צה"ל והדרג המדיני סבורים כי בעת הזו פוטנציאל להסדרה ארוכת טווח מול רצועת עזה עדיין קיים, ויש להמשיך לפעול בערוץ זה, זאת למרות חשיפת מנהרת חמאס והרקטה שנורתה אמש מהרצועה. כאמור, במערכת הביטחון דוחפים להשגת הסדרה ארוכת טווח ברצועה מול חמאס, כאשר מאחורי הקלעים התקיימו לאחרונה פגישות רבות במעורבות ישירה של קטאר והמצרים, העוסקות בין היתר בהגדלת הסיוע הכספי לרצועה וקידום של פרויקטים אזרחיים גדולים לרצועה.

למעריב נודע, כי ההבדל הגדול מבחינת ישראל בשיחות הללו, הוא העובדה כי הן מתקיימות בהפרדה מוחלטת מסוגיית השבויים והנעדרים. כאמור, גורם שעסק בעבר בנושא טען בשיחה עם מעריב כי "כבר לפני ארבע שנים העלו גורמים שעסקו בנושא השבויים והנעדרים את הצורך להפריד בין שיחות על ההסדרה לעסקת שבויים ונעדרים, ולא להתנות את הדברים אחד בשני, מה שבפועל הוביל לקיפאון וסטטיות מוחלטת בכל המישורים", אך עמדתו נדחתה על הסף.

בפועל, ממבצע צוק איתן ועד לתחילת הפרות הסדר האלימות על הגדר לפני כשנתיים וחצי, המדיניות הישראלית הרשמית קבעה כי יש לאפשר לעזה צרכים קיומיים בלבד, והקלות משמעותיות לרצועה תתאפשרנה רק לאחר השבת השבויים והנעדרים לישראל. הלחץ והטרור שהפעיל חמאס מצעדות השיבה, טור האש ועד סבבי הסלמה הביאו את ישראל להסכים להקלות שקודם לכך לא הסכימה להן. עם תחילת גל הקורונה הראשון בישראל, ניסו לקדם את המשא ומתן על השבויים והנעדרים בחבילת סיוע משמעותית לשיפור המצב הכלכלי ולמאבק בקורונה, לצד מחוות נוספות הקשורות לאסירים פלסטיניים בישראל.

המגעים העקיפים שהתקיימו בחסות המצרים לא הובילו כאמור להקדמות הרצויה, והפערים בין הצדדים נותרו גדולים מאוד ולא הובילו לפריצת דרך בנושא השבויים והנעדרים. עם זאת, עכשיו ישראל משנה כיוון ומרכזת מאמץ בניסיון להגיע להסדרה, ורק לאחריו להתקדם בנושא השבויים והנעדרים, שבו אין כל התקדמות או מגעים משמעותיים בתקופה האחרונה.

בנוסף, גורם ביטחוני אחר מעריך כי השיח שמתנהל כעת על סוגיות ההסדרה הגיע לשלבים מתקדמים בניגוד לעבר, אבל מוקדם בשלב זה לסכם אותו כהצלחה ועוד צפויים מכשולים בדרך. בצה"ל סבורים כי במציאות הנוכחית, המשבר הכלכלי החריף ברצועת עזה והאינטרסים של חמאס, והקו הפרגמטי בעניין זה של יחיא סינוואר, מספקים הזדמנות להשגת הסדרה ברצועה ואסור לפספס אותה. שר הביטחון וראש הממשלה הם הגורמים המאשרים את המדיניות בנושאי ההסדרה ונושא השבויים והנעדרים.