הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והתייחס לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, בהן נהרגו אמש 19 פעילי מיליציה: "ישנה עליית מדרגה במתקפות של ישראל על הבסיסים האיראניים. ישראל לא תוותר לאיראנים".

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר אמרת שישראל צריכה להגביר את התקיפות על הבסיסים האיראניים בסוריה, ואכן, זה מה שקרה השבוע.
"זה פשוט כתוב על הקיר. אתה רואה, בשבועות האחרונים, אפשר לומר אפילו מאז ההבנה שמישהו שם התחלף בבית הלבן, שהאיראנים פשוט מגבירים את כל המשלוחים שלהם, גם משלוחי נשק, גם משלוחי כסף. השבוע נחת שם מטוס מלא כסף ושטרות, וגם משלוחים קרקעיים, שיירות של שיירות מגיעות מעיראק אל תוך סוריה. אז אתה מסתכל על זה ואומר דבר פשוט, 'אם ישראל אמרה שהיא רוצה למנוע מאיראן להתבסס בסוריה, היא חייבת להגביר את המתקפות', וזה מה שקרה, וזה גם מה שיקרה בעתיד. אתה תראה שישראל לא תוותר לאיראנים, והיא חייבת להגביר את הקצב. השבוע ראינו הגברת קצב ותקיפה זוגית אפשר לומר, גם בדמשק וגם בקוניטרה, נהרגו שם 14 אנשי משמרות המהפכה. הייתה עוד תקיפה, מזרחית לשם בהמשך השבוע, שישראל לא לקחה אחריות עליה, אבל גם שם נהרגו עוד איזה 10 או 15 אנשי משמרות המהפכה. 30 איראנים, אפגנים, בלוצ'ים ועיראקים במתקפה הזו, ואיראן אומרת, 'נגמר העידן של פגע וברח של ישראל'.

אז אם ככה, לשיטתך, הם צריכים להגיב ל-30 הרוגים שלהם.
"אני חושש שבבית הלבן ישב מישהו שלא ייתן לישראל את הגב, כמו שטראמפ נתן לישראל את הגב לתקוף בסוריה, ואז יכול להיות שהמציאות הזו אכן תשתנה, ואז אתה תראה אומץ של איראן לגבות את המחיר. אני אזכיר לך שאיראן כבר בזמן סולימאני - זוכר, היה אחד סולימאני, האיש הרע של הסיפור שחוסל על ידי טראמפ. בזמנו, הוא כן הגיב, הוא כן ירה מרגמות לחרמון, והוא כן עשה פיגועים באירופה, והוא כן דחף למטענים בגדר, אני רואה שוב את המוטיבציה האיראנית הזו חוזרת, כי זה אפשרי. אתה זוכר את הכלל שלנו במזרח התיכון, כשאפשר - עושים. איראן מבינה עכשיו שאפשר יותר להתגרות בישראל, להעביר כוחות, לחמש את חזבאללה, ולחזור לחלום שלהם. אנחנו ב-4 שנים של מתקפות, וישראל לא הצליחה למנוע את האנרגיה הזו. שני הצדדים עולים עוד מדרגה בקרב הזה".

הוא הוסיף: "הולך להיות מאוד מעניין מה יאמר ביידן, ואני חושש שביידן לא ייתן לישראל את היד החופשית, ואז ישראל תהיה בבעיה. זו מציאות שמזהירים אותנו, זו הסיבה שראש הממשלה היה בסעודיה השבוע. כולם חשבו שביבי נוסע כדי לדבר על האם ינחתו שם מטוסי 'אל על', או האם אני ואתה נטייל שם בקניונים בריאד, לא ולא. הסיפור עם סעודיה זה החשש, לסעודיה הסיפור הזה עוד יותר קריטי. כל המדינות הסוניות שהסתובבו סביבנו, הן בהסכמים והן באינטרסים, חוששות כרגע שהמציאות עומדת להשתנות, ואתה רואה את זה על התגובות של איראן. איראן בשבוע האחרון הגבירה משלוחים בצורה דרמטית, אני מדבר איתך על שיירות של נשק ושיירות של טנדרים, וגם הגברת טיסות, ולא בכדי נהרגו 30 איראנים השבוע".

יש להם אורך רוח, אם הם לא מגיבים והם ממתינים? זו סבלנות של ברזל. הם סופרים את מתיהם והם לא מגיבים.
"נכון, זו סבלנות של שיעים. יש סיפור גדול במזרח התיכון, זה לא הסיפור שלנו מול האיראנים, זה הסיפור של האיראנים לפני 1,350 שנה על הבכורה בהובלת האסלאם. הם רואים את הסעודים ככאלו שגנבו להם את הבכורה, והם רואים עכשיו הזדמנות שביידן או לא משנה מה, ייתן להם חזרה את האפשרות לכבוש מחדש את המדינות הסוניות, וזה קורה. אז אם יש להם סבלנות של 1,350 שנה, מה זה בשבילם להמתין עוד חודש-חודשיים ולשנות את המציאות? הם חושבים רחוק, הם חושבים אסטרטגיה. לא בכדי אתה שומע שקט מאזור נסראללה, מאזור האיראנים - שקט מתחמשים, שקט מגשימים חלום, שקט מתארגנים לזה שיש מציאות שתאפשר התקדמות של עוד צעד אחד בין אלפי צעדים לעבר החלום שלהם".

אם אני מסכם את השיחה איתך, אנחנו צפויים למתיחות בצפון, תקיפות ישראליות והמשך המשלוחים של איראן, עליית מדרגה, כפי שאמרת.
"עליית מדרגה משני הצדדים, כן".