מורשת מפוארת: טייסת 117, הידועה גם בשמה "טייסת הסילון הראשונה", נסגרה היום (רביעי) לאחר 67 שנות פעילות מבצעית בבסיס רמת דוד. ההחלטה על סגירת הטייסת התקבלה כחלק מהתוכנית הרב-שנתית של צה"ל, 'תר"ש תנופה', שמטרתה קידום תהליכים והיערכות לאתגרי העתיד.

טייסת ״הסילון הראשונה״, הוקמה בשנת 1953 בבסיס רמת דוד, ולקחה חלק בכל מלחמות ישראל. עוד נציין כי טייסת 117, היא טייסת ה״נץ״ הראשונה בעולם, אשר הפילה מטוס אויב מסוג מיג 23. כמו כן, אחד ההישגים הבולטים ביותר שרשמה הטייסת היה תקיפת הכור הגרעיני בעיראק לפני כ-40 שנה, מהלך שנחשב על פי רבים בעל השפעה משמעותית על מאזן הכוחות האזורי.

סגירת טייסת 117 (דובר צה"ל)

עד היום הפעילה הטייסת מטוסי F-16, והייתה לאחת משתי טייסות הקרב היחידות שנמצאות בצפון הארץ, פעלה רבות בגזרה ואף המשיכה להתאמן לקראת פעילות מבצעית בכלל הזירות עד יום סגירתה. כלל המפקדים והחיילים של הטייסת ממשיכים בפעילותם בחיל האוויר, וישתלבו בכל פלטפורמות הקרב של החיל.

מפגן אווירי לרגל סגירת טייסת 117 (צילום: דובר צה''ל)
מפגן אווירי לרגל סגירת טייסת 117 (צילום: דובר צה''ל)

״טייסת 'הסילון הראשונה' ופעילותה הינן חלק בלתי נפרד מהיסטוריית חיל האוויר", אמר מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין והרחיב: "הטייסת השתתפה בכל מלחמות ישראל, ומהטייסת יצאו למשימות תקיפה והגנה בזירות השונות, כולל תקיפת הכור הגרעיני בעיראק, שתרמה באופן משמעותי לביטחון מדינת ישראל".

סגירת טייסת 117 (צילום: דובר צה''ל)
סגירת טייסת 117 (צילום: דובר צה''ל)

מפקד חיל האוויר המשיך: "סגירת הטייסת היא אירוע עצוב, אך הוא מגלם בתוכו מהלך התייעלות אשר מובל בחיל האוויר בימים אלו, כחלק מההבנה העמוקה שאנו צריכים להתאים עצמנו למציאות הנוכחית. עוד הוסיף נורקין כי "רוח הטייסת, ההון האנושי, נופלי הטייסת ומשפחותיהם הם אלו שחקוקים עמוק בליבנו, והם שינציחו את מורשת הטייסת בדפי ההיסטוריה".