חוקרת מגמות שיח ברשתות בעולם הערבי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אורית פרלוב, שוחחה היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על המצב בלבנון אחרי הפיצוץ המסתורי שהחריב את נמל ביירות בשבוע שעבר והפגנות הענק שפרצו בעקבותיו, העריכה כי נסראללה צפוי להישאר איתנו עוד כמה שנים, אך הדגישה כי "בפעם הראשונה ב-10 שנים האחרונות יש ביטויי כעס ושנאה שמופנים ישירות לחיזבאללה ולנסראללה, ברמה שקוראים להם 'ארגון טרור', מכנים אותו 'ממזר' ותולים את דמותו, אלו דברים שלא נראו בביירות עד אמש".

עד כמה נסראללה בצרות? אנחנו רואים פתאום הפגנות עם חבל תליה. בזמנו נהגנו להגיד הלהבות מלחכות את שולי גלימתו, זה רלוונטי?  
"עדיין מלחכות, עוד ילחכו עוד הרבה שנים, ואני אעלה כל פעם לרדיו ואסביר עד כמה. הוא כנראה יישאר איתנו עוד כמה שנים נסראללה, הוא עבר מלחמת אזרחים בסוריה עם 2,000 הרוגים, מלחמות איתנו, הוא ראה הרס על הבירה שלו - זה לא חדש לו. אבל בהחלט אנחנו רואים, אם אנחנו רוצים למקד את נושא חיזבאללה ונסראללה, בפעם הראשונה ב-10 שנים האחרונות שאני רואה ביטויי כעס ושנאה שמופנים ישירות לאיש ולארגון שלו ברמה שקוראים לארגון – 'ארגון טרור', מכנים אותו 'ממזר' ותולים חבל סביב הצוואר שלו, אלה דברים שלא נראו בביירות עד אמש".

הוא יכול להקריב את הנשיא או את ראש הממשלה שאני לא זוכר איך קוראים לו.
"עוד יתחלפו לנו הרבה במהלך השנים, האם הוא יכול? התשובה היא בוודאי. אלה קלפים הוא יכול לסחור איתם, להערכתי אפילו את מישל עאון, עליו באמת יש איום, את כל החיצים מופנים כלפיו הן התמונות שמוסרות מבנייני הממשלה, דורכים עליהן וזורקים עליהן נעליים. בלעדיו אין לחיזבאללה קואליציה, אין ממשלה, אבל חיבתו הראשונה של נסראללה, הייתה לנוצרי אחר. יש לנסראללה קלפים אחרים, פוליטיקאים נוצרים אחרים שיכולים לחבור אליו לקואליציות כאלה ואחרות".

גם שם יש ראש ממשלה חליפי?
"גם שם יש חליפי".

שם החליפי יהיה ואצלנו..
"הנשיא הוא החליפי, אנחנו לא יודעים. אבל גם בירדן ראשי ממשלות בהחלט כריות אוויר שאפשר על כל פיצוץ להחליף אותם אחר כך".

יהיו שם בחירות?
"לבנון היא יחסית דמוקרטית, יש בחירות, יש המון מפלגות ופוליטיקאים אבל הבעיה שלא משנים את השיטה העדתית, וחוק הבחירות. בסופו של דבר השיטה מולידה את אותם תפוחים רקובים, רק ברוטציה. לכן, הציבור הלבנוני לא מעוניין יותר לראות את כל האליטה הפוליטית הלבנונית בתפקיד. הם מעוניינים שהם ילכו, שאנשים אחרים וטובים ינכסו לנעליים שלהם, האנשים האלה פשוט מושחתים עד היסוד".

מה קורה ברשתות החברתיות בלבנון עכשיו?
"זעם, זעם".

בדיחות? הומור? מקללים?
"זה מחולק לשלושה. אחד, חברה אזרחית מאוד מאורגנת, היינו מתים לייצר את כמה שהם הצליחו לייצר".

מה זאת אומרת?
"אנחנו מבקשים שמישהו יעשה שינוי, הם הבינו שהפוליטיקאים שלהם לא יעשו שינוי כי הם גונבים את הכסף לכן הם הקימו הרבה ארגונים. ארבעה ימים מאז הפיצוץ המזעזע שהיה בביירות, אף פוליטיקאי לא ירד עדיין לאזור הפיצוץ, הממשלה לא שלחה אף כוח לבנוני לעשות סדר ולהוציא את ההרוגים מתחת להריסות. מי שעושה את זה, זה החברה האזרחית שהקימו ארגונים מקבילים. אנחנו מדברים על ממשלות צללים, אצלם יש חברות אזרחיות שנותנות את הגב לאימפוטנציה המאוד גדולה של ממשלת לבנון. הם מנקים את הרחובות, מוציאים את המתים מתחת להריסות, החברה האזרחית עושה הכול, הממשלה רק גונבת כסף ומבריחה אותו לחו"ל".

"הדבר השני, הם באמת מסבירים מה הם מעוניינים לראות במקום, מבקשים שביירות תהיה אזור ללא נשק כלל וללא חמושים. הם לא אומרים 'נסראללה תתפרק מנשק' או 'חיזבאללה תתפרקו מנשק', אבל המחשבה שביירות יושבת על מחסני נשק של חיזבאללה, מה שראינו בנמל זה זעיר אנפין אם מדינה כזו או אחרת תוריד מתקנים כאלו ואחרים בלב ביירות. חיזבאללה, את כל מתקני דיוק הטילים, שמה מתחת למבנים אזרחיים בלב ביירות. לכן, הם לא מעוניינים יותר שביירות תשלם את המחיר".