המציאות הביטחונית ברצועת עזה אומנם הולכת ומתחממת בשבוע האחרון, אבל כפי שקורה בדרך כלל, לאחר תקופת שקט, קצב השינוי הדרגתי ואיטי, כפי שמתרחש בימים האחרונים.

החל מסוף השבוע שעבר, הנהגת חמאס בעזה שיחררה את החבל באופן מבוקר לאותן חוליות שמשגרות בלוני תבערה ונפץ לעבר עוטף עזה. בשלב הזה אין מדובר בשחרור חבל מוחלט ועדיין היקפי השיגורים אינם דומים למה שהתרחש באזור העוטף. באמצעות שיגור הבלונים חמאס מנסה להעביר מסר לישראל כי הוא מתכוון להגביר שוב את הלחץ על מנת להשיג הקלות לרצועת עזה.

פיצוץ בלון התבערה בערד (צילום: משטרת ישראל)

ישראל מצידה כבר העבירה מסר בליל חמישי שגם אל מול שיגורי בלונים היא נכונה לתקוף מטרות של חמאס בתגובה. זאת לאחר שבמהלך אותו היום היו כעשרים שיגורי בלונים ולפחות שלושה מוקדי שריפות. במהלך סוף השבוע כבר חלה ירידה משמעותית לכמה מוקדים בודדים, כאשר ניתן להניח שבחמאס מבינים היטב שגם משיגורי בלוני תבערה ונפץ אפשר להגיע בקלות להסלמה ולעימות משמעותי הרבה יותר.

אם חמאס היה מעוניין בעימות בעת הזו, או בהפעלת לחץ גדול יותר על ישראל, ניתן להניח שהיה מאפשר בעצימת עין גם יותר ירי רקטות לעבר ישראל. גם השלב הזה יכול עוד להגיע אבל לפחות כרגע חמאס עדיין לא שם, וגם האירוע היום על הגדר אינו מבטא בשלב זה תפנית בעלילה.

בלוני תבערה (צילום: ביטחון אשכול)
בלוני תבערה (צילום: ביטחון אשכול)

בצה"ל עדיין מתחקרים את חילופי האש על הגדר שאירעו היום. בזמן שכוח קטן של חיילים היה במשימת אבטחה על הגדר דווח על שמיעת ירי, אם כי בשלב זה אין לצה"ל הצלבה אם אכן בוצע ירי לעבר הכוח. במקביל לירי, צה"ל ביצע מיסוך עשן באמצעות מרגמות עשן, כוח צנחנים הוקפץ לנקודה, אש נפתחה לעברו מכיוון עמדות החמאס וכוח הצנחנים השיב באש.

משני הצדדים אין נפגעים ובישראל לא פוסלים את האפשרות שחילופי האש התפתחו מכך שגם בצד השני, אנשי חמאס שמוצבים באזור הגדר סברו שכוחות צה"ל פותחים לעברם באש. כך או כך, ההערכה עדיין היא שהאירוע בגדר היום הוא עדיין בבחינת אירוע טקטי, ושני הצדדים מעוניינים לסגור אותו מבלי לגלוש להסלמה נוספת. כל עוד אין נפגעים כמו באירוע היום, זה גם יותר פשוט לביצוע.

כך או כך, ככל שמגמת קצב האירועים, גם אם הם אינם גדולים בהיקפם, יגדל - כך יהיה קשה יותר לעצור את כדור השלג המתגלגל, שאנחנו נמצאים כרגע רק בראשיתו.

חמאס, למרות שמבחינה בריאותית הצליח לבלום בצורה כמעט מוחלטת את הקורונה ברצועת עזה, סובל כמו אחרים מההשלכות הכלכליות של המשבר וצמצום בהיקפי התרומות שמגיעות לרצועה. את שסתומי הלחץ, כמו בעבר, מנסה מנהיג חמאס יחיא סינוואר לשחרר באופן מבוקר כלפי ישראל.

הבחירה בשיגור בלוני נפץ ותבערה היא שיטה שבה הוא נוהג בשנים האחרונות, בניסיון לייצר כמעין מדרגת ביניים על מנת להימנע מתקריות ירי על הגדר וירי רקטות, שגם הוא מבין שיובילו להסלמה במהירות רבה יותר ממה שתכנן. אבל ניסיון העבר מוכיח שכאשר זרי בלוני הנפץ וחפצים מעופפים מסוגים שונים חוצים את השמיים מרצועת עזה לישראל, אזי עלייה נוספת בהיקף הטרור, התגברות ירי הרקטות וניסיונות לביצוע פיגועי גדר הם רק עניין של זמן.

כאמור, לפחות בשלב הזה ולמרות רצף האירועים, ישראל וחמאס עדיין לא במסלול להתנגשות ישירה. מרחק הבלימה עדיין גדול ולשני הצדדים אין רצון מיוחד בהסלמה כרגע, אבל יחד עם זאת צריך לזכור, שבימי קורונה מתוחים וחוסר יציבות פוליטית בישראל, קצב ההסלמה עשוי להיות גבוה יותר מאשר בימים רגילים.