צבי יחזקאלי, הפרשן הבכיר לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצב הקורונה המחמיר ברצועת עזה. יחזקאלי סיפר בין השאר על מצבו של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שנדבק בעצמו, ועל הגורמים ברצועה שמעוניינים במחלתו. לבסוף הזהיר: "התחלואה מתפשטת שם ויגיע היום שסינוואר יציג את המשוואה: טילים תמורת מכונות הנשמה".

גולן: מה שלום סינוואר?
"בינתיים יש תסמינים אין התפרצות, זה לא מחמיר".

קורונה בעזה (צילום: רויטרס)

גולן: אנחנו לא בצד שרוצה שיהיה בריא מאוד.
"מי שהציל אותו בפעם שעברה זה שירות בתי הסוהר בניתוח מסובך בגידול שהיה לו בראש. גם בעזה יש כאלו שמאחלים שהתסמינים יתגברו. כרגע הוא פעיל".

ענת: איזה צד מייחל לזה?
"אתן דוגמה, אנחנו מדברים על התפרצות קורונה ברצועת עזה. רוב בניו של איסמעיל הנייה יצאו לבקר את אבא, השיגו אישורים לצאת ובעזה מאשימים אותם שהם פשוט ברחו מהקורונה".

גולן: שאלה תיאורטית, במשחקי הבילוש בין המדינות להערכתך הדבקה בקורונה היא כלי שמדינות משתמשות בו מול מנהיגים?
"לא ישיר אבל להאיץ תהליכים כן, אני חושב שכן. תסתכלו על רצועת עזה, ישראל יכולה בשת"פ עם חמאס או לא כדי למנוע את ההידבקות, להחריף את המגפה. אתה יכול לשלוט בה אבל יש אלמנט נוסף, רמת שיתוף הפעולה של השלטון עצמו, תראו את העזתים שקיבלו עזרה ודברים מישראל וערכות בדיקות מחו"ל, והם עדיין כאוכלוסייה לא ממושמעים, תסתכלו את ההתפרצות בשבועיים האחרונים".

גולן: בגל הראשון לא הייתה כמעט הדבקה ועכשיו זה הפוך.
"נכון מה שקרה בגל הראשון סינוואר עצמו בנה מתקני בידוד, מנעו את זה במספרים מאוד יפים אבל אחרי הגל הראשון החלו להקל ראש ואז הגיע האפקט של סוף גל שני".

ענת: מקום כל כך צפוף, זה עוד ניתן למניעה?
"יש אלמנט גודל של משמעת של האוכלוסייה אם היא לוקחת את זה ברצינות באזור כזה צפוף אפשר למנוע אבל זה לא כך, יש חגיגות והתכנסויות.

ענת: גם אצלנו זה לא קורה; גולן מה קורה ברחובות?
"מנסים לאכוף, יש הרבה סרטונים ברשת של חמאס אוכף ביד קשה, באלימות, זה מאוד אגרסיבי ומנסים למנוע את זה ולא מצליחים. זה שסינוואר נדבק מראה שזה ממש מתפשט - הם מגיעים לאלף נדבקים ליום ויגיע יום שזה יגיע לפתחנו ברגע שסינוואר יחליט להפוך את המשוואה של מכונות הנשמה תמורת טילים או טילים אם לא תביאו לי מכונות הנשמה".

גולן: מחלה וטילים. בסוף זה אנחנו.
"מה לעשות? יש אחריות של ישראל אבל גם אחריות שלהם שכרגע לא ננקטת. בגדה יש סגר כמה ימים גם לא נאכף אבל לקחו אמצעי זהירות מאוד מרחיקי לכת ויש יחסית שמירה על העניין".