיה לנו יום מועיל".